FOTO Sloiurile de gheaţă acoperă circa 80% din suprafaţa Dunării. Circulaţia navelor, în pericol de a fi închisă

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Administraţia Fluvială a Dunării de Jos a scos pe şenalul navigabil spărgătorul de gheaţă Perseus (cea mai mare navă specializată din România), dar şi câteva împingătoare, care patrulează pe fluviu de la Brăila până la Sulina. Sloiurile acoperă în unele zone 80% din suprafaţa fluviului, fiind pericol de formare de pod de gheaţă. Bacurile, în regim de avarie.

După şase ierni în care încălzirea globală s-a manifestat din plin în zona Dunării de Jos (apele fluviului n-a mai atins temperatura de îngheţ din 2011), Boboteaza lui 2017 a readus, se pare, lucrurile la normal: Dunărea este în pragul de a îngheţa complet.

Dincolo de spectacolului fluviului acoperit de gheaţă (fotografiile din galeria alăturată acestui articol sunt relevante credem), există însă şi potenţiale probleme, care deja produc costuri suplimentare administratorilor şenalului navigabil, dar şi operatorilor fluviali de mărfuri şi de persoane.

Potrivit conducerii Administraţiei Fluviale a Dunării de Jos (AFDJ) Galaţi, sloiurile de gheaţă formate pe Dunăre acoperă circa 80% din suprafaţa apei pe unele sectoare (în special în amonte de Brăila, dar şi în zonele Tulcea şi Isaccea), aşa că s-au impus măsuri urgente pentru a evita formarea podurilor de gheaţă şi a zăpoarelor.

Directorul AFDJ Galaţi, Dorian Dumitru, a declarat că nava Perseus, cel mai mare spărgător din gheaţă din România, a fost trimisă pe traseul Galaţi-Brăila-Galaţi-Tulcea, pentru a menţine şenalul navigabil în condiţii de exploatare, mai ales că în apropiere de Tulcea sunt de ja probleme destul de mari.

„Avem pe Dunăre, în marş, alte trei remorchere - de 2400, 2000 şi 1000 de cai putere – care împiedică formarea podurilor de gheaţă  pe tot cursul Dunării cuprins între Galaţi şi Sulina. Deocamdată gheaţa este destul de subţire, ne descurcăm, dar nu ştim ce ne rezervă viitorul”, a declarat Dorian Dumitru.

Probleme vor fi, cu siguranţă (mai ales că vremea geroasă continuă, potrivit avertizărilor meteo) din amonte de Brăila, mai exact de la kilometrul 175, unde se sfârşeşte sectorul maritim al Dunării. 

De acolo, şenalul navigabil este mai puţin adânc, aşa că Perseus nu poate intra, deci sunt temeri că se va forma pod de gheaţă, iar circulaţia navelor va fi oprită pe sectorul cuprins între Brăila şi Porţile de Fier.

image

Directorul AFDJ Galaţi a atras atenţia că sunt probleme majore pe Dunăre şi cu privire la sistemul de semnalizare. Pe lângă monitorizarea Dunării şi ajutoarele acordate pentru patrularea pe fluviu, angajaţii AFDJ trebuie acum să  recupereze şi balizele luate de viscolul năpraznic sau dislocate de sloiurile de gheaţă.

„Nava Semnal 4 a plecat de la Tulcea şi vine spre Galaţi. O parte dintre geamanduri au fost dislocate de gheaţă şi suntem puşi în situaţia să le recuperăm. Din cauza furtunii din ultimele zile şi a vântului care a bătut cu 80 de km/h, am avut o geamandură hidro-meteo instalată la Sulina care a fost luată de pe poziţii şi a fost dusă până în apropiere de Sfântul Gheorghe, în Marea Neagră, aşa că trebuie să o recuperăm”, a spus Dorian Dumitru.

Probleme au şi bacurile care fac legătura, la Galaţi şi la Brăila, cu malul tulcean. Din cauza sloiurilor tot mai mari şi mai dese, cursele se desfăşoară doar în regim de avarie, adică din două în două ore. Există şi posibilitatea ca, dacă situaţia se înrăutăţeşte, cursele de bac să fie suspendate până când fluviul se va degheţa.

Galaţi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite