Cum se schimbă corect bieletele de direcţie şi capetele de bară. Efectele unei piese uzate asupra geometriei roţilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Mulţi şoferi români se plâng că tarifele service-urilor auto sunt din tot mai piperate, astfel că tot mai mulţi posesori de automobile preferă să-şi înlocuiască singuri piesele defecte. Unele dintre acestea pot fi schimbate şi în faţa blocului, însă procedura trebuie efectuată corect.

Şoferii care doresc să rezolve în garajul propriu defecţiunile de la maşină pot înlocui două piese extrem de importante pentru controlul autoturismului în timpul deplasării, însă pentru a face acest lucru au nevoie de un minim de cunoştinţe auto şi de seriozitate maximă vizavi de paşii pe care trebuie să îi urmeze. 

Vorbim de bieletele de direcţie şi capetele de bară, acestea fiind printre cele mai importante piese consumabile de la o maşină, de care depinde în primul rând siguranţa pasagerilor.

Bieleta de direcţie este o bară de metal cu un capăt oscilant, având rolul de a transforma mişcarea rectilinie într-una de rotaţie. Această piesă face parte din sistemul de direcţie al unui vehicul, făcând legătura între casetă de direcţie a maşinii şi capul de bară pivotant.

Un vehicul are două bielete de direcţie – una spre roata viratoare din stânga, altă spre roata viratoare din dreapta. Unul dintre capetele bieletei de direcţie este prevăzut cu o articulaţie sferică (acest capăt face legătura cu casetă de direcţie), iar celălalt capăt este prevăzut cu un filet (acest capăt se înfiletează în capul de bară al roţii). Dacă apare o uzură vizibilă la articulaţia sferică, se recomandă urgent înlocuirea bieletei de direcţie respective.

”Neînlocuirea imediată a bieletei de direcţie uzate poate duce la separarea celor două piese mobile ale acesteia. Efectul poate fi dramatic şi anume pierderea direcţiei în timpul mersului,  pentru că roata se răsuceşte brusc. O bieletă de direcţie deformată sau uzată afectează, de asemenea, geometria roţilor. Efectele imediate sunt: uzura prematură a anvelopelor, apariţia de zgomote nefireşti la trecerea peste denivelări şi pierderea preciziei direcţiei în viraje”, explică Marcel Boghian, inginer auto.

De ce trebuie să ţineţi cont la desfacerea bieletelor

Cum procedăm pentru a înlocui cele două piese amintite? Se desface mai întâi piuliţa (piuliţa de la rotula de direcţie), care ţine capătul de bară pe fuzetă. Avem nevoie şi de ciocan, deoarece şurubul este conic la bază şi presat pe con în corpul fuzetei.

Aplicăm apoi o lovitură puternică în capul prezonului. Şoferii trebuie să ştie că după acest ”tratament”, prezonul nu va putea fi refolosit. Dacă dorim acest lucru, trebuie pus între ciocan şi prezon o bucată de lemn de esenţă tare (şipcă, plintă de pardoseală).

După desfacerea acestui pivot de pe fuzetă, se trece la desfacerea contrapiuliţei. Aceste operaţii se pot face şi în ordine inversă, însă dacă nu se ţine contra perfect la deblocarea piuliţei, se poate forţa pivotul capătului de bară şi vor apărea probleme, în cazul în care se doreşte refolosirea acestuia.

Se desface apoi ceea ce se numeşte contrapiuliţa de reglaj a paralelismului şi se reperează poziţia iniţială a acesteia, pentru a ajuta la prereglaj în fază de montare. Se poate apoi desfileta capătul de bară de pe bieletă.

”Nu se recomandă desfacerea acestor bielete fără a avea un dispozitiv special pentru blocarea barei cremalierei de direcţie. Dacă nu se ţine corect contra la axul cremalierei, ceea ce este relativ dificil având în vedere că axul are zimţii aproape până de capăt şi nu are nici o secţiune pătrată, ci este teşită doar într-o parte, se poate forţa bucşa din interiorul casetei”, avertizează inginerul Marcel Boghian.

Următorul pas este desfacerea colierelor de la burduful bieletei, urmând ca acesta să fie tras cu grijă până devine vizibilă rotula şi cremaliera. Se trage de volan până ce bara ajunge într-o poziţie din care se poate accesa pentru desfacerea rotulei. Se montează dispozitivul pentru blocarea barei sau se ţine contra cu o cheie de bară, un lucru greu şi incomod, dar dacă v-aţi înhămat la această treabă, e musai să o duceţi la capăt. În final, se desface rotula înfiletată în bara cremalierei.

Realizarea bracajului este recomandată

Se montează capătul de bară pe bieletă şi se înfiletează până la poziţia de prereglaj a contrapiuliţei reperată în fază de demontare. Aceasta trebuie strânsă după reglarea geometriei la un cuplu de 50 newton-metri.

Se înfiletează întreg ansamblul sau doar bieleta cu rotula în bara cremalierei. Depinde în ce ordine executaţi operaţiile, nefiind obligatoriu să procedaţi neaparat în această ordine.  Înainte de înfiletare este recomandat să folosiţi Loctite Frenbloc (produs de etanşare a suprafeţelor) pe filetul rotulei axiale pentru a evita desfiletarea accidentală. Aceasta trebuie strânsă cu un cuplu de  34 newton-metri.

Se aplică apoi un strat de unsoare cu litiu pe burduf, cremalieră şi rotula axială şi se împinge burduful la locul lui. Se fixează cu coliere noi sau cu legături de cablu. Se prinde apoi la loc pivotul capătului de bară pe braţul fuzetei şi se strânge piuliţa cu un cuplu de 37 newton-metri. Se montează la loc roata, se coboară de pe cric şi se strâng prezoanele roţii. la un cuplu de 105 newton-metri.

Proprietarii de autoturisme care se încumetă să execute aceste operaţii în garajul propriu trebuie să manifeste maximă atenţie, ţinând cont că piesele amintite au un impact major asupra direcţiei în timpul deplasării maşinii. De aceea, recomandarea specialiştilor este ca înlocuirea bieletelor de direcţie şi a capetelor de bară să se facă într-un service specializat, mai ales dacă nu aţi mai efectuat vreodată această operaţiune, nefiind de dorit să faceţi experimente cu aceste componente extreme de importante de la o maşină.

Sfaturile de mai sus se adresează şoferilor care au cunoştinţe de mecanică auto şi care au mai realizat astfel de operaţiuni în trecut. În încheiere, trebuie amintit că, după efectuarea operaţiilor de înlocuire a celor două piese, se recomandă şi realizarea bracajului. 

Galaţi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite