Părintele Tănăsescu: „Hristos numeşte templul din Ierusalim făcut din piatră «Casa Tatălui meu». Are Dumnezeu o problemă cu piatra, cu templul? Nu!“
0Părintele Eugen Tănăsescu de la Arhiepiscopia Tomisului, spune că melodia trupei TAXI a deschis o cutie a Pandorei şi marii artişti nu au făcut decât să victimizeze Catedrala Mânturii Neamului prin repetiţiile obsesive „Dumnezeu iubeşte lemnul şi spaţiile mici“.
Videoclipul-manifest al trupei Taxi lansat recent, prin care solistul spune că a mers în vis să-l găsească pe Dumnezeu în noua construcţie a Catedralei Mântuirii Neamului şi nu a dat de el, o să stârnească efectul contrar a ceea ce autorul şi-a propus, crede preotul Eugen Tănăsescu, blogger Adevărul.
„Ei şi-au propus ca prin mesajul public să obţină dezaprobarea proiectului catedralei din partea opiniei publice şi de aceea au făcut apel la multe voci cunoscute, voci grele, voci respectabile, dar, din cauza unei naivităţi teologice, cât şi a amestecului de sensuri, vor obţine contrariul. Pentru că s-au jucat prea mult cu cuvintele“, spune Tănăsescu.
Preotul spune că dreptul la opinie este sfânt, doar că el trebuie şi bine documentat. „Videoclipul are mesaje de forţă. Anume că smerenia este caracteristică spaţiului mic, intim şi este caracterizată de bisericile mici, de lemn, că Dumnezeu este foarte greu de găsit în bisericile mari, de aceea se şi face referire la parcări, la lifturi, la metri pătraţi, la hectare de teren.
Vrea să arate faptul că prin mărimea ei, catedrala îl va strivi pe Dumnezeu şi prin urmare trebuie să avem grijă să nu ne pierdem smerenia făcând o astfel de construcţie socotită megalomanică.La final are un mesaj legat de câştigul urât, adică se bate cumva apropoul că metoda prin care catedrala este finalizată nu este una tocmai smerită şi corectă. Dar mesajul este naiv din punct de vedere teologic“, spune el.
„Nu vorbim de smerenie la o catedrală“
Mai întâi, explică părintele, nu vorbim de smerenie când vorbim de o catedrală. O catedrală nu-şi propune să transmită smerenie, ci îşi propune să transmită reprezentativitate, demnitate, istoria unui neam. De aceea se şi numeşte proiectul Catedrala Mântuirii Neamului. Părintele spune că nici numele nu a fost înţeles. Însăşi proiectul catedralei de la început a stârnit împotriviri. „Patriarhia i-a dedicat un site, dar probabil că nu a explicat suficient de bine. Asta e treaba specialiştilor de PR de la Patriarhie să explice rostul, misiunea, simbolistica şi în ce consă beneficiile unui astfel de obiectiv reprezentativ al ortodoxiei. De aici şi neînţelegerile: o catedrală are cu totul alte funcţiuni: ea reprezintă istoria unui neam, cum este neamul românesc, trecut prin multe încercări, un neam ortodox“.
Templul din piatră din Ierusalim, „Casa Tatălui meu“
În privinţa versurilor „Dumnezeu preferă lemnul şi spaţiile mici“ care se repetă obsesiv în videoclip, Eugen Tănăsescu este de părere că termenul „preferă“ nu este bine ales, întrucât Dumnezeu iubeşte în egală măsură şi piatra şi betonul şi toate pe cele pe care le-a făcut. „Nu putem să-i atribuim lui Dumnezeu exclusivităţi, pentru că ar însemna să fie discriminatoriu, ceea ce este împotriva firii. Dumnezeu nu are o problemă cu betonul, ca să iubească doar lemnul. Însuşi Hristos, dacă ne uităm cu atenţie în Noul Testament, numeşte templul din Ierusalim făcut din piatră «Casa Tatălui meu». Prin urmare: are Dumnezeu o problemă cu piatra? Are Dumnezeu o problemă cu templul? Are Dumnezeu o problemă cu ideea de catedrală? Nu“.
„Nu cred că Dumnezeu preferă spaţiile mici: doar pentru tine şi pentru El“
În ceea ce priveşte spaţiul mic, continuă preotul, apare o problemă de înţelegere, de aceea melodia are un uşor iz neortodox. „Spaţiul mic este sigur un spaţiu în care te poţi regăsi. Intimitatea este locul în care te poţi întâlni cel mai adesea cu Dumnezeu. Tot Iisus o spune în Evanghelie că atunci când vrei să te rogi lui Dumnezeu intră în cămara ta, adică intră cumva în interiorul spaţiului tău intim.
De aici provine şi aprecierea faţă de bisericuţele mici, unde te poţi simţi mai legat de Dumnezeu. Dar, atenţie, intimitatea nu trebuie să ne ducă la individualism. Aceasta este marea greşeală, de a cădea în neortodoxie, într-un duh protestant individualist, pentru că Dumnezeu detestă individualitatea. Eu îl regăsesc pe Dumnezeu într-un spaţiu mic, dar pentru a fi de folos în spaţiul mare, al comunităţii. Comunităţile sunt întotdeauna mari. Hristos, în Evanghelie, este întotdeauna îmbulzit, Mulţimi de oameni din diferite cetăţi (Iudeea, Ierusalim) umblă după el kilometri întregi ca să-l asculte. Deci, Dumnezeu nu detestă comunităţile mari. Nu-l poţi iubi pe Dumnezeu de unul singur, în mod egoist.
Nu cred că Dumnezeu preferă spaţiile mici doar pentru tine şi pentru El. Este o eroare de mesaj aici, pentru că Dumnezeu preferă spaţiile mari. Să nu uităm că apostolii pe care I-a trimis a fost acolo unde a fost mai multă lume. Iubirea nu poate funcţiona doar eu cu mine, ci iubeşte-l pe aproapele care este întreaga comunitate. De aceea apostolii au fost în marile cetăţi. Avem călătoriile misionare ale lui petru şi Pavel la Roma, îl avem pe Sfântul Andrei în Dobrogea, iar Iisus Hristos merge chiar el în marile cetăţi. Pocăinţa se face într-un spaţiu mic, dar iubirea se practică într-un spaţiu mare. Aceasta este diferenţa“, explică el.
Pe lângă toate acestea, catedrala are şi o misiune practică, pentru că lumea nu încape pur şi simplu, în cea actuală.
Presiune pe autorităţi
Eugen Tănăsescu remarcă faptul că momentul în care a apărut videoclipul nu a fost ales întâmplător, fiind perioada când se dezbate în Senat proiectul de lege depus de Remus Cernea care doreşte ca ansamblul Catedralei Mântuirii Neamului să nu mai fie finanţat de la bugetul statului. „Proiectul acesta a strâns multe avize negative, inclusiv al Guvernului. Executivul spune în acel punct de vedere că autorităţile sunt datoare să recunoască rolul pe care cultele religioase îl au în cominitate şi să contribuie pe cât posibil la împlinirea misiunii acestor culte deoarece ele contribuie la binele comun. Probabil că această permanentă respingere a proiectelor lui Remus Cernea a determinat acele voci mai seculare să creeze o presiune imagistică a opiniei asupra autorităţilor vizavi de dezbaterea acestui proiect“.
Apoi, vrea să se inoculeze ideea că această construcţie a catedralei s-ar construi prin fonduri necinstite. „Adică bugetul de stat e fond necinstit?“ Sau că biserica nu ar trebui să fie atât de apropiată de bani. Este o idee care trebuie discutată. Se spune că biserica are afaceri. Capitalismul este cea mai mare provocare pentru oricine, inclusiv pentru biserică. Noi am construit un sistem financiar foarte provocator: de la obţinerea salariului zilnic şi până la provocările legate de finanţarea marilor proiecte“, spune părintele.
Proiectul a victimizat catedrala
Cu toate acestea, părintele spune că este bine să nu încercăm să răstălmăcim teologia. Eu apreciez faptul că au avut curajul pentru că uitaţi ce reacţii au stârnit. „Nu sunt de acord cu blamarea în public, osândirea, acestor voci dacă vrem să fim cu adevărat creştini şi ortodocşi şi trebuie să înţelegem ce anume i-a determinat să facă acest gest şi în acelaşi timp să le explicăm pericolele în care se află prin elaborarea acestui mesaj insuficient documentat din punct de vedere teologic şi chiar şi simbolistic.
Nu le facem proces de intenţie, nu le judecăm, nu le osândim. Ar însemna că nu înţelegem de ce construim catedrala până la urmă, ca simbol al ortodoxiei româneşti. Regret că aceşti artişti respectabili cu mai mult sau mai puţină ortodoxie afirmată că s-au lăsat prinşi în acest proiect care nu a făcut decât să victimizeze catedrala“.
Catedrala Mântuirii Neamului este finalizată până aproape de turle şi ea ar trebui să fie inaugurată în 2018, la un veac de la Marea Unire.
Trupa Taxi a lansat recent „Despre smerenie“, o piesă-manifest împotriva Catedralei Mântuirii Neamului, alături de 33 de personalităţi din lumea muzicii, a teatrului şi a literaturii: Dan Bittman, Cornel Ilie, Monica Anghel, Virgil Ianţu, Andi Vasluianu, Dorina Chiriac, Ştefan Bănică Jr., Robin Proca, Andi Moisescu, Dani Oţil, Paula Chirilă, Horia Moculescu, Toni Grecu, Irina-Margareta Nistor, Dan Byron, Teo Trandafir, Oreste Teodorescu, Pavel Bartoş, Ada Milea, Călin Goia, Mircea Cărtărescu, Horia Vîrlan, Guess Who, Laura Lavric, Andreea Esca, Răzvan Simion, Alexandru Andrieş, Emilia Popescu, Grigore Leşe, Mircea Baniciu, Alexandra Ungureanu, Oana Pellea şi Victor Rebengiuc. Personalităţile care apar în videoclip spun că „Dumnezeu preferă lemnul şi spaţiile mici“.
[<a href="//storify.com/Alinavasile/despre-smerenie-videoclipul-manifest-contra-catedr" target="_blank">View the story "„Despre smerenie“, videoclipul-manifest contra Catedralei Mântuirii Neamului" on Storify</a>]