Judeţul Mehedinţi ar putea intra în faliment anul viitor dacă nu finalizează lucrările la Muzeul Regiunii Porţilor de Fier

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Noul an stă să înceapă sub auspicii proaste pentru Mehedinţi. Consiliul Judeţean Mehedinţi riscă să bage în faliment judeţul dacă nu reuşeşte să ducă la bun sfârşit un amplu proiect de reabilitare a Muzeului Regiunii Porţilor de Fier din Drobeta Turnu Severin.

Nu mai este o noutate pentru nimeni că normele europene sunt foarte stricte şi că în situaţia în care un proiect nu este dus până la capăt în perioada de implementare, beneficiarul proiectului pierde finanţarea şi, mai grav, trebuie să returneze fondurile europene primite. În cazul proiectului privind “Reabilitarea Complexului Muzeul Regiunii Porţilor de Fier şi valorificarea lui ca produs turistic” vorbim de o sumă uriaşă, de aproximativ 50 de milioane de lei, finanţare asigurată de UE în acest proiect. Beneficiarul proiectului, Consiliul Judeţean Mehedinţi, trebuia să finalizeze lucrările până la sfârşitul acestui an, dar lucrările sunt gata într-un procent de 70 la sută, aşa că s-a angajat că până la data de 30 iunie 2016 va termina proiectul cu fonduri de la bugetul local.

Salariaţii muzeului, îngrijoraţi

„Vă spun sincer salariaţii muzeului sunt disperaţi că nu se vor finaliza aceste lucrări. Eu cred că această disperare ar trebui să se manifeste şi la nivelul echipei de implementare şi la nivelul Consiliului Judeţean pentru că dacă nu se vor încadra în cele şase luni date de finanţatorul european atunci vom vorbi de o situaţie şoc pentru Mehedinţi  fiindcă dacă pierzi asemenea sume poţi să semnezi un faliment al judeţului”, spune directorul Muzeului, Doiniţa Chircu. 

De cealaltă parte, preşedintele Consiliului Judeţean Mehedinţi, Aladin Georgescu, pare foarte relaxat şi este convins că lucrările vor fi gata anul viitor: “Efortul Consiliului Judeţean, dacă se va ajunge în situaţia ca în cele din urmă să se suporte de la bugetul nostru, este de 15 milioane de lei. Consiliul Judeţean are bani, va primi bani şi de la bugetul stat şi cu siguranţă eforturile vor fi suficiente pentru terminarea acestui proiect”.

Acelaşi optimism în privinţa finalizării lucrărilor la muzeu îl afişa însă şi în luna mai, când managerul muzeului, Doiniţa Chircu, şi-a exprimat îngrijorarea în cadrul unei şedinţe de CJ. Aladin Georgescu s-a arătat foarte iritat de declaraţiile acesteia şi a ţinut să o contrazică spunând că lucrările vor fi cu siguranţă finalizate până la sfârşitul acestui an.

“Muzeul nu este parte a acestui contract, eu ca şi manager nu fac parte din nicio echipă care este în legătură cu contractul, dar am tras un semnal de alarmă încă de la începutul anului 2015. Am atras atenţia tuturor factorilor de răspundere că lucrările nu se vor termina, consecinţa a fost că nu mai fost invitată la nicio şedinţă de analiză în cursul anului 2015, dar asta evident nu m-a împiedicat să fac vizite la muzeu şi să observ că ritmul lucrărilor a fost extrem de lent. Eu ştiam la începutul anului că se raportase că s-ar fi lucrat aproximativ 70 la sută din proiect şi acum constat că au ajuns la puţin peste 70 la sută, deci 2-3 procente lucrate în 2015 când tu ştiai că pierzi practic finanţarea europeană”, mai spune managerul muzeului.

Din păcate, Mehedinţiul intră în noul an cu sabia lui Zamolxis deasupra capului şi este greu de crezut că în şase luni constructorii vor putea face ceea ce trebuia executat pe parcursul celor cinci ani de la începerea lucrărilor.

amfiteatru roman la turnu severin FOTO Corina Macavei

“Probleme sunt peste tot. Pasarela peste calea fertaă este o problemă,la Piciorul Podului lui Traian am înţeles că soluţiile date de proiectant nu sunt cele mai bune , ca să nu mai vorbesc despre faptul că am atras atenţia de un an şi jumătate că este nevoie de o staţie de epurare pentru că altfel muzeul nu va fi autorizat. O lucrare foarte greu de făcut este şi la acvariu, care trebuie securizată din toate punctele de vedere. Au rămas cele mai grele lucrări, adică în primii doi ani, constructorul şi-a ales lucrările celemai bine plătite şi cele mai uşoare, iar acum a lăsat tot ce era mai dificil de executat, anii au trecut”, precizează Doiniţa Chircu.

Iniţial, proiectul trebuia finalizat în 32 de luni

La data de 24 decembrie 2009, Consiliul Judeţean Mehedinţi a semnat contractul de finanţare nerambursabilă pentru proiectul „Reabilitarea Complexului Muzeul Regiunii Porţilor de Fier şi valorificarea lui ca produs turistic” cu un buget iniţial de 51.739.132,62 lei (valoarea eligibilă a proiectului 42.518.438,13 lei) şi care urma să se desfăşoare pe o perioadă de 32 de luni. În data de 27 septembrie 2010 a fost semnat contractul de lucrări cu Asocierea SC Confort Timişoara SA (lider asociere) şi SC ICIM Arad.

Dar de la data semnării contractului şi până acum au apărut o serie de probleme care au dus la întârzirea finalizării lucrărilor.

Urmărite parcă de ghinion, lucrările aveau să fie întârziate din tot felul de impedimente, care nici în cel mai pesimist scenariu nu ar fi putut fi luate în calcul.

Litigiu cu CFR

O primă problemă întâmpinată a fost generată de litigiul dintre Primăria Drobeta Turnu Severin (partener în proiect) şi Compania Naţională de Căi Ferate „CFR” SA privind dreptul de proprietate asupra terenului din zona piciorului Podului lui Traian. Litigiul s-a finalizat în luna ianuarie 2012, însă lucrările din zona de siguranţă şi zona de protecţie a căii ferate – zid sprijin, pile, pasarela – amfiteatrul naţional, pereţii mulaţi pentru impermeabilitatea cuvei de protecţie, pasarela peste calea ferată) au fost mult întârziate.

S-a descoperit un amfiteatru roman

image

În anul 2011, când  constructorul a demarat lucrările pentru realizarea obiectivului „Pavilion multifuncţional”, s-au descoperit vestigiile unui amfiteatru roman. Este o descoperire deosebit de importantă şi pune Drobeta pe aceeaşi linie cu Ulpia Traiana Sarmizegetusa ori Porolissum, numai că lucrările la acest obiectiv au fost suspendate. A fost nevoie de un studiu de soluţie prin care s-a propus reamplasarea pavilionului pe o altă locaţie şi dimensionarea acestuia ţinând cont de noile limitări.

Constructorul a intrat în faliment

Într-un raport întocmit de managerul de proiect, ec. Ilina Cătălin Gabriel, se arată că firma de construcţii „nu poate fi absolvită în întregime de vină, unele lucrări fiind întârziate sau nefinalizate de slaba sa mobilizare atât din punct de vedere financiar, cât şi din punct de vedere al personalului”. În acest document se mai specifică că în anul 2012 problemele constructorului, SC Confort SA Timişoara, care a intrat în faliment, lider în cadrul asocierii, au dus la modificarea structurii acordului de asociere dintre cei doi constructori, lider devenind SC ICIM Arad SA, acesta aflându-se şi el în insolvenţă (în acest moment se află în reorganizare judiciară).

Turnu-Severin



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite