Cât de importante sunt suspensiile maşinii pentru siguranţa pasagerilor. Testul simplu care indică gradul de uzură al amortizoarelor
0Suspensiile autovehiculelor sunt de multe ori ignorate de către conducătorii auto, fără să ştie că acestea au, de fapt, un rol esenţial în păstrarea stabilităţii maşinii şi implicit în ceea ce priveşte siguranţa pasagerilor.
Scurgerile de ulei de la amortizoarele maşinii indică faptul că acestea şi-au pierdut proprietăţile iniţiale şi se recomandă schimbarea lor. Suspensiile se schimbă de regulă la un anumit număr de kilometri indicat în cartea automobilului, de obicei în jurul a 60.000 de kilometri, însă înlocuirea trebuie făcută mult mai repede dacă drumurile pe care a fost exploatat automobilul au multe denivelări şi gropi.
”Un autovehicul cu suspensii care nu mai au capacitatea de amortizare a oscilaţiilor va începe să piardă contactul cu solul la denivelările mai mari, iar distanţa de frânare va creşte considerabil, chiar de câteva ori. Se poate ajunge astfel ca manevrabilitatea maşinii să fie diminuată până la punctul în care va apare riscul de răsturnare în curbe”, avertizează Florin Marin Bogdan, şef de lucrări la Facultatea de Inginerie din Galaţi.
Dacă maşina devine instabilă în curbe, chiar dacă nu circulaţi cu viteză mare, iar la depăşirea unor denivelări relativ mici există o mişcare continuă a roţii cu amplitudine din ce în ce mai mică, este un semn clar că amortizoarele trebuie înlocuite. Pericolul mare în astfel de cazuri este instabilitatea maşinii în viraje. Amortizoarele uzate nu mai pot să menţină roata în permanenţă pe asfalt, în special în viraje, ceea ce va creşte considerabil riscul ca autovehiculul să derapeze.
Semnele defectării amortizoarelor
Suspensiile uzate sau defecte vor face ca, în cazul frânării, să se producă oscilaţii care nu mai sunt amortizate, astfel că distanţa de frânare va creşte considerabil, aceasta putând fi chiar dublă faţă de situaţia în care maşina ar fi avut suspensii viabile, a căror capacitate de amortizare este foarte bună.
Oscilaţiile care apar din cauza suspensiilor depăşite duc şi la uzarea prematură a altor componente ale maşinii sau chiar la ruperea lor, ceea ce poate conduce la producerea unor accidente de circulaţie grave. În service-urile specializate există aparate care determină capacitatea unei suspensii de a amortiza oscilaţiile de la autovehicul, prin urmare puteţi face o astfel de verificare, mai ales dacă aţi identificat la maşina dumneavoastră câteva dintre problemele amintite mai sus.
”Pentru a determina într-o prima fază dacă suspensiile şi-au pierdut capacitatea de amortizare, puteţi efectua un test simplu. Vă lăsaţi greutatea corpului pe caroserie, deasupra fiecărei roţi, iar dacă sesizaţi mici oscilaţii după ce vă ridicaţi de pe maşină, este un indiciu clar că amortizoarele sunt uzate şi trebuie schimbate cât mai rapid”, explică Florin Marin Bogdan.
Suspensiile se schimbă în pereche
Întotdeauna amortizoarele se schimbă în pereche pe fiecare axă, chiar dacă unul dintre ele este încă în stare bună de funcţionare. De cele mai multe ori, specialiştii recomandă şi schimbarea unor piese care fac parte din ansamblul suspensiei.
”Este indicată schimbarea rulmenţilor de presiune ai amortizorului şi a bucşelor aferente, şi instalarea ulterioră a protecţiei amortizorului. Aceasta din urmă are rolul de împiedica pătrunderea prafului în zona amortizorului”, punctează Florin Marin Bogdan. Şi arcurile trebuie verificate periodic, urmând ca acestea să fie înlocuite, tot în pereche, dacă se constată diferenţe de înălţime între ele ( pe aceeaşi axă) sau o înălţime neconformă cu dimensiunile de înălţime impuse de producătorul maşinii.