Cercetătorii români lucrează la un proiect care analizează mintea şoferilor, pentru a îmbunătăţi maşinile viitorului

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Foto en.wikipedia.org/wiki/Virtual_reality
Foto en.wikipedia.org/wiki/Virtual_reality

O echipă mixtă de cercetare Universitatea din Piteşti  – Universitatea Bucureşti a dezvoltat, cu ajutorul unui dispozitiv unic în ţară, o aplicaţie a Realităţii Virtuale ce urmăreşte funcţiile de reacţie-răspuns ale creierului în activitatea de conducere a autovehiculelor. Este vorba de o componentă a unui proiect cu ajutorul căruia ar putea fi îmbunătăţite echipamentele maşinilor în funcţie de comportamentul şoferului.

Cu ajutorul unui aparat care testează răspunsul creierului la stimuli în timpul conducerii autovehicolului, “Human brain investigation by multi-channel EEG signal aquisition”, o cameră pentru investigarea proceselor ultra-rapide cu ajutorul filmărilor de mare viteză (1 000 000 cadre pe secundă), din dotarea Centrului Regional de Cercetare şi Dezvoltare pentru Materiale al Universităţii din Piteşti şi a unui echipament VR, o echipa mixtă de profesori şi studenţi de la cele două universităţi a pus la punct o aplicaţie ce poate fi de mare folos constructorilor de maşini.

“Casca este, de fapt, un encefalograf care măsoară curenţii slabi emişi de neuroni atunci când fac sinapse (şi anume, este un sistem pentru semnale EEG multicanal biosemiactive). Aceşti biocurenţi sunt generaţi de stimulii externi. Stimulii sunt daţi de câmpul vizual culeşi din realitatea virtuală şi determină o corelaţie cu anumite zone din creier pentru care se construiesc anumite hărţi de interes. Se pleacă cu un anumit “bagaj de stimuli” şi, în urmă analizelor hărţilor, se cuantifică acţiunea directă a organismului în reacţiile de natură fizică cu ajutorul camerei de luat vederi ultra rapidă - Fotron (un milion de cadre pe secundă). Camera VR construieşte o corelaţie între stimul - reacţia creierului - şi reacţia fizică la nivelul motric. Urmează etapa de interpretare a rezultatelor. De exemplu, cu datele fizice măsurate, pentru pachetul de stimuli dat, o echipă de cercetare emite o diagnoză, un model, care poate să verifice calitatea reflexelor motrice, timpii de reacţie, s.a", explică, pentru Adevărul, matematicianul Lect. univ. dr. Gheorghe Nistor, membru în proiect.

Proiectul gândit de echipa mixtă de cercetare UPIT – Universitatea Bucureşti, care s-a folosit inclusiv de experienţa consacrată în proiecte de cercetare multidisciplinară, presupune ca, ulterior monitorizării amintite, o altă echipă să seteze echipamentele pentru fiecare individ în parte, făcând modelul flexibil.

"Am definit trei etape: generarea stimulului extern şi desfăşurarea evenimentului, interpretarea rezultatelor şi construcţia modelului. Diagnoza şi modelul se vor concepe, în prima fază, pe programe VR deja existente, urmând ca, în alt proiect, să se poată construi programe VR specializate pentru seturi de stimuli dedicaţi. Analiza comportamentului şoferului auto va îmbunătăţi evident echipamentul maşinii etc. VR <<minte creierul>> simulând stimulii externi, ceea ce înseamnă, că poate determina acţionarea creierului pe diferite <<setări>>", explică matematicianul Gheorghe Nistor.

La cercetare au luat parte o echipă a Facultăţii de Mecanică şi Tehnologie şi o altă echipă de modelare matematică de la Facultatea de Matematică-Informatică, ambele ale Universităţii din Piteşti,  o echipă de neurofizicieni a Universităţii Bucureşti, studenţi voluntari pentru multi-teste şi beneficiarii direcţi ai proiectului, constructorii de echipamente ale autovehicolului, ale căror nume nu por fi însă făcute publice.

Aplicaţia ar putea fi utilă constructorilor de maşini, în general şi maşini de raliu, în special, care pot adapta echipamentele la comportamentul conducătorului auto, astfel încât reacţiile de răspuns şi comenzile să fie îmbunătăţite.

Piteşti



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite