Duş rece pentru cei care se visează antreprenori: „Peste tot se vând iluzii şi nu este ok. Mulţi sunt foarte visători“

0
Publicat:
Ultima actualizare:
O antreprenoare din Timişoara îi avertizează pe tineri că în afaceri pragmatismul este mai important decât sentimentele FOTO Arhivă
O antreprenoare din Timişoara îi avertizează pe tineri că în afaceri pragmatismul este mai important decât sentimentele FOTO Arhivă

Apetitul românilor pentru bani europeni a crescut simţitor în ultimii ani. Un exemplu este programul prin care sunt finanţate investiţiile neagricole din mediul rural. În doar câteva zile, cele 73 de milioane de euro puse în joc în aces an au fost epuizate, cererea fiind de două ori mai mare decât oferta. O antreprenoare din Timişoara le face, însă, un duş rece tinerilor antreprenori.

Uniunea Europeană a pus la bătaie pentru acest an 73 de milioane, bani dedicaţi investiţiilor neagricole în mediul rural prin submăsura 6.2. Practic, prin această măsură firmele, intreprinderile individuale sau persoanele fizie autorizate pot primi 50 sau 70.000 de euro pentru înfiinţarea unor afaceri în mediul rural. Finanţările sunt realizate prin Agenţia pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale, care a deschis sesiunea de depunere a proiecrelor în 28 iulie, banii fiind epuizaţi în doar câteva zile.  

Potrivit AFIR, „de la deschiderea sesiunii în data de 28 iulie 2016 pentru submăsura (sM) 6.2 „Sprijin pentru înfiinţarea de activităţi neagricole în zone rurale”, au fost depuse pentru finanţare prin această submăsură 2.396 proiecte de investiţii în activităţi neagricole, în valoare de 146,04 milioane de euro”. Practic, cererea este de două ori mai mare decât oferta.

Corina Pop, o antreprenoare din Timişoara care deţine o firmă de consultanţă în afaceri, a declarat că foarte mulţi antreprenori cu experienţă sunt dezamăgiţi de fondurile europene şi de greutatea cu care se obţin aceste fonduri, în timp ce tinerii antreprenori, care şi-au înfiinţat firme recent, sunt optimişti. Antreprenoarea le face, însă, un duş rece visătorilor, încercând să îi aducă la realitate.

„Fără un plan de afaceri bine stabilit, foarte mulţi dau de greu. Trebuie să menţii câţiva ani societatea profitabilă, să nu ai datorii. De exemplu, ai angajat un student, trebuie să îl ţii trei ani de zile. Dacă tinde spre dezvoltare şi nu se dezvoltă aşa cum îşi doreşte, va pleca mai departe. Este foarte greu să îi găseşti înlocuitor”, a declarar Corina Pop.

Antreprenoarea a mai declarat că, în ciuda cererii mari de fonduri europene, puţine proiecte se dovedesc de succes. „Mulţi merg la consultanţă, le plac consultanţele gratuite, dar degeaba începi ceva dacă nu ai o viziune până la capăt. Trebuie să ai o viziune a business-ului. Nu merge doar cu ce scrie în cărţi sau din ce ai citit pe internet. Foarte mulţi sunt visători. Eu sunt antreprenor, dar nu mi-e ruşine să spun că muncesc de la 16 ani, de la vânzătoare de raion de peşte până la director de supermarket. Chiar nu mă poate minţi nimeni. În bussines sunt foarte pragmatică. Mulţi nu au pragmatismul necesar afacerilor. Merg pe partea de suflet. Inclusiv denumirea firmei o pun după numele copilului”, a mai declarat antreprenoarea.

Corina Pop a spus că statul ar trebui să impună criterii mai restrictive în înfiinţarea unei firme. „Noi ne ocupăm de consultanţă de la înfiinţări de firmă. Oamenii nu îşi fac un calcul. E simplu să îţi faci firmă, dar ce te aşteaptă ulterior este foarte greu. Îţi trebuie toate criteriile necesare să dezvolţi business-ul respectiv. Eu am un ghimpe pentru dezvoltarea asta ce şi-o doreşte statul român cu firmele nou înfiinţate. Sunt deschise şi cu mare drag vreau să văd antreprenori tineri, doar că nu ar trebui să ajungă fără o pregătire în antreprenoriat. Faptul că ai terminat o facultate sau 12 clase e suficient să îţi deschizi o firmă. Trebuie să fii pregătit, să ai experienţă sau să fii lucrat undeva“, adaugă Corina Pop.

Antreprenoarea a dat şi un exemplu despre cum cred unii dintre români că pot să facă afaceri dacă îşi înfiinţează o firmă. „Eu vreau le fac şi un duş rece pentru că peste tot se vând iluzii şi nu este ok. Ar trebui să i se spună omului în faţă şi partea rea şi partea bună. Sunt clienţi care vin şi spun că vor să îşi facă o benzinărie, de exemplu, şi nu ştiu nici măcar preţul carburantuli. Nu ştiu ce venituri şi ce cheltuieli o să aibă şi cât o să le rămână lor. Este cutremurător prin ce trecem. Dau banii pe înfiinţări de firme, încep şi se împotmolesc”, a mai spus Corina Pop, potrivit căreia tinerii care investesc banii primiţi de la mama şi de la tata sau chiar de la bancă într-o afacere nu se pot numi antreprenori.

„Pe mine nu mă convinge nimeni că este un om de afaceri dacă are bani. Omul de afaceri are bani când face bani din afaceri, nu când aduce bani de la mama, de la tata sau din bancă. Antreprenoriatul se face pas cu pas şi trebuie să o faci din pasiune, să scoţi bani din pasiunea ta. Să te trezeşti cum mă trezesc eu la şase dimineaţa, să ajung prima la birou. Pur şi simplu o fac din plăcere, nu gândindu-mă că o să am un client şi o să fac bani de pe clientul respectiv”, a punctat Corina Pop. 

Timişoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite