Istoria meme, fenomenul care a creat un scandal naţional pornit de la Cluj. Cum s-a ajuns de la primul meme pe net la "Sincai Memes" sau Ziua Izabellei

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Meme de pe grupul de Facebook al liceenilor clujeni de la "Gheorghe Şincai"
Meme de pe grupul de Facebook al liceenilor clujeni de la "Gheorghe Şincai"

Istoria fenomenului „meme” ne relevă faptul că preluarea fără discernământ a unor modele vestice poate cauza neplăceri. „Meme”-urile, fotografii ale unor persoane cunoscute suprascrise cu mesaje amuzante sau chiar indecente, au ca loc de origine siteuri care asigură anonimatul celui care postează. Transferul lor pe Facebook, o reţea care solicită identitatea utilizatorilor, relevă o mare stângăcie tehnică a generaţiei internetului.

Scandalul de la liceul teoretic Gheorghe Şincai din Cluj-Napoca a adus în atenţia publică un concept relativ nou – meme. Nemulţumirile profesorilor au pornit de la grupul privat de pe Facebook „Memes of Sincai”, unde au fost postate mai multe fotografii ale unor cadre didactice pe care au fost suprascrise diferite mesaje, majoritatea ironice la adresa vieţii de elev la Şincai, dar au existat şi mesaje cu caracter obscen sau jignitor.  

Lectorul doctor Radu Meza, de la Departamentul de Jurnalism din cadrul Facultăţii de Ştiinţe Politice, Administrative şi ale Comunicării (Universitatea Babeş-Bolyai), a trecut în revistă în articolul său „Meme pe Internet în cultura media contemporană” o scurtă istorie a fenomenului.

Meme pe Facebook – o stângăcie 

Meza vorbeşte despre sursa originală principală a formelor de expresie de tip meme Image macro / Advice animals care este forum-ul 4chan.org. Pe acest forum cei care postează sunt anonimi, iar postările sunt păstrate foarte puţin timp în memoria forumului. „Conjuncţia dintre perisabilitate şi anonimitate duce către exercitarea libertăţii de expresie la extrem în respectiva comunitate, multe dintre mesajele critice fiind deliberat ofensatoare sau violente, cu elemente de ironie”, spune Meza. Transferul acestor meme în reţelele de socializare precum Facebookul care exclude anonimitatea  poate duce cu siguranţă la ciocniri dure.

Acesta este cazul şi a „Memes of Sincai”. „Pe de altă parte, modalităţile de expresie preponderent vizuale ca memele de tip Advice animals / Image macro, cu vădite aspecte satirice, adesea violente, utilizate ca forme discursive în mediul online, într-o competiţie continuă pentru atenţia şi aprobarea celor din jur, corespund unui model evoluţionist unde consensul (dacă se mai poate numi astfel) se construieşte prin selecţie pe baza principiului supravieţuirii celei mai apreciate idei sau celui mai apreciat mesaj (de unde şi preocuparea pentru cuantificarea like-urilor şi share-urilor)”, spune Meza

„Formele de meme pe Internet de timp Image macro / Advice animals le sunt cunoscute mai degrabă majorităţii tinerilor utilizatori de Facebook ca urmare a uzului unor agregatoare de conţinuturi audio-vizuale în format aleatoriu-secvenţial (ca 9Gag) în care aceste mesaje sunt scoase din contextul producţiei lor şi nu sunt asumate, implicit nu par să existe consecinţe ale abuzului de dreptul la liberă exprimare altele decât comentarii generale ale unor alţi utilizatori neimplicaţi în contextul producţiei sau sisteme de cuantificare a succesului sau calităţii respectivului mesaj.

Radu Meza, lector FSPAC

Colaj meme Liceul Sincai

Meme de la elevii de la liceul Şincai 

Concluzie: tinerii au nevoie de informaţie

Radu Meza concluzionează că pentru a se evita asemenea incidente precum Ziua Izabelei sau Sincai Memes, tinerii trebuie să fie informaţi cu privire la responsabilitatea postării unor astfel de mesaje.

„Formele de meme pe Internet de timp Image macro / Advice animals le sunt cunoscute mai degrabă majorităţii tinerilor utilizatori de Facebook ca urmare a uzului unor agregatoare de conţinuturi audio-vizuale în format aleatoriu-secvenţial (ca 9Gag) în care aceste mesaje sunt scoase din contextul producţiei lor şi nu sunt asumate, implicit nu par să existe consecinţe ale abuzului de dreptul la liberă exprimare altele decât comentarii generale ale unor alţi utilizatori neimplicaţi în contextul producţiei sau sisteme de cuantificare a succesului sau calităţii respectivului mesaj. Cazurile recente (Ziua Izabellei şi grupul Sincai Memes) ilustrează o nevoie educaţională în rândul elevilor implicaţi în comunicarea digitală pe diverse platforme, dar în special în mediile sociale, acolo unde mesajele produse şi distribuite de ei sunt asociate identităţii lor reale, iar consecinţele producerii şi publicării acestora sunt neclare atât lor, cât şi adulţilor (însărcinaţi sau nu cu misiunea de a-i educa), chiar dacă în toamna anului 2014 CSAT dispunea începerea eforturilor de a introduce în şcoli elemente de securitate cibernetică”, concluzionează Meza.

Cu alte cuvinte, dacă tot voiau să se „joace” cu meme-urile, elevii de la Şincai trebuiau să-şi facă temele până la capăt şi să afle că astfel de fotografii se postează pe un site care-ţi asigură anonimatul şi nu pe Facebook, reţea care îţi solicită identitatea. 


Termen apărut în 1976

„Termenul meme a fost introdus de către biologul Richard Dawkins în 1976 în cartea sa The Selfish Gene ca referindu-se la mici unităţi de transmisie culturală (în analogie cu genele) care se distribuie de la persoană la persoană prin copiere sau imitaţie. Exemplele asociate acestei definiţii iniţiale variază de la melodii, la slogane, modă vestimentară sau chiar credinţe abstracte (cum ar fi conceptul de Dumnezeu).

Memele sau memetica au primit atenţie şi au fost dezbătute în mai multe discipline academice de la apariţia conceptului. A fost ignorat în mare parte în domeniul ştiinţelor comunicării până la finalul secolului XX datorită interesului scăzut faţă de un model de propagare graduală prin comunicare interpersonală în raport cu interesul mult mai consistent al cercetătorilor spre distribuţia mesajelor de masă, simultan, dintr-o singură sursă, către multe persoane”, scrie Radu Meza.

El arată că „teoriile aplicabile vin însă din zona studiului culturii populare şi a relaţiei dintre media, tehnologie şi cultura populară. Bancurile sau bârfele pot fi considerate a fi tipuri de meme care apar, circulă, sunt modificare şi se răspândesc la nivelul culturii populare orale. Deseori, acestea reinterpretează mesaje mass-media, propunând situaţii, protagonişti din viaţa publică aşa cum este prezentată de mass-media de informare, personaje istorice bine-cunoscute sau din produse media de ficţiune (actori sau personajele interpretate de aceştia). În acest context, cercetătorul John Fiske vorbeşte despre natura contradictorie a culturii populare, care foloseşte, modifică, reinterpretează artefactele culturii de masa adesea pentru a o contesta sau în scopuri subversive.

Poziţia aceasta o regăsim şi în conceptul Revoluţia lungă, lansat de criticul stângist Raymond Williams, care întrevede foarte devreme cum accesul maselor la tehnologii de producţie media ieftine duce la posibilitatea contestării reprezentărilor realităţii construite de mass-media şi reprezentanţii puterii (în conjuncţie ulterior cu un mediu de distribuţie ieftin şi accesibil pe scară largă cum e World Wide Web-ul)”

Bancurile sau bârfele pot fi considerate a fi tipuri de meme care apar, circulă, sunt modificare şi se răspândesc la nivelul culturii populare orale. Deseori, acestea reinterpretează mesaje mass-media, propunând situaţii, protagonişti din viaţa publică aşa cum este prezentată de mass-media de informare, personaje istorice bine-cunoscute sau din produse media de ficţiune (actori sau personajele interpretate de aceştia)

Radu Meza, lector la FSPAC

Smiley

Semnul smiley este probabil primul meme de pe internet  

Smiley - primul meme de pe internet

„Profesorul de drept Lawrence Lessig vorbeşte despre cultura contemporană a tinerilor ca fiind o cultură a remixului. În acest context societatea contemporană trebuie să regândească conceptul de copie şi copyright-ul în momentul în care pornirile creative ale celor mulţi sunt sufocate. În special tinerii contemporani utilizează mediile digitale pentru a produce creaţii originale, variind şi combinând texte media existente, dându-le un sens nou, diferit de cel original. Adesea acest sens e subversiv şi foloseşte satira ca formă predominantă. Probabil primul meme pe Internet poate fi considerat foarte cunoscutul smiley «:)», utilizat în primele forme de comunicare mediată de computer ca o formă compensatorie pentru lipsa canalelor non-verbale şi paraverbale. Apare ca o inovaţie ce permite ataşarea unei încărcături emoţionale unui mesaj text, transformând două semne simbolice din setul de caractere standard ( «:» şi «)») într-un semn iconic – ce transmite un mesaj care poate fi înţeles fără a fi învăţat în prealabil, semnificând prin asemănare o faţă care zâmbeşte. Deşi termenul de meme a fost dezbătut în diverse contexte academice, fără a se ajunge la un consens asupra înţelesului său exact (şi implicaţiilor privind rolul indivizilor fie ca vectori de transmisie pasivi într-un model epidemiologic sau ca actori implicaţi conştient în procesele de selecţie şi distribuţie a mesajelor percepute ca fiind valoroase în contexte sociale – aplicând deci, un model evoluţionist), utilizatorii de pe Internet, l-au adoptat cu entuziasm – în special tinerii. Termenul de meme pe internet (Internet meme) a cunoscut o creştere în popularitate spectaculoasă în ultimii 5 ani, interesul faţă de aceste forme de expresie generând multe site-uri şi aplicaţii pentru generarea şi agregarea celor mai populare tipuri de meme vizuale (categoriile Advice Animals sau Rage Comics)”, arată Meza. 

Probabil primul meme pe Internet poate fi considerat foarte cunoscutul smiley ””, utilizat în primele forme de comunicare mediată de computer ca o formă compensatorie pentru lipsa canalelor non-verbale şi paraverbale. Apare ca o inovaţie ce permite ataşarea unei încărcături emoţionale unui mesaj text, transformând două semne simbolice din setul de caractere standard ( ”:” şi ”)”) într-un semn iconic – ce transmite un mesaj care poate fi înţeles fără a fi învăţat în prealabil, semnificând prin asemănare o faţă care zâmbeşte.

Radu Meza, lector la FSPAC

sincai cluj meme

Meme de la liceul Şincai

Definiţia Meme-ului

„Sensul termenului aşa cum este utilizat pe Internet diferă de cel luat în considerare de comunitatea academică. Pentru utilizatori, de cele mai multe ori, o meme se referă la o formă care prinde popularitate rapid şi are o durată de viaţă scurtă, iniţiatorii şi segmentul semnificativ de utilizatori/distribuitori primari abandonând-o în momentul în care respectiva meme ajunge la expunere mainstream. Un factor poate fi şi percepţia fiecărei meme ca un produs colectiv, propriu culturii populare, adesea subversiv, parte dintr-o zonă a mesajelor alternative sau underground. Zona academică preocupată cu studiul memelor pe Internet pune în schimb accent pe longevitate ca element definitoriu. De asemenea, în timp ce oamenii de ştiinţă identifică unitatea de analiză ca o idee abstractă, utilizatorii aplică această etichetă unor instanţe vizuale sau audio-vizuale observabile”, susţine Meza. 

Cea mai nouă definiţie a memelor pe Internet (potrivit lui Limor Shifman în Memes in Digital Culture) se referă la acestea ca (a) un grup de obiecte digitale care împărtăşesc caracteristici comune la nivelul conţinutului, formei şi/sau atitudinii; (b) care au fost create având cunoştinţă asupra celorlalte obiecte din acelaşi grup şi (c) au fost distribuite, imitate şi/sau modificate pe Internet de către mulţi utilizatori. Această perspectivă ne ajută să conceptualizăm memele ca discursuri publice social construite în care variantele apărute reprezintă voci şi perspective diverse. Conform aceluiaşi autor, în analiza culturii digitale contemporane, trei atribute ale memelor sunt relevante: (1) propagarea graduală de la indivizi către societate, (2) reproducerea prin copiere şi imitaţie şi (3) difuzia prin competiţie şi selecţie.

„Cea mai nouă definiţie a memelor pe Internet (potrivit lui Limor Shifman în Memes in Digital Culture) se referă la acestea ca (a) un grup de obiecte digitale care împărtăşesc caracteristici comune la nivelul conţinutului, formei şi/sau atitudinii; (b) care au fost create având cunoştinţă asupra celorlalte obiecte din acelaşi grup şi (c) au fost distribuite, imitate şi/sau modificate pe Internet de către mulţi utilizatori”

Radu Meza, lector FSPAC

cluj

Cele mai cunoscute meme

Radu Meza cred că memele din categoria Advice Animals sunt probabil cele mai cunoscute şi mai răspândite, crescând în popularitate şi implicit şi în număr începând din 2007-2008.

„Originile majorităţii acestora sunt 4chan sau Reddit, conform unui studiu realizat pe un eşantion de peste 1300 de meme confirmate indexate de knowyourmeme.com. În prezent, numărul formelor/şabloanelor diferite din această categorie care sunt utilizate şi recunoscute pe perioade îndelungate de timp ajunge la peste 50. Numeroase site-uri şi aplicaţii pentru dispozitive mobile permit crearea rapidă a unor astfel de obiecte digitale, folosind şabloane cunoscute sau introducând conţinut propriu (din arhiva personală sau de pe Internet). La nivel formal, memele de tip Advice Animals intră în categoria Image macro, propunând un şablon vizual compus dintr-un personaj recognoscibil pe un fundal neutru sau contextual şi una sau două linii de text, adesea similar afişului sau banner-ului publicitar (conform lui Marshall McLuhan, publicitatea a devenit forma de artă populară a secolului XX). Personajele utilizate au comportament stereotipic (ce face parte din şablonul de copiere şi imitaţie), iar textul folosit descrie îndeobşte o situaţie sau o replică de tip cârlig, un context pe o primă linie de text plasată în partea de sus şi livrează o glumă construită ca efect al comportamentului stereotipic al personajului în textul din partea de jos. Esenţialmente, sunt o formă de glumă sau banc vizual. Personajele folosite sunt uneori preluate din texte media mainstream informative sau de ficţiune, dar sensul iniţial este modificat, chiar inversat, luând o direcţie satirică”, scrie Meza. 

Izabella din Cobadin

Izabella a vrut să-şi facă cont de Facebook. Ce s-a întâmplat apoi au aflat mii de utilizatori ai reţelei de socializare. 

Ce s-a întâmplat la Ziua Izabellei

Români din toată ţară au aflat de fata simplă care locuieşte în comuna constănţeană Cobadin dintr-o greşeală pe care chiar ea a facut-o atunci când a creat un cont de Facebook. Evenimentul „Ziua Izabellei“ a devenit viral după ce copila a invitat, neintenţionat, toţi prietenii la ziua ei de naştere. Izabella, de 11 ani, şi-a tot văzut mama că postează pe poze pe Facebook, aşa că, într-o zi a intrat şi ea pe reţeaua de socializare şi şi-a făcut o pagină de profil.

Nu ştia să folosească bine Facebook, aşa că a fost ajutată de prietena ei, puţin mai mare, Sara.  Adolescentele au postat cîteva fotografii în care păreau mai mari decât sunt în realitate, pentru a evita regulile Facebook. În mod normal, dacă nu ai peste 16 ani, nu poţi să creezi un astfel de cont. Izabela şi Sara au reuşit chiar să-şi seteze ziua de naştere, dar nu au pus-o în pagina de profil, ci ca eveniment - Ziua Izabellei.

La „Ziua Izabellei“ erau invitate câteva sute de persoane, toţi prietenii fetelor. Unul dintre aceştia a apăsat butonul „Invite All“ şi alte câteva mii au ajuns să confirme participarea la eveniment. Totul a devenit viral după ce amatorii de glume online au început să creeze meme-uri despre Ziua Izabellei. Imaginile virale cu un text amuzant s-au propagat rapid şi au dus vestea gafei făcute de fată.

Citeşte şi

Elevii clujeni sancţionaţi pentru glumele de pe Facebook ripostează. Au făcut o pagina publică: „Sincai Memes- spune nu cenzurii!”

Elevul din Cluj dat afară pentru postări „porno” pe Facebook despre profesori: „Liceul Şincai, un Auschwitz Şcolar”. Ce conţineau mesajele liceenilor

Pozele „porno” postate pe Facebook de elevii clujeni sancţionaţi. Doi dintre ei au fost daţi afară din liceu, iar 61 au notele scăzute la purtare

Doi elevi de la un liceu de elită din Cluj, mutaţi disciplinar la altă şcoală, pentru bancuri cu profesori puse pe Facebook. Alţi 61 de elevi au note scăzute la purtar

Elevii de la un liceu clujean riscă să fie exmatriculaţi pentru că au postat pe Facebook mesaje obscene la adresa profesorilor

Cluj-Napoca



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite