Constanţa: Ce-a mai rămas din flota României - nava Carmen Sylva a intrat în procedura de executare silită

Constanţa: Ce-a mai rămas din flota României - nava Carmen Sylva a intrat în procedura de executare silită

Nava Carmen Sylva Foto: Petromin

Nava este arestată în portul turcesc Istanbul, iar marinarii nu şi-au primit salariile de trei luni. Compania Petromin Constanţa, proprietara navei Carmen Sylva, reţinută în Istanbul, a primit o sentinţă emisă de o instanţă din Turcia.

Ştiri pe aceeaşi temă

„E o hotărâre de 13 pagini, scrisă în limbile turcă şi engleză. Partea mai importantă este în limba turcă“, a spus Forentin Chiforeanu, directorul Petromin Constanţa.

Pe baza unui ordin eliberat de o instanţă din Tucia, în urmă cu două săptămâni, nava companiei Petromin Constanţa a fost reţinută în Instanbul. La bordul navei se află echipajul, format din 23 de membri. Comandantul navei este, la rândul său, român, şi se numeşte Petre Filca.

„Sutem disperaţi, vrem acasă!“

Membrii echipajului sunt disperaţi. Oamenii nu au mai fost plătiţi de mai bine de trei luni.  Navigatorii au de primit peste 100.000 de dolari. Mai mult decât atât, rezervele de hrană le ajung doar pentru două zile şi nu au asistenţă medicală.

Contactat telefonic, unul dintre marinarii de pe Carmen Sylva, care a dorit să îşi păstreze datele personale confidenţiale,  descrie condiţiile inumane în care a ajuns să trăiască pe vapor. 

„Suntem la o milă şi jumătate în larg. Ne aflăm într-o situaţie critică. Stăm aici sechestraţi pe vas. Vrem acasă la famiile noastre“, spune navigatorul în vârstă de 43 de ani.

Nava trebuia să ajungă în Portul Constanţa. Numai că grupul austriac Voestalpine care a finanţat lucrările de reparaţie ale navei, a cerut reţinerea navei pentru o datorie de 13 milioane de dolari, pe care Petromin nu a achitat-o. „Nu avem bani nici pentru plata curentului, ce să mai vorbim despre plata reparaţiilor“, spune Chiforeanu.

În urma negocierilor dintre Sindicatului Liber al Navigatorilor Constanţa şi a grupului austriac Voestalpine s-a decis ca salariile echipajului şi combustibilulul să fie achitate de firma austriacă. 

Reparaţii făcute de mântuială

Cum s-a ajuns ca nava românească să fie arestată în porturi străine? Bulk carrier-ul a intrat în reparaţii. La reparaţiile navei la cheu au lucrat peste 20 de firme.

„Reparaţia la motorul principal este demnă de spitalul de nebuni. Practic, reparaţia s-a făcut prost sau chiar foarte prost, în băşcălie. Eu cred că lista de priorităţi ar fi trebuit să fie alta“, spune Chiforeanu. La nivelul firmei a fost demarată şi o anchetă administrativă pentru a se vedea cine este vinovat. 

Reparaţiile au fost finalizate 2008. Grupul austriac a asigurat şi exploatarea navei, semnând cu Petromin un contract de time-charter, pe o perioadă de patru ani. Numai că după doi ani de exploatare, firma austriacă a rămas cu o gaură de două milioane de euro.

Carmen Sylva este un bulk carrier de 16.145 tone. Vasul a fost construit în anul 1992 la Şantierul 2 Mai Mangalia.
Carmen Sylva şi Ileana sunt ultimele nave care fac parte din flota României care mai sunt deţinute de Petromin Constanţa.

citeste totul despre: