Sfaturi de neignorat pentru întreţinerea anvelopelor. Cât de repede se uzează pneurile din cauza presiunii excesive

Sfaturi de neignorat pentru
întreţinerea anvelopelor. Cât de repede se uzează pneurile din cauza presiunii excesive

Echilibrarea roţilor este esenţială pentru buna funcţionare a autoturismului Foto: arhivă Adevărul

Securitatea ocupanţilor maşinii, confortul şi economia de carburant depind în bună măsură de suprafaţa pneului aflat în contact cu asfaltul. Devine vitală nu numai selectarea anvelopelor potrivite, dar şi întreţinerea acestora.

Ştiri pe aceeaşi temă

Anvelopele sunt singura legătură dintre vehicul şi drum, poartă întreaga greutate a maşinii, o sarcină de până la 50 de ori propria lor greutate, răspund comenzilor date, cum ar fi cele de direcţie, accelerare şi frânare şi absorb fiecare obstacol întâlnit pe drum. 
 
Uzura şi adâncimea anvelopei 
 
Primul pas este să verificaţi periodic adâncimea benzii de rulare a anvelopelor şi să le înlocuiţi atunci când sunt uzate. Acest lucru va garanta un maxim de tracţiune şi aderenţă, ajutându-vă să evitaţi orice surprize neplăcute.

”Schimbaţi anvelopele înainte că adâncimea benzii de rulare să se uzeze până la 1,6 mm. Pentru a vă face viaţă mai uşoară, anvelopele Michelin, de exemplu, sunt echipate cu indicatori de uzură ai benzii de rulare situaţi la baza canelurilor benzii de rulare principale, la o înălţime de aproximativ 1,6 mm”, explică Marcel Boghian, inginer auto. 
 
Securitatea dumneavoastră şi mobilitatea maşinii depind de un nivel bun al adâncimii benzii de rulare, deoarece: 
 
- canelurile benzii de rulare dispersează apa de sub anvelopă, ajutând la menţinerea controlului;
- cu cât adâncimea benzii de rulare este mai mare, cu atât mai multă apa puteţi dispersa şi, prin urmare, reduce riscul de acvaplanare;
- o presiune a aerului corectă, precum şi întreţinerea vehiculului regulat, vă asigură că anvelopele performează la maximul lor pentru cel mai lung timp posibil; 
- banda de rulare face aderenţă cu drumul, afectând distanţa de care aveţi nevoie pentru frânare. 
 
Presiunea în anvelope 
 
Presiunea corectă a anvelopelor reduce riscul de a pierde controlul vehiculului în timpul mersului. De asemenea, protejează anvelopele de uzura prematură şi daune ireversibile. Presiunea în anvelope poate scădea din cauza unor perforaţii mici, eliminarea naturală a aerului prin intermediul componentelor anvelopei sau chiar de la o scădere a temperaturii ambiante. 
 
Verificaţi presiunea anvelopelor dumneavoastră, inclusiv a celor de rezervă, lunar şi înainte de orice drum lung, de preferinţă atunci când anvelopele sunt reci (nu au rulat timp de cel puţin două ore sau cu un parcurs mai mic de trei kilometri la viteză mică). În cazul în care anvelopele sunt testate când sunt încălzite, se adaugă mai multă presiune la presiunea nominală. 
 
Practic, este importantă verificarea presiunii o dată pe lună pentru că: 
 
- presiunea joasă creşte riscul de deteriorare a anvelopelor;
-presiunea în exces de peste 20% poate reduce durata de viaţă a anvelopei cu aproximativ 10.000 de kilometri;
- presiunea corectă a anvelopelor duce la economie de carburant. 
 
Presiunea recomandată în anvelope nu este inscripţionată pe anvelopă. Presiunea de umflare indicată pe flancul anvelopei este numai presiunea maximă de umflare. Presiunea recomandată poate fi găsită în manualul de utilizare al vehiculului, pe etichetele de pe uşa laterală de lângă scaunul conducătorului auto, în sertarul de stocare din apropierea scaunului conducătorului auto sau pe partea interioară a busonului de carburant. 
 
Echilibrarea şi alinirea roţilor
 
”Echilibrarea roţilor ajută la prevenirea uzurii premature a anvelopelor şi elimină vibraţiile. De asemenea, protejează suspensia, sistemul de direcţie şi stabilitatea vehiculului dumneavoastră. Echilibraţi-vă roţile atunci când o anvelopă este înlocuită, când o greutate de echilibru este mutată sau eliminată sau când aţi cumpărat anvelope noi”, punctează inginerul Marcel Boghian. 
 
Veţi şti că o roată nu mai este în echilibru atunci când o parte este mai grea sau mai uşoară decât restul. Acest lucru va provoca uzura inegală şi rapidă  a anvelopei, vibraţii ale maşinii şi mai multă presiune pe roţile din faţă.
 
Este dificil de spus dacă roţile şi axele sunt corect aliniate în timp ce conduceţi. Dar dacă geometria de suspensie a vehiculului dumneavoastră este incorectă, manipularea să rutieră poate fi perturbată şi securitatea dumneavoastră compromisă. 
 
În cazul în care anvelopa dumneavoastră a venit în contact cu un obiect solid, cum ar fi o bordura sau groapă sau aţi observat o uzură neuniformă a anvelopelor, este indicat să mergeţi imediat la un distribuitor pentru a fi inspectate. Este important să se asigure alinierea corectă pentru a obţine cea mai bună ţinută de drum, pentru a proteja anvelopele de o uzură neregulată sau rapidă şi pentru a economisi carburant. 
 
Anvelopele din spate 
 
Roţile din spate nu sunt conectate la volan, ceea ce face foarte dificilă judecarea aderenţei lor în timpul mersului. Pentru eficientă optimă, verificaţi în mod regulat presiunea şi starea anvelopelor, întrucât multe vehicule specifică presiuni diferite pe puntea din faţă şi pe cea din spate. 

”Pentru siguranţa dumneavoastră, montaţi întotdeauna anvelopele noi sau cele mai puţin uzate, la poziţiile roţilor din spate pentru a asigura un control mai bun în situaţii de urgenţă, de frânare sau la virajele strânse,  un risc mai mic de a pierde controlul vehiculului dumneavoastră, mai ales pe suprafeţe umede, şi o mai bună ţinută de drum, în special în situaţii dificile, indiferent dacă maşină dumneavoastră are tracţiune faţă sau spate”, detaliază inginerul Marcel Boghian.
 
Supapele anvelopelor 
 
Valvele şi componentele acestora sunt, de obicei, din cauciuc, astfel încât sunt supuse la deteriorare de-a lungul timpului. Înlocuirea lor atunci când vă cumpăraţi anvelope noi este un mod simplu de a vă proteja anvelopele, vehiculul şi pe dumneavoastră. La viteze mari, o vâlvă crăpată sau deteriorata se poate îndoi de la forţa centrifugă şi poate permite pierderea de aer. 
 
Capacul valvei este la fel de important. Este sigiliul de aer principal şi ajută la menţinerea particulelor de praf şi a murdăriei. Trebuie să verificaţi ca valvele dumneavoastră şi capacele de ventil să fie în stare bună pentru a menţine un sigiliu etanş şi o presiune corectă în anvelopă, dar şi pentru a asigura o viaţă mai lungă a anvelopei. 
 
Manipulare şi depozitare 
 
Chiar şi atunci când nu sunt utilizate, anvelopele se pot află în pericol. Cu excepţia cazului în care acestea sunt asamblate şi umflate, anvelopele nu ar trebui să fie depozitate în grămezi pentru perioade lungi de timp.
 
Când manipulaţi anvelopa, este, de asemenea, recomandat să purtaţi mănuşi de protecţie. Anvelopele trebuie depozitate într-o zonă ventilată, uscată şi temperata, protejate de lumina directă a soarelui şi precipitaţii, departe de orice substanţe chimice, solvenţi de hidrocarburi sau de factură să modifice natură cauciucului şi de orice organism capabil de a penetra cauciucul (metal ascuţit, lemn).
 
Repararea anvelopelor 
 
Atunci când o anvelopă are nevoie de reparaţii, este esenţial să mergeţi la un distribuitor de anvelope autorizat sau un tehnician, care să înlăture anvelopa de pe jantă şi să o inspecteze din interior. Este absolut necesar, deoarece daunele interne nu sunt vizibile cât timp anvelopa este montată pe roată. 

Aveţi nevoie de un profesionist pentru această operaţiune pentru că: 
  -asigură conformitatea cu procedurile de asamblare, dezasamblare, echilibrarea şi umflarea anvelopei, şi înlocuirea sistematică a valvei:
-verifică starea internă a anvelopei, detectând orice daune care nu sunt vizibile la suprafaţă:
- se asigură că anvelopa este corect remontată;
- asigură conformitatea cu regulile producătorului în alegerea anvelopelor: structură, dimensiune, indice de viteză şi indice de sarcină;
- asigură conformitatea cu presiunea de utilizare prevăzută de constructorul vehiculului şi producătorul de anvelope;
- ia în considerare instrucţiunile de asamblare şi avertizările de pe pereţii laterali ai anvelopelor (direcţia de rotaţie sau cea de asamblare);
- ia în considerare caracteristicile specifice ale anvelopelor (înălţimea secţiunii joase, run-flat, cu etanşare automată). 
 
Durata utilizării 
 
Estimarea cu precizie a duratei de viaţă a unei anvelope specifice nu este posibilă. O anvelopă este compusă din diferite tipuri de materiale şi compuşi de cauciuc care îi afectează performanţele, iar evoluţia acesteia depinde de multe elemente, inclusiv condiţiile meteorologice, condiţiile de depozitare şi condiţiile de utilizare, printre mulţi alţi factori la care anvelopa este supusă pe parcursul vieţii sale. 
 
”Este bine ca şoferii să îşi verifice constant anvelopele de la maşină, astfel încât să detecteze din timp orice pierdere de presiune sau orice fenomene anormale (vibraţii, zgomot, tragere), care ar putea fi un indiciu că anvelopele trebuie să fie scoase din serviciu”, trage concluzia inginerul Marcel Boghian. 
 
Astfel, anvelopele care sunt în uz de mai mult de cinci ani, trebuie verificate anual. Dacă trebuie înlocuite, trebuie urmate recomandările producătorului. Dacă anvelopele sunt folosite de peste zece ani de utilizare sau mai mult de la data fabricaţiei, ele trebuie înlocuite cu anvelope noi, chiar dacă par  să fie într-o stare bună de funcţionare şi chiar dacă nu au atins limită legală de uzură precizată de producător. 
 
citeste totul despre: