Clauzele considerate abuzive în legislaţia europeană. Ce trebuie să ştii înainte să cumperi produse sau servicii din magazin sau online

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Foto: Reprezentanţa Comisiei Europene în România
Foto: Reprezentanţa Comisiei Europene în România

Atunci când cumpăraţi produse sau servicii în UE trebuie să primiţi informaţii clare, corecte şi uşor de înţeles despre produsele sau serviciile respective. Pe lângă cerinţa generală de „bună credinţă" şi „echilibru", legislaţia UE conţine şi o listă de termeni specifici care pot fi consideraţi abuzivi.

Informaţiile contractuale pe care comerciantul trebuie să vi le pună la dispoziţie includ: principalele caracteristici ale produsului, preţul total, inclusiv eventualele taxe şi comisioane, costurile de livrare (dacă este cazul) şi orice alte taxe adiţionale, modalităţile de plată, livrare sau executare, identitatea comerciantului, adresa poştală şi numărul de telefon, durata contractului (dacă este cazul).

Totuşi, nu este nevoie ca toate aceste informaţii să fie furnizate explicit, atâta timp cât reies clar din context (ex. caracteristicile unui produs afişate pe un raft în magazin).

Informaţii detaliate la achiziţiile online

Atunci când cumpăraţi un produs online, prin telefon, dintr-un catalog de vânzări prin corespondenţă sau de la un comis voiajor, înainte de a face achiziţia, trebuie să vi se ofere şi următoarele informaţii detaliate: adresa de e-mail a comerciantului; eventualele restricţii de livrare în anumite ţări; dreptul de a anula comanda în termen de 14 zile; serviciile post-vânzare disponibile; mecanismele de soluţionare a litigiilor; numărul de înregistrare al comerciantului în registrul comerţului; titlul profesional al comerciantului şi detalii privind TVA (dacă este cazul); asociaţia profesională căreia îi aparţine comerciantul (dacă este cazul).

Trebuie să ştiţi că în cazul unor astfel de achiziţii, nu trebuie să plătiţi costuri de livrare sau alte comisioane în privinţa cărora nu aţi fost informat în avans.

Contractele trebuie redactate într-un limbaj clar şi uşor de înţeles şi nu pot conţine clauze abuzive.

"Ori de câte ori cumpăraţi un produs sau serviciu de la un comerciant profesionist, intraţi într-un contract (fie că vă înscrieţi la un club de sport, comandaţi anvelope on-line, contractaţi un credit imobiliar sau vă faceţi cumpărăturile săptămânale de la supermarket). În baza legislaţiei UE, condiţiile contractuale standard utilizate de comercianţi trebuie să fie echitabile. Nu contează dacă se numesc termeni sau condiţii ori dacă sunt parte a unui contract detaliat pe care trebuie să-l semnaţi. Contractul nu trebuie să creeze un dezechilibru între drepturile şi obligaţiile consumatorilor şi cele ale vânzătorilor şi furnizorilor", precizează site-ul oficoal al UE, europa.eu.

Clauzele contractuale trebuie redactate într-un limbaj simplu, inteligibil. Eventualele ambiguităţi vor fi interpretate în favoarea dumneavoastră.

Clauze potenţial abuzive

Pe lângă cerinţa generală de „bună credinţă" şi „echilibru", legislaţia UE conţine şi o listă de termeni specifici care pot fi consideraţi abuzivi. Dacă un contract prevede condiţii abuzive, acestea nu sunt obligatorii pentru consumatori, iar comerciantul nu se poate baza pe ele.

Iată câteva situaţii în care clauzele contractuale pot fi considerate abuzive în temeiul normelor UE: clauzele care exclud/limitează răspunderea comerciantului în caz de deces sau rănire a consumatorului ca urmare a unei acţiuni sau omisiuni din partea comerciantului; condiţiile care exclud/ limitează în mod nejustificat dreptul consumatorilor la despăgubiri în cazul în care comerciantul nu îşi respectă obligaţiile contractuale; termenii care sunt obligatorii pentru consumator, dar îi permit comerciantului să iasă dintr-un contract de furnizare de servicii care nu îl avantajează; clauzele care îi permit comerciantului să păstreze sumele plătite în avans în cazul în care consumatorul anulează contractul, fără a permite însă despăgubirea echivalentă a consumatorului în cazul în care comerciantul este cel care anulează contractul; clauzele care îi impun consumatorului care nu îşi îndeplineşte o obligaţie să plătească despăgubiri mult prea mari; clauzele care îi permit comerciantului să anuleze unilateral un contract, fără a-i da acelaşi drept şi consumatorului.

Abuzive sunt considerate şi clauzele care autorizează comerciantul să rezilieze în termen scurt un contract fără dată fixă de finalizare, exceptând cazurile absolut justificate; clauzele prin care consumatorul trebuie să îşi notifice intenţia de a rezilia contractul, dar care prevăd în acest sens un preaviz foarte lung; clauzele care sunt obligatorii pentru consumatori, chiar dacă ele nu sunt evidente pentru aceştia înainte de semnarea contractului; modificarea unilaterală a contractului; modificarea unilaterală a produsului sau serviciului; variaţiile de preţ; interpretarea unilaterală a contractului; neonorarea angajamentelor asumate de personalul comerciantului; respectarea unilaterală a obligaţiilor; transferul contractelor către alţi comercianţi în condiţii mai puţin favorabile, drepturi limitate la acţiuni în justiţie

Ce faceţi dacă aţi găsit clauze abuzive în contract

Termenii contractuali care sunt consideraţi abuzivi în baza legislaţiei UE nu au valoare juridică şi nu sunt obligatorii pentru consumatori. Atâta timp cât clauza abuzivă nu este un element esenţial al contractului, restul contractului (cu excepţia clauzei abuzive) rămâne valabil. Aceasta înseamnă, de exemplu, că nu va trebui să renunţaţi la contractul cu sala de fitness doar pentru că o clauză din contract este considerată abuzivă.

"Ţările UE trebuie să se asigure că cetăţenii ştiu cum să îşi exercite aceste drepturi în baza legislaţiei naţionale şi trebuie să deţină proceduri prin care întreprinderile să poată fi împiedicate să practice clauze abuzive.Peste tot în UE, autorităţile naţionale răspund de respectarea normelor UE privind protecţia consumatorilor. În cazul în care consideraţi că un anumit comerciant încalcă în mod repetat aceste norme, inclusiv la nivel transfrontalier, vă recomandăm să sesizaţi autorităţile", mai precizează europa.eu.

Trebuie să aveţi totuşi în vedere că în unele ţări din UE, dreptul de a primi confirmarea comenzii şi de a o anula, precum şi alte cerinţe legale, nu se aplică achiziţiilor făcute la domiciliu a căror valoare este mai mică de 50 EUR.

Confirmarea achiziţiei

Atunci când achiziţionaţi un produs prin alte mijloace decât dintr-un magazin (de ex., on-line, prin telefon, de pe un catalog), trebuie să primiţi confirmarea scrisă a tranzacţiei. Confirmarea trebuie consemnată pe hârtie sau în alt format durabil, cum ar fi un e-mail sau un mesaj în contul dumneavoastră personal de pe site-ul comerciantului, cu condiţia să îl puteţi stoca, iar comerciantul să nu îl poată modifica în mod unilateral.

Trebuie să primiţi informaţii despre exploatare atunci când cumpăraţi conţinut digital

Când este vorba de  cumpărarea online conţinut digital - de exemplu, în cazul vizionării sau al descărcării de muzică şi materiale video - se aplică cerinţe specifice în materie de informare. Înaintea achiziţiei trebuie, de asemenea, să primiţi informaţii despre exploatarea conţinutului cu hardware-ul/software-ul relevant (interoperabilitate), funcţionarea acestuia, inclusiv aplicarea de restricţii geografice cu privire la utilizarea conţinutului şi la posibilitatea de a efectua copii private.

Linii telefonice pentru comunicarea post-vânzare 

Comercianţii care pun la dispoziţia consumatorilor linii telefonice trebuie să se asigure că apelurile sunt taxate la tariful de bază. "Comercianţii nu au voie să îi oblige pe clienţi să sune la numere de telefon cu suprataxă pentru a solicita informaţii sau pentru a face reclamaţii cu privire la produsele cumpărate sau la contractul de achiziţie", precizează site-ul oficial al UE.

Achiziţiile de la comercianţi on-line din afara Uniunii

În principiu, drepturile conferite în baza legislaţiei UE se aplică şi în cazul achiziţiilor de la comercianţii on-line din afara Uniunii care se orientează către consumatorii europeni. Cu toate acestea, este mai greu să vă susţineţi drepturile în relaţiile cu comercianţii care îşi au sediul în afara UE.

Piteşti



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite