De ce biserica ortodoxă a stabilit că prima zi a săptămânii este duminică. Decizia a fost luată în urmă cu şapte ani
0Decizia a fost luată de Sinodul Bisericii Ortodoxe Române. O astfel de hotărâre corectează o situaţie care exista deja în perioada interbelică.
În urmă cu şapte ani, Sinodul Bisericii Ortodoxe Române a decis ca săptămâna bisericească să nu mai înceapă de luni, cum era până atunci, ci de duminică, această din urmă zi fiind socotită prima din cele şapte zile ale săptămânii.
Reprezentanţii bisericii motivează că ce s-a întâmplat prin decizia Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române este un act reparator, întrucât aşa scrie în Evanghelie, că Mântuitorul a Înviat în prima zi a săptămânii, adică duminica.
De altfel, în perioada interbelică, în toate calendarele ortodoxe, duminica era trecută ca prima zi a săptămânii. După 1990, Mitropolia Banatului a fost prima care a corectat calendarul ortodox, prin alegerea zilei de duminică ca prima zi a săptămânii, astfel că în anul 2011 s-a decis uniformizarea pentru întreaga biserică.
"Pentru noi, creştinii, ziua de Duminică este cea mai importantă zi din timpul săptămânii. La fiecare Sfântă Evanghelie, fie că e vorba de Matei, de Marcu, Luca şi Ioan, veţi găsi menţionat faptul că Hristos a înviat în prima zi din săptămână, adică ziua de Duminică. În mod firesc, săptămâna în biserică trebuie să înceapă cu ziua de Duminică. Pe de altă parte, este o strânsă legătură între ziua de Duminică şi slujbele care sunt oficiate zilele următoare. Avem Duminica a doua după Rusalii şi săptămâna care urmează trebuie să fie a doua după Rusalii. Nu reprezintă o noutate, am cercetat mai multe calendare - şi din 1912, şi din 1916, 1923, prin sondaj - şi în toate aceste calendare săptămâna începe cu ziua de Duminică, este ziua Domnului, cea mai importantă din punct de vedere creştin, şi acest lucru se regăseşte şi în calendarele bisericilor ortodoxe surori", potrivit preotului Constantin Stoica.

Ce spune Biblia
În Biblie, la capitolul 16 din Sfânta Evanghelie după Marcu se menţionează: „Şi după ce a trecut ziua sâmbetei, Maria Magdalena, Maria, mama lui Iacov, şi Salomeea au cumpărat miresme, ca să vină să-L ungă. …Şi înviind dimineaţa, în ziua cea dintâi a săptămânii (Duminică) El s-a arătat întâi Mariei Magdalena, din care scosese şapte demoni”.
În evanghelia după Matei la capitolul 28 se spune: "După ce a trecut sâmbăta, când se lumina de ziua întâi a săptămânii, Duminică a venit Maria Magdalena şi cealaltă Marie, ca să vadă mormântul".
De asemenea, în evanghelia după Luca se precizează acelaşi lucru: "Iar în ziua cea dintâi a săptămânii, duminica, foarte de dimineaţă au venit ele la mormânt aducând miresmele pe care le pregătiseră”.
În fine, în evanghelia după Ioan este pomenită din nou ziua de duminică: "Iar în ziua întâi a săptămânii, dumineca, Maria Magdalena a venit la mormânt dis-de-dimineaţă".
De menţionat că în mai multe ţări din Europa şi din america latină, duminica este considerată a şaptea zi a săptămânii.