Cum se pot schimba oamenii agresivi sau cei pasivi. Tehnica prin care pacienţii sunt învăţaţi să-şi exprime sentimentele fără a-i răni pe ceilalţi

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Dobândirea unui comportament asertiv ne va permite să actionăm cel mai 
bine în interes propriu, să ne exprimăm şi apărăm sentimentele şi 
opiniile, fără a le nega pe ale celor din jur. Foto Arhivă adevărul
Dobândirea unui comportament asertiv ne va permite să actionăm cel mai bine în interes propriu, să ne exprimăm şi apărăm sentimentele şi opiniile, fără a le nega pe ale celor din jur. Foto Arhivă adevărul

Dacă stăm şi-i analizăm pe cei din jur, observăm, deopotrivă, comportamente agresive şi comportamente pasive. Ambele produc sentimente neplăcute celorlalţi, respectiv propriei persoane, iar fiecare din ele ascunde, de fapt, teama de a fi rănit. Antrenamentul asertiv ajută fixarea ideii că dorintele şi sentimentele personale nu sunt nici mai importante nici mai puţin importante decât ale celorlalţi.

“Relaţiile interpersonale reprezintă o sursă importantă de împlinire şi echilibru în viaţa de zi cu zi. Însă în mod firesc există contexte ale existenţei care declanşează conflicte sau menţin tensiuni. Din această perspectivă este important să reuşim să ne exprimăm sentimentele în mod sincer şi deschis, dar în acelaşi timp să nu invalidăm sau să negăm emoţiile celuilalt”, explică, pentru Adevărul, psihologul Ionuţ Ghiugan. 

Legat de relaţiile interpersonale, există trei tipuri de comportamente: agresiv, pasiv şi asertiv. Cel din urmă şi cel mai de dorit, este soluţia rezolvării multor probleme pentru că nu permite ca propria persoană să fie controlată şi nici nu ţine să-i controleze pe ceilalţi. 

“Comportamentul agresiv urmăreşte impunerea propriilor nevoi, dorinţe şi perspective personale, fără a ţine cont de individualitatea interlocutorului. Comportamentul pasiv nu exprimă propriile obiective şi motivaţii interioare din teama de a fi respins, dezaprobat, iar acest lucru pleacă de la nesiguranţă şi neîncredere în sine. Cele două tipuri de comportament, agresiv şi pasiv, nu răspund nevoilor de relaţie, mai devreme sau mai tarziu ducând la conflicte sau ruptură. Comportamentul asertiv se caracterizeaza prin capacitatea de a comunica deschis propriile sentimente şi emoţii, prin autovalorizare şi respect de sine, în congruenţă cu respectarea drepturilor şi nevoilor celorlalţi”, arată psihologul. 

Învăţarea comportamentului asertiv, cheia multor reuşite

Dobândirea unui comportament asertiv ne va permite să actionăm cel mai bine în interes propriu, să ne exprimăm şi apărăm sentimentele şi opiniile, fără a le nega pe ale celor din jur.

“Comportamentul nostru este rezultatul învăţării şi educaţiei primite atât în familie, cât şi la şcoală, iar răspunsul individului pleacă de la activarea acestui model fixat anterior. Psihoterapia are ca obiectiv central psihoeducaţia individului şi formarea de deprinderi benefice şi adaptative. Din această perspectivă, învăţarea comportamentului asertiv reprezintă, în multe situaţii problemă, cheia rezolvării acestora”, spune specialistul.

Printr-un antrenament asertiv, pacienţii care nu reuşesc să-şi susţină şi apere punctele de vedere, care nu pot negocia, atunci când vine vorba de dorinţele şi nevoile lor, cărora le este frică sau ruşine să se exprime liber, sunt învaţaţi să spună ceea ce simt şi îşi doresc direct, hotărât, ferm, dar neagresiv. Jocul de rol este una dintre metodele folosite de psihoterapeut în antrenamentul asertiv. Pacientul este invitat mai întâi să joace propriul său rol, apoi pe cel al personajului care îi provoacă teamă şi resentimente. Acesta învaţă treptat să-şi asume un rol activ în locul celui pasiv. Printr-un astfel de antrenament, frica de a riposta devine din ce în ce mai mică şi dispare, ca şi resentimentele. La fel, şi în cazul persoanelor cu un comportament agresiv, care sunt învăţate să-şi exprime emoţiile şi dorinţele fără a le nega pe ale celorlalţi. 

“Clientul este învăţat în cadrul şedinţelor de psihoterapie să-şi exprime propriile nevoi şi dorinţe fără a leza sau încălca drepturile şi sentimentele celorlalti şi, totodată, învaţă să rezolve conflictele, abordând o strategie de negociere şi autoafirmare”, mai spune Ionuţ Ghiugan. 

Piteşti



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite