Cum se conduce corect maşina pe benzină. Ponturi de la specialişti. „Sfaturile din bătrâni sunt legende care nu se mai aplică“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Fiecare şofer are stilul lui de mers, însă pentru a avea parte de fiabilitate maximă şi de un consum minim, şoferii maşinilor pe benzină trebuie să ţină cont de anumite aspecte.

Şoferii care au o maşină pe benzină pot schimbă vitezele la turaţie mică, fără grijă că se strică ceva. Nefiind la fel de pretenţios că unul pe motorină, motorul nu trebuie lăsat să se încălzească sau să se răcească pe loc, susţin specialiştii.

Rece sau cald

Iarna, imediat ce pornesc motorul unei maşini pe benzină, şoferii se pot pune în mişcare fără probleme. De preferat este însă ca, până când acul de la căldură se mişcă sau până când martorul de motor rece se stinge, să nu se depăşească 2.000 rpm.

“Şoferii trebuie să meargă ceva mai încet până când motorul se încălzeşte, pentru că uleiul are vâscozitatea optimă la cald, iar atunci când e rece nu formează pelicula bună şi, fiind mai tare, nici nu ajunge pe toate piesele, aşa că lubrifierea este mai slabă. Dacă accelerăm puternic cu motorul rece, riscăm să uzăm motorul prematur”, ne-a explicat mecanicul Florin Barbu.

Schimbarea treptelor

Automobilele mai noi sunt echipate cu un sistem de asistenţă la schimbarea treptelor. Acesta spun când momentul optim să fie schimbată treapta de viteză, dacă dorim un consum cât mai redus.Specialiştii susţin că majoritatea maşinilor dotate cu aşa ceva spun ca viteza să fie schimbată
la sub 2000 rpm.

“Sfaturile din bătrâni, care spuneau că turaţia cea mai bună de schimbare este la 2000, sunt legende care nu se mai aplică. Spre deosebire de motoarele diesel, ce riscă să aibă probleme de la depunerile de funingine cauzate de turaţiile reduse, motoarele pe benzină pot circulă la orice turaţie fără riscuri. Cine spune că dacă schimbi viteza la 1500 rpm strici maşină, nu se pricepe la nimic. Dacă ne dorim un consum redus, trebuie să facem schimbarea la turaţii reduse. Unele maşini care au şi mod ECO dar şi cutie automată, fac schimbarea de treaptă chiar şi la 1300 rpm”, a mai explicat mecanicul auto.

Oprirea

Multi şoferi cred că atunci când ajung la destinaţie cu maşină e bine să lase motorul la ralanti câteva minute să se răcească. Specialiştii susţin că nu este o alegere bună. Lichidul de răcire are oricum o temperatura ridicată, iar faptul că maşină stă pe loc, în loc să meargă şi aerul să răcească radiatorul, o face că pe loc să se încingă şi mai tare.

“Turbina se răceşte cu ulei, iar la ralanti circulaţia uleiului este aceeaşi că în mers, temperatura uleiul este similară. Adică pe loc, nu faci decât să "răceşti" turbină cu un ulei la fel de cald că atunci când este în sarcina. Faptul că maşină stă pe loc, fără să aibă un flux de aer care să răcească turbină, contribuie la încălzirea să suplimentară. Aşadar, poţi opri liniştit motorul, fie el şi turbo, imediat cum ai ajuns la destinaţie”, a precizat Florin Barbu.

Oradea



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite