FOTO Mărirea şi decăderea uzinei Electroputere Craiova - lucruri mai puţin cunoscute. Cum a deraiat fabrica-etalon, imediat după Revoluţie

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Uzina Electroputere Craiova a fost naţionalizată în anul 1949 şi a fost una dintre cele mai mari fabrici din Oltenia. Primele transformatoare au fost realizate în Bănie în concepţie proprie în anul 1951.

Foştii angajaţi au povestit că fabrica Electroputere Craiova nu a fost invenţie comunistă. „Cea mai mare fabrică din Oltenia a trecut în propietatea statului în anul 1949, atunci când se reparau la Craiova locomotive cu aburi. Imediat cum a trecut din propietatea lui Nicolae Malaxa în propietatea statului, comuniştii au investit în fabrica de locomotive. Eu am lucrat la Electroputere din anul 1977 până în anul 1993. Noi am dat ţării vehicule de cale ferată care au fost produse strict după planuri suedeze. Îmi aduc aminte că am făcut şi transformatoare pentru centrala nucleară de la Cernavodă“, a povestit Ion Tănase.

Electroputere Craiova a fost una dintre cele mai mari fabrici din Oltenia până în anul 1989

image

Eugen Georgescu, fostul preşedinte al Asociaţiei Salariaţilor din Electroputere Craiova, a povestit că uzina din Bănie a produs în perioada 1949-1960 locomotive electrice de mină şi de tramvaie, iar din anul  1960 a trecut la fabricaţia de Locomotive Diesel Electrice. „Fabrica din Craiova era renumită peste hotare datorită locomotivelor şi echipamentelor electrice realizate. Nicolae Ceauşescu era mândru de ce făceau olteni la Electroputere. L-a adus să viziteze fabrica chiar şi pe preşedintele Franţei, Charles de Gaulle. Peste 15.000 de oameni munceau la uzina etalon din Bănie“, a declarat Georgescu.

Nicolae Ceauşescu venea tot timpul în vizită la uzina din Craiova

image

2400 de locomotive în 50 de ani

În perioada 1966-1970 au fost făcut investiţii la uzina din Craiova în valoare de 450 de milioane de lei. Până în anul 1989 au fost construite peste 1.400 de locomotive Diesel-electrice şi aproape 1.000 de locomotive electrice, iar marca Electroputere Craiova a devenit cunoscută în peste 100 de ţări. După Revoluţie activitatea a început să deraieze, iar din uzina etalon nu a mai rămas mare lucru. 

„Imediat după Revoluţie trebuiau impuse o serie de măsuri drastice, însă din păcate acest lucru nu s-a întâmplat, iar Electroputere Craiova s-a transformat în Electroputere Mall. Din punctul meu de vedere ar fi trebuit reduse imediat cheltuielile. Fabrica din Craiova a trăit datorită produselor realizate, care erau la mare căutare. Pot să spun că şi acum transformatoarele sunt aceleaşi, doar s-au făcut mici modificări, iar din acest motiv sunt şi acum pe piaţă. La locomotive este adevărat că s-au făcut mai multe variante adaptate. Licenţele şi mărcile nu au fost înregistrate, iar unele persoane au reuşit să pună mâna pe ele. Aceasta este situaţia în momentul de faţă. La Electroputere Craiova mi-am făcut şcoala şi am învăţat meserie“, a mai povestit Eugen Georgescu, fostul preşedinte al Asociaţiei Salariaţilor din Electroputere Craiova.    

image

Electroputere susţinută de stat

Imediat după 1989, activitatea la Electroputere Craiova a început să deraieze. În anul 2001, fabrica avea datorii la furnizori şi la stat în valoare de 29 de milioane de dolari şi a fost scoasă la privatizare. În anul 2007 grupul Al Arrab din Arabia Saudită a preluat de la stat pachetul majoritar de acţiuni ale Electroputere, pentru suma de  2,3 mil. euro. Omul de afaceri Fatih Taher a promis la vremea respectivă că va face investiţii de câteva zeci de milioane de euro. A garantat că o să producă în Bănie locomotive pentru a le exporta în Orientul Mijlociu. Producţia de locomotive a devenit o amintire, Taher a fost interesat doar de activele şi terenurile societăţii. A vândut uzina în urmă cu patru ani  pe bucăţi. Peste 10 hectare de teren au fost cedate pentru construirea unui mall la preţul de 30 de milioane de euro.  

image

O mare parte din halele fabricii Electroputere Craiova sunt  şi acum nefolosite şi au rămas în paragină.

Prima locomotivă după 24 de ani

În 2012, Electroputere vinde fabrica de locomotive către Grupul Feroviar Român.  Vehiculul motor de cale ferată  Diesel 1250 CP a fost proiectată şi realizată după o stagnare de 24 de ani de Electroputere VFU-Reloc S.A, în parteneriat cu corporaţia americană Caterpiller. 

„Locomotiva se numeşte Terra Nova şi face parte dintre primele trei proiecte ale lui Caterpillar. În fapt, în Electroputere VFU Craiova- Reloc Craiova s-a creat o linie de fabricaţie pentru aceste locomotive care sunt proiectate a fi utilizate pe căi ferate cu ecartament îngust, ecartament medii până la căi ferate largi din spaţiul CSI. Este o locomotivă versatilă care poate funcţiona oriunde la nivel mondial. Este o locomotivă a viitorului ce întruneşte condiţiile stagiul 3B pentru emisii poluante care nu este încă obligatoriu în UE“, a spus Graţian Călin, managerul general Reloc S.A

Marca Electroputere valorează în momentul de faţă pe bursă de 70 de ori mai puţin decât la privatizare. Eugen Georgescu, fostul preşedinte al Asociaţiei Salariaţilor din Electroputere Craiova, a mai povestit că uzina din Bănie a fost cel mai mare angajator din Oltenia. „Puţini ştiu că înainte de Revoluţie munceau peste 15.000 de oameni la fabrica etalon. Electroputere Craiova a fost o şcoală de cadre şi meserii. Uzina din Bănie consuma într-o lună energie electrică în perioada comunistă exact cât consuma oraşul Craiova tot într-o lună. Puţini ştiu că nu aveam căldură în timpul iernii, însă trebuia să ne facem treaba ca la carte. Ca la fiecare uzină erau trei nivele de apreciere: cei care făceau parte din partid şi trebuiau să dea tot timpul din gură, cei care mergeau la director, iar astfel erau bine văzuţi, dar şi cei care se duceau la milogii de la sindicat pentru a putea fi ajutaţi“, a mai povestit Eugen Georgescu, fostul preşedinte al Asociaţiei Salariaţilor din Electroputere Craiova.     

image

Mai citeşte şi

FOTO:Locomotivele de la Electroputere Craiova, vândute în Cuba

UPDATE FOTO Electroputere Craiova a construit prima locomotivă Diesel 1250 CP după o stagnare de 24 de ani

FOTO: Electroputere Craiova a vândut în perioada comunistă locomotive în toată lumea. O parte din uzină a fost transformată acum în mall
       
 

Craiova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite