FOTO Prin gările cu firme albastre

0
Publicat:
Ultima actualizare:

“Doar trenul singur se-nfioară / De-atâta veşnică povară”, spunea Ion Minulescu, poetul care şi-a legat, nefericit poate, studiile primare şi cele liceale de Piteşti. Cât l-a inspirat vechea gară a urbei noastre, nu ştim, dar, cu siguranţă, povara vechiului edificiu pus la pământ anul trecut, pentru ridicarea unei gări moderne, l-ar fi înfiorat de-a dreptul.


După ce, în vara lui 2013 buldozerele lăsau în locul vechii gări doar mormane de moloz, în toamnă începeau deja lucrările la noul imobil, care, teoretic, ar trebui finalizat în a doua parte a acestui an. Trei corpuri impunătoare, cu scări rulante şi multe alte dotări moderne, plus o galerie comercială de tip mall, şase linii de cale ferată, o piaţetă, o parcare şi un pasaj suprateran. O construcţie uriaşă, care nu mai are nimic de-a face cu vechea gară a Piteştilor.

Decizia  demolării fostei clădiri a fost luată după ce autorităţile locale au ajuns la concluzia că edificiul nu mai corespunde nici cerinţelor de urbanism, nici celor de funcţionalitate. Cănd s-a şi explicat că este vorba de un grad avansat de şubrezire a imobilului vechi de 140 de ani, s-a trecut la fapte, cu toate că au existat voci care au susţinut restaurarea vechii gări. Primul pus la pământ a fost peretele pe care odată era montat panoul vopsit în albastru şi tricolor, înscripţionat: „Piteşti“.

Piteştiul a pierdut o lucrare autentică

Vechea clădirea, ridicată în secolul XIX, pe vremea când arhitecţii români începuseră să impună stilul arhitectonic românesc, a fost proiectată de celebrul inginer Elie Radu, cel care a realizat şi celelalte construcţii feroviare de pe liniile Piteşti-Curtea de Argeş,Târgu Ocna–Palanca şi Craiova-Calafat, dar n-a avut şansa să fie inclusă pe lista monumentelor de patrimoniu.  

„Vechea Gară a fost unul dintre primele obiective de acest gen construite în România. Pe lângă faptul că vorbim de o lucrare autentică din secolul XIX, construcţia s-a remarcat şi printr-o valoare tehnică specială. Probabil că o gara nouă la nivelul oraşului este necesară. Aş fi văzut însă o integrare a actualei construcţii în sistemul de clădiri al noii gări.”, atrăgea atenţia, încă de pe vremea când  demolarea edificiului era la stadiul de proiect, Alexandru Mulţescu, unul dintre cei mai cunoscuţi arhitecţi ai judetului, explicând că mijloace tehnice de restaurare a imobilului există, doar voinţă să fie. Mai mult celebrul arhitect sugera, pe lângă consolidare, şi unele intervenţii care să-i redea vechii gări aspectul iniţial de la 1874, modificat prin anii ’40, ’50 odată cu realizarea unei noi intrări.

Povestea vechii gări

Parlamentul României aproba, în septembrie 1866, construcţia unei linii de cale ferată de 915 kilometri prin Vârciorova, Piteşti, Bucureşti, Buzău, Brăila, Galaţi şi Tecuci, oraşe importante la acea vreme. O lucrare ale cărei costuri se ridicau la 270.000 de franci de aur pe kilometru, executată de consorţiului german Strousberg. Linia a fost pusă în funcţiune în mai multe faze – primul tronson, Piteşti - Bucureşti - Galaţi - Roman, a fost deschis la 13 septembrie 1872, iar următorul, Vârciorova - Piteşti, la 9 mai 1878. Tot la 13 septembrie 1872, odată cu deschiderea oficială a liniei Piteşti-Bucureşti a fost inaugurată şi Gara din Piteşti.

Piteşti



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite