Soluţia finală referitor la marketing (P)
0Sondajele arată că 70% dintre companiile din Republica Moldova nu au un specialist responsabil pentru marketing. Chiar dacă este, activitatea lui se reduce la executarea a ceea ce spune şeful.
Ce ar trebui să facă un specialist în marketing?
Este o întrebare care poate avea zeci de răspunsuri. De aceea aşteptările managerului referitor la sarcinile specialistului în marketing deseori nu coincid cu aşteptările candidaţilor buni pentru această poziţie. Acest fapt explică de ce căutările unui candidat pentru poziţia de specialist în marketing poate dura 5-6 săptămîni şi chiar mai mult.
Atribuţiile unui chelner, şofer sau contabil sunt foarte clare. Spectrul sarcinilor legate de marketing este nelimitat. Începând cu stabilirea preţurilor până la designul flyer-ilor, copywriting şi desfăşurarea tenderilor pentru agenţiile de publicitate.
În rezultatul interviurilor cu managerii companiilor în care reuşit a fost suplinit postul vacant de specialist în marketing au fost scoase la iveală câteva caracteristici comune. În aceste companii există o descriere clară şi detaliată a ceea ce va trebui să facă viitorul angajat. În primul rând, acest fapt accelerează procesul de identificare a candidatului potrivit. În al doilea rând, lucrul executat de angajat va corespunde aşteptărilor şi respectiv se va micşora fluctuaţia de cadre.
Cu 5-6 ani în urmă cerinţa de bază înaintată unui specialist în marketing era creativitatea. De aceea angajau candidaţi care generau idei originale, creative, însă nu erau capabili să calculeze în bani reali eficacitatea activităţilor de promovare. Astăzi, creativitatea nu este o prioritate, în primul rând se cer: capacitatea de a prelucra un volum mare de informaţie, de a trage concluzii şi de a propune soluţii.
Au studiile importanţă?
Specialiştii în marketing veniţi de pe băncile universităţii, cu mici excepţii, nu au experienţă profesională. În consecinţă lucrul efectuat în primele luni de după angajare au o valoarea aproape nulă.
Cu toate acestea anunţurile plasate pe siturile de căutare a joburilor conţin cerinţe despre studii economice sau în marketing. Astfel, companiile resping din start zeci de candidaţi potriviţi. Spre exemplu, într-o companie cu reţea mare în domeniul alimentaţiei publice, specialistul în marketing este filolog de specialitate. Specialistul în marketing trebuie să posede o gândire analitică, iar acest tip de gândire îl au şi matematicienii şi istoricii.
Într-o companie din Chişinău care furnizează componente pentru industria alimentară specialiştii în marketing beneficiază de un proces de instruire constant. Totodată, de la ei se cere să implimenteze sistematic noi instrumente de marketing. Acest exemplu este mai degrabă o excepţie. Majoritatea managerilor spun acelaş lucru: „Eu am să investesc bani în instruire, în formarea angajatului, iar el va pleca din companie”
Relaţiile specialistului în marketing cu alte departamente
Deseori colegii din alte departamente au o atitudine preconcepută faţă de specialistul în marketing. Este răspândită părerea că vânzările şi aprovizionarea sunt o muncă adevărată, iar marketingul este doar pentru cei cărora le place să pălăvrăgească sau pentru leneşi.
O astfel de situaţie afectează întregul proces, pentru că fără cooperarea departamentelor, munca specialistului în marketing este lipsită de sens. O serie de companii din Chişinău au găsit o soluţie elegantă pentru astfel de situaţii. Ea constă în utilizarea unui tabel electronic sau chiar a unei foi de hârtie. Specialistul în marketing descrie în detalii planul săptămânal al acţiunilor de marketing pentru următoarele 90 de zile şi această informaţie este accesibilă colegilor. În acest caz devine imposibil să acuzi specialistul de inactivitate.
Cât costă un specialist în marketing?
Un specialist în marketing de valoare reală ştie să ofere soluţii, să elaboreze un plan de acţiune şi să-l realizeze. Un asemenea specialist este “inclus” în Cartea Roşie a Moldovei, de aceea este costisitor: 10.000 – 20.000 de lei net, uneori chiar mai mult. Dar se poate economisi, dacă creşti un astfel de specialist în cadrul companiei. Sunteţi gata să investiţi în instruirea angajatului? Să-l pregătiţi în concordanţă cu specificul companiei? Puteţi angaja un absolvent foarte bun şi să-l pregătiţi.
Din spusele managerilor aceasta este una dintre variantele optimale în condiţiile în care este posibil să menţii angajatul în companie. Un absolvent fără experienţă va costa în jur de 4.000 – 5.000 de lei lunar.
Tot ce se află de la 6.000 la 9.000 lei se referă la angajaţii care nu mai sunt proaspăt absolvenţi, dar încă nu sunt profesionişti. Încă necesită de a fi instruiţi, însă multe lucruri deja le cunosc şi le aplică. Cu toate acestea ei nu generează schimbări globale şi nu este cazul să aşteptaţi progrese semnificative.
E cazul să economisiţi pe marketing în general şi pe salariul specialistului în particular? La această întrebare un răspuns clar a dat unul dintre fondatorii marketingului, renumitul Peter Drucker: „Businessul are doar două funcţii – marketingul şi inovaţiile. Restul sînt cheltuieli.”
Pe data de 1 septembrie în cadrul SBC se începe cursul ŞCOALA DE MARKETING DIRECT, care va dura o lună. Pentru a afla mai multe despre el şi pentru a vă înregistra, accesaţi www.marketer.md