La bordul „Stelei Polare“, nava care a strălucit în comunism şi i-a plimbat pe Ceauşescu şi pe Gaddafi

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Nava „Steaua Polară“ era preferată de Ceauşescu pentru plimbările pe Dunăre alături de oaspeţii de seamă din alte ţări FOTO Bogdan Nistor/Adevărul
Nava „Steaua Polară“ era preferată de Ceauşescu pentru plimbările pe Dunăre alături de oaspeţii de seamă din alte ţări FOTO Bogdan Nistor/Adevărul

Nava-şcoală „Steaua Polară“, folosită acum de elevii Liceului de Marină din Galaţi, a purtat pe ape, de-a lungul anilor, numeroase personalităţi ale lumii politice internaţionale, printre care Nicolae Ceauşescu, Muammar Gaddafi sau Süleyman Demirel.

Vă invităm la o plimbare pe malul Dunării, în Galaţi. Pe pontonul din dreptul Liceului de Marină veţi observa ancorată în permanenţă nava-şcoală „Steaua Polară“, utilizată în prezent doar de viitorii navigatori. Nu multă lume ştie, însă, că, în perioada comunistă, nava a transportat importanţi şefi de stat, personaje aflate acum în cărţile de istorie. Acum zeci de ani, pe vapor au păşit fostul conducător al Libiei, Muammar Gaddafi,

şi fostul şef de stat din Turcia, Süleyman Demirel. 

Nava a fost construită la Şantierul Naval din Giurgiu şi a fost lansată la apă în iunie 1978. A fost proiectată ca navă-şcoală pentru Liceul de Marină din Galaţi, cel care este, de altfel, şi actualul proprietar. Înainte de Revoluţie, nava a fost folosită şi de administraţia prezidenţială de atunci, în special după deschiderea Canalului Dunăre–Marea Neagră. Mai exact, era folosită la misiuni de gradul zero. 

Fostul preşedinte Nicolae Ceauşescu avea la dispoziţie şi nave prezidenţiale, dar îşi plimba mulţi oaspeţi de seamă pe Dunăre cu „Steaua Polară“, pentru a le arăta realizările, în special Canalul Dunăre–Marea Neagră. Plimbările aveau loc de la Agigea până la Basarabi, o localitate foarte apropiată de Cernavodă.  

„Securitatea avea oameni infiltraţi“

Fostul dictator libian Muammar Gaddafi a vizitat România în anul 1981. Cuplul Ceauşescu–Gaddafi a făcut atunci o vizită pe Canalul Dunăre–Marea Neagră. Despre eveniment îşi aminteşte comandantul navei, Ion Coclează, cel care conduce nava încă de când a fost lansată la apă.

„Au venit, cu câteva zile înainte, mai multe echipe de verificare. Ceauşescu trebuia să-şi primească invitaţii în cele mai sigure condiţii. Serviciile secrete erau la datorie, munca lor era să-i păzească pe invitaţi. Cei care organizau totul au venit cu mobilierul lor, după vizită  l-au luat înapoi. La fel au procedat cu hrana, au adus mâncarea lor, aranjamentele florale ale lor. Echipajul era acelaşi, al navei, dar Securitatea avea oameni infiltraţi peste tot“, a povestit comandantul navei. Acesta a mai spus că, de fiecare dată, programul era stabilit de Securitate, totul se desfăşura după regulamente militare şi la niciuna dintre aceste vizite nu au avut loc incidente.

Pe „Steaua Polară“ au urcat şi alte personalităţi ale vremii, printre care preşedintele Maltei, Agatha Barbara, în anul 1985. De asemenea, preşedintele Turciei, Süleyman Demirel, s-a plimbat cu nava în 1983. Conform lui Ion Coclează, „Steaua Polară“ a făcut parte chiar dintr-o aplicaţie coordonată de mareşalul Viktor Kulikov, conducătorul Forţelor Armate ale Tratatului de la Varşovia, aplicaţie făcută între Galaţi şi Brăila. 

„Securitatea era mereu prezentă. Făceau controale peste tot. Noi funcţionam ca navă-şcoală, dar de la deschiderea Canalului Dunăre-Marea Neagră am intrat şi ca navă de protocol. Se aduceau atunci de la Constanţa mobilier, veselă şi flori. Ce să mai spun, se schimba cu totul faţa navei. Apoi, când pleca oaspetele de seamă, luau tot înapoi şi iar aduceau când venea altcineva“, a explicat şi Adrian Ifrim, mecanic-şef pe „Steaua Polară“ încă de la lansarea la apă a navei. 

Majoritatea curselor importante aveau loc în general vara, când la liceu nu erau activităţi didactice, pentru că în restul timpului nava îşi continua menirea de a-i învăţa pe tineri să navigheze.

Imagini false

Martorii din acele vremuri îşi amintesc că întâlnirile dintre şefii de state erau filmate de cameramani de la televiziunea naţională, dar la televizor se manipulau imaginile, pentru a proteja locaţia în care se aflau importanţii oameni de stat. Astfel, cameramanii filmau cadre din interior, în care nu apărea niciun element de identificare a navei, după care, la final, se luau cadre largi cu nava prezidenţială „Mircea cel Mare“ (numită acum „Mureş“), pentru a-i înşela pe posibilii atentatori. 

După Revoluţie, nava „Steaua Polară“ a rămas în proprietatea Liceului de Marină din Galaţi. Potrivit planului de reparaţii, întocmit în anul 1989, nava urma să intre la reparaţii capitale în 1992. A fost modernizată abia în 2007, atunci când i s-a făcut şi un facelift interior. Potrivit comandantului Ion Coclează, de la lansarea la apă şi până în prezent, peste 20.000 de tineri au învăţat tainele marinăriei pe „Steaua Polară“.

„Mihai Viteazul“ şi „Mircea cel Mare“, navele lui Ceauşescu

Pe lângă nava-şcoală „Steaua Polară“, existau două alte vapoare, ambele destinate exclusiv preşedintelui. Nava „Mihai Viteazul“ (numită în prezent „Siret“ ) a fost dată în folosinţă în anul 1972. În 1984, după inaugurarea Canalului Dunăre–Marea Neagră, o bună parte din navă a ars într-un incendiu. A fost reparată ulterior, dar între timp, în 1986, se construise şi nava prezidenţială „Mircea cel Mare“ (numită în prezent „Mureş“). Între cele două, Ceauşescu a preferat să o folosească mai mult pe aceasta din urmă. Nava „Mureş“ a stat mulţi ani ancorată în portul Galaţi, dar acum este la Brăila şi aparţine marinei militare. Ea poate fi folosită pentru croaziere, iar costurile sunt de 600 de euro/ora de marş. Nava „Siret“ poate fi admirată ancorată la unul dintre pontoanele portului Tulcea şi, la fel ca în cazul navei „Mureş“, poate fi închiriată.

nava Mihai Viteazul FOTO Bogdan Nistor

Nava „Mihai Viteazul“ (numită în prezent „Siret“ )

nava Mircea Cel Batran FOTO Bogdan Nistor

Nava prezidenţială „Mircea cel Mare“ (numită în prezent „Mureş“)

Galaţi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite