O promisiune numită Autostrada Transilvania

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Ministrul Transporturilor, Ioan Rus, prezenta, la Cluj, pe 10 octombrie, anul acesta, master planul de transporturi pentru perioada 2014-2020. Pentru autostrăzile şi cei peste 2.000 de kilometri de drumuri expres prinşi în planul amintit, Guvernul nu a dat niciun termen de finalizare. Rus susţinea, la momentul anunţului, că iniţiativa nu este una electorală.

Proiectele de autostrăzi incluse în Master Plan sunt Sibiu - Braşov (103 km), Ploieşti - Comarnic (49 km), Craiova - Piteşti (115 km), Comarnic - Braşov (54 km), Braşov - Bacău (158 km) şi Gilău - Borş (177 km), costul total estimat pentru aceste proiecte fiind de 6,28 miliarde euro fără TVA, potrivit unui document de sinteză furnizat de Ministerul Transporturilor. În plus, Master Planul cuprinde construcţia de drumuri expres însumând aproximativ 2.200 km, fondurile necesare pentru aceste proiecte totalizând circa 17,5 miliarde euro fără TVA.

Întrebat pe 10 octombrie de reporterul „Adevărul” dacă acest masterplan nu este doar o acţiune electorală, iar prevederile acestuia vor fi uitate după ce va fi ales noul preşedinte, ministrul Transporturilor a declarat: „Masterplanul este acel document strategic cerut de Comisia Europeană. Nu are legătură cu campania electorală”. Întrebat dacă vor exista termene precise date de Guvern privind realizarea autostrăzilor şi drumurilor expres prevăzute în masterplan, Rus a răspus: „O să avem dezbateri, discuţii pro, contra, în următoarele trei săptămâni, să zicem 20 de zile, după care vom începe să punctăm, să transformăm acest Master Plan în Programul Operaţional. Îl vom prezenta Guvernului, iar Guvernul va decide şi atunci, în Guvern, vom şi etapiza: cu asta începem, cu ailaltă în 2019, cu ailaltă în 2021 etc”.

Despre autostrăzi, ministrul Transporturilor declara, pe 27 august, la Adevărul Live, că:

„În acest an vom face 60 de kilometri de autostradă, dar prin antamările avute deja anul viitor poate vom termina 200 de kilometri, astfel că vom respecta media de 120 de kilometri pe an, care este şi media de kilometri la nivel european pe milionul de locuitori.

Acum, după atâta secetă de autostrăzi, fiecare vrea autostradă până în poartă. Dar dacă nu se circulă pe ea, mentenanţa te ucide. CNADNR trebuie să facă drumuri-expres, care să poată fi extinse“.

„Până în 2018 vom lega Sudul cu Transilvania şi Estul cu Transilvania, cu drum expres sau autostradă”, susţinea ministrul Rus într-o emisiune la B1 Tv.

În interiorul Masterplanului vom promova forme de transport prietenoase cu mediul. Trebuie să ţinem cont de două variante: interesul european pe teritoriul României. Este vorba de coridoarele europene, feroviare, rutiere etc. Lângă acestea se găseşte interesul naţional. De exemplu, eu vreau să am o legătură foarte bună între Vaslui şiRădăuţi, unde nu există interes european, a spus astăzi Ioan Rus, ministrul Transporturilor, în cadrul unei emisiuni difuzate de B1 Tv, citată de evz.ro.

În septembrie, anul acesta, premierul Victor Ponta declara, potrivit voceatransilvaniei.ro,  pe şantierul unde se lucra la tronsonul Gişău-Nădăşel de pe Autostrada Transilvania:

“Am venit ca să vedem şi să marcăm faptul că cea mai importantă lucrare de infrastructură pentru Ardeal, care a început pe vremea când era domnul Rus ministru în alt Guvern şi care s-a oprit de atunci, am promis să o repornim, am repornit-o, vreau să fie ştiut faptul că este o lucrare care nu poate fi finanţată din fonduri europene, este finanţată integral din bugetul de stat, din acea acciză pe motorină şi benzină pe care am instituit-o, deci practic tot ce se construieşte aici se construieşte cu banii românilor, din a celor care merg cu maşinile şi îşi doresc la fel ca şi mine să avem drumuri, în primul rând ca să salvăm vieţi.

(...)

Deci tot sectorul de autostradă care va lega Clujul de Europa este finanţat din bugetul de stat, din fonduri europene se lucrează deja la cele patru tronsoane, Sebeş-Turda, deci practic Clujul se leagă de Autostrada Sibiu-Nădlac, deci practic suntem în faza avansată cu proiectul finanţat tot din fonduri europene 2007 - 2013, de la Câmpia Turzii la Ogra, mai departe spre Târgu Mureş. În felul acesta, Ardealul va avea cea mai importantă reţea de autostrăzi şi sigur că toate au valoare dacă reuşim să facem şi Comarnic- Braşov şi mai departe Sibiu - Piteşti şi Târgu Mureş- Iaşi, pentru ca la 100 de ani, îi spuneam Înalt Preasfinţiei Sale (mitropolitul Clujului, ÎPS Andrei -nr.) că ne trebuie 100 de ani ca să ne unim şi cu infrastructura”, a mai spus Victor Ponta, după ce constructorul tronsonului Gilău-Nădăşel i-a dat asigurări că lucrările vor fi gata peste un an“.

Promisiuni mai vechi. PD-L  declara, în 2008, că va finaliza Autostrada Transilvania în totalitate în 2013, dacă partidul va fi ales la guvernare. Declaraţia îi aparţine lui Radu Berceanu, şi a fost făcută în septembrie 2008, la Cluj. Potrivit acestuia, 254 de kilometri din autostradă vor fi circulabili în 2012, iar ultimele trei tronsoane către Braşov, vor fi gata în 2013.

Proiectul autostrăzii Transilvania, a fost aprobat în 2003, în timpul Guvernului Năstase. El a demarat în anul 2004, în baza unui contract iniţial de 2,2 miliarde de euro încheiat cu compania americană Bechtel, care ar fi trebuit finalizat până în 2012. Respectivul contract a fost modificat ulterior de mai multe ori, iar apoi a fost reziliat anul trecut.

Mai puteţi citi:
 

Master planul de transporturi este doar o promisiune electorală? Ce a spus ministrul Ioan Rus

Cluj-Napoca



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite