Timbrul de mediu, contestat în instanţă chiar de a doua zi după aplicarea lui. Ce spun avocaţii
0Deşi de la intrarea în vigoare a timbrului de mediu n-au trecut încă nici trei luni, 150 de sălăjeni s-au adresat deja instanţei pentru a cere fie să le fie înmatriculate maşinile fără a plăti această nouă taxă, fie, în cazul celor care au plătit deja, să li se restituie banii daţi.
Pe lângă că a blocat aproape total piaţa auto, nivelul exagerat al noi taxe de înmatriculare, numită acum timbru de mediu, încarcă acum şi rolul Tribunalului Sălaj. Potrivit informaţiilor primite de la Remus Stanciu, şeful Serviciului public comunitar regim permise de conducere şi înmatricularea vehiculelor, imediat după intrarea în vigoare a timbrului, sălăjenii s-au prezentat la ghişeele serviciului pentru a cere înmatricularea fără taxă a autovehiculelor cumpărate de aceştia. Potrivit lui Stanciu, aceste cereri se fac întrucât, pentru a putea cere prin instanţă înmatricularea fără taxă, este nevoie de o dovadă că petentul a cerut mai întâi acest lucru serviciului, dar le-a fost refuzat. Până ieri, 103 sălăjeni făcuseră acest demers.
Alţi 47 de sălăjeni, care au apucat să plătească timbrul de mediu, au depus la Direcţia Generală a Finanţelor Publice Sălaj cereri de restituire a banilor, primul pas în vederea formulării unei acţiuni în instanţă în acest sens.
„Din punctul meu de vedere, oamenii au dreptate să facă aceste demersuri”, este de părere avocatul Mihai Ielciu. Avocatul susţine că, în primul rând, taxa este exact acelaşi lucru cu cea anterioară, doar că are altă denumire şi, pe alocuri, valoare mult mai mare. „Este şi discriminatorie, dar, şi mai grav, încalcă principiul separării puterilor în stat. Spre exemplu, în cazul celor şi-au recuperat taxa, ei sunt puşi acum să plătească din nou, ceea ce înseamnă că Guvernul înlătură efectul acelei hotărâri judecătoreşti”, explică el.
Avocatul vine cu detalii şi referitoare la caracterul discriminatoriu al acestei taxe. „Conform calculatorului pentru timbrul de mediu, pentru o maşină de 10 ani, non euro, de 2.000 de centimetri cubi, taxa este de 3.700 de euro. Pentru o maşină cu acelaşi motor, dar cu cinci ani vechime şi cu norma de poluare euro 3, taxa este de 9.000 de euro”.
Mihai Ielciu mai spune că timbrul de mediu creează discriminare şi între persoanele fiizice, proprietari de autoturisme, şi transportatori. „Spre exemplu, pentru o maşină nouă, euro 5, cu motor de 5.000 de centimetri cubi şi o emisie de dioxid de carbon de 300 de grame pe kilometru, se plăteşte un timbru de 2.000 de euro. Pentru un camion de transport mărfuri cu acelaşi motor, valoarea timbrului este de aproximativ 10 ori mai mică, 250 de euro”, explică avocatul.
După cum precizează şi avocatul, decizia în privinţa acestei noi taxe, în cazul celor care s-au adresat şi se vor adresa în continuare instanţei, aparţine judecătorului. Sunt, însă, multe păreri, avizate, care spun că este cea mai proastă variantă a taxei de înmatriculare din câte au existat până acum. „În mod normal, ar trebui să fie anulată”, crede şi Mihai Ielciu.
Ţi-ai recuperat taxa de poluare în instanţă? Ghinion! Statul ţi-a pregătit o surpriză