FOTO Lumânăresele. Zânele care aduc magia Crăciunului din lumea lumânărilor
0Clujeanca Ruxandra Sâna are, de cinci ani, o mică afacere cu lumânări care în scurt timp va deveni marcă înregistrată şi va pune pe harta României încă un brand din Cluj. Pe viitor, vrea să promoveze oraşul din inima Ardealului. Cum? Cu ajutorul lumânărilor.
A fost odată ca niciodată, aşa cum încep toate poveştile, patru fete frumoase şi harnice. Povestea lor începe din Cluj anului 2007 când au intrat în slujba Moşului şi au deschis un atelier lângă gară. Şi-au zis Lumânărese pentru că se "joacă" cu parafina şi din mâinile lor ies lumânări de ţi-e mai mare dragul să te uiţi la ele. Dacă nu ai ştii din ce sunt făcute creaţiile lor, ai zice că sunt personaje desprinse din poveştile pentru copii.
Brăduţi cu beteală aurie, cu globuri pictate şi cu nelipsitele cadouri sub ei, oameni de zăpadă zâmbăreţi nevoie mare cu trăsături de copii şi Moşi veseli, toate sunt creaţiile celor patru Lumânărese. Că sunt patru. Fiecare dintre ele e pricepută la ceva.
Lumânăreasa şefă este Ruxandra Sâna (28 de ani), iar ajutoarele ei - Maria (22 de ani) care este mâna ei dreaptă, Marieta (o doamnă peste 50 de ani) care este "mâna de aur", ea pictează într-un stil sofisticat lumânările având în spate experienţa de la fabrica de porţelan Iris din Cluj şi Teodora care răspunde de partea de producţie şi, când are timp, scrie caligrafic pe lumânări.
Totul e muncă în echipă, fiecare vine cu idei, unul ştie face ceea ce nu se pricepe celălalt.
Foto
Cele patru Lumânărese din Cluj. Ruxandra Sâna este cea din stânga care zâmbeşte FOTO: Lumânăresele gallery-link
Oameni de zăpadă zâmbăreţi FOTO: www.sigina.ro gallery-link
Lumânările lor aduc a basm, iar felul în care prind viaţă din ceară seamănă, simplist descrise, cu secvenţele de desene animate în care spiriduşii Moşului colorează jucăriile şi pregătesc sacul cu daruri. Fără nuiele, evident.
Începutul
Ruxandra Sâna povesteşte că era în anul al II-lea de facultate , la Jurnalism, prin 2004, când s-a angajat la o firmă austriacă ce producea lumânări. "Avea 15 angajaţi, iar proprietarul era austriac. De la el am învăţat foarte multe", spune Ruxandra Sâna.
Ea are 28 de ani şi e o fire dinamică, foarte organizată, darămite comunicativă. Crede că oricât ai învăţa, niciodată nu ai destulă experienţă. "Cine îţi va spune că ai, îţi vinde avioane", spune lumânăreasa şefă.
Şi ca lucrurile să meargă cum trebuie trebuie multă implicare şi consecvenţă. "Nu munceşti două săptămâni şi apoi următoarele două stai. Aşa nu faci nimic", zice tânăra.
Ruxandra spune că a învăţat asta pe pielea ei, că nu şi-a privit afacerea ca pe un joc, ci ca pe ceva foarte serios care "crescut" treptat aduce, în timp, profit. Ceea ce fiecare om de afaceri urmăreşte.
Afacerea cu lumânări a preluat-o în 2007 de la austriac, când a închiriat şi o hală pe care a transformat-o în atelier, iar doi ani mai târziu şi-a luat un asociat, un amic.
"Austriacul îmi zicea că piaţa românească nu e pregătită pentru ceea ce facem, noi şi că românii asociază lumânările cu nunta, botezul şi înmormântarea. Vrem să schimbăm acea mentalitate, mai ales că avem ştiinţa şi capacitatea de a face lumânări de calitate. Aşa cum lutul şi ceramica se pot modela cum doreşti, la fel se poate şi cu parafina", afirmă Ruxandra Sâna.
Ponturi de la prezentările trainerul Jim Bagnola
Lumânăreasa şefă spune că a pus în practică câteva dintre ideile speaker-ului internaţional Jim Bagnola. Îi place enorm cum gândeşte acel om care ţine conferinţe de leadership în toată lumea. Ruxandra afirmă că Bagnola tratează o afacere ca pe o familie şi că trebuie să existe un echilibru între minte, corp şi suflet atât în viaţa personală, cât şi în cea profesională, iar problemele de acasă se pot răsfrânge asupra muncii şi invers.
Zânele şi sălaşul lor ascuns
Lumânăresele şi-au făcut "sălaş" în zona Gării, pe strada Fabricii de Chibrituri (n.r. denumire care se potriveşte de minune cu ceea ce fac ele), la etajul patru al unei clădiri ca să fie mereu la înălţime. Şi-au creat un mic univers, o lume a lumânărilor, veselă, plină de culoare şi magie.
Magia transmisă de ele se simte şi pe Lumea Lumânărilor, care este numele magazinului lor online căci, în secolul al XXI-lea, dacă ai şi o mică afacere, trebuie să exişti pe online, să fii activ pe Facebook şi să-ţi faci cunoscute creaţiile tale.
Toate lumânările se fac manual, asta înseamnă că fiecare produs este un unicat, deşi majoritatea lumânărilor sunt turnate în matriţă. Iar ca totul să meargă brici îşi fac rost din timp de materie primă de cea mai bună calitate. O aduc din Austria şi Germania.
Pentru topirea parafinei se folosesc cazane speciale, comandate. Apoi micile creaţii se scufundă în pigmenţi coloraţi, după care sunt sculptaţi ori tăiaţi, depinde de lumânare.
"Dacă mulţumeşti clientul, mai află alţi doi, dacă îl nemulţumeşti, află zece. Asta e, trăim în România", adaugă Ruxandra Sâna.
Foto
Oameni de zăpadă zâmbăreţi FOTO: www.sigina.ro gallery-link
Lumânăresele fac lumănări cu bun gust gust, atât pentru nunţi, botezuri şi înmormântări, cât şi aduc un pic din magia sărbătorilor de Paşte şi de iarnă prin creaţiile lor. Cel mai vândut produs al lor este, în acest sezon, un brăduţ din parafină, împodobit cu beteală şi cu globuri, plus cadouri sub el.
"Am vrut să facem lumânări pentru tot timpul anului, atuci ne-a venit ideea să facem brăduţi, oameni de zăpadă şi Moşi", explică Ruxandra Sâna.
Vinde în Austria şi pe e-Mag
Lumările din Cluj se vând la magazine în Timişoara, Reşita, Galaţi şi în Bucureşti, în buricul târgului pe Calea Victoriei, unde alături de porţelanurile de lux ale magazinului Azay (ale căror produse sunt folosite şi de Casa Regală a Marii Britanii). Asta pe lângă BestKids şi e-Mag, respectiv pe lângă propriul lor magazin online, două florării din Cluj-Napoca şi un stand sezonier în Iulius Mall.
Însă un alt loc unde se pot găsi creaţiile Lumânăreselor este localitatea austriacă Graz.
Ruxandra Sâna povesteşte că, prin Facebook, a dat de un bucureştean care a deschis la Graz o galerie (Galeria Kunstbarkeiten) unde expun artişti români. Deci lumânările din Cluj stau alături de branduri precum Casa Wagner şi creaţiile designerului Anca Fetcu. Tot acolo pot fi găsite şi globuri făcute în Cluj.
Un alt brand clujean: Lumânăresele
Pe viitor, Ruxandra Sâna vrea ca lumănrile să fie cunoscute în toată ţara, să-şi concentreze forţele şi spre export.
În Cluj îşi doreşte să deschidă un magazin unde să vândă povestea lumânărilor.
Mai ales că îndată trebuie să vină aprobarea de la Oficul de Stat pentru Invenţii şi Mărci pentru ca Lumânăresele şi magazinul lor, Lumea Lumânărilor, să fie mărci înregistrate, cu acte în regulă. Aprobarea e un frumos cadou de Crăciun.
Turistic. Simbolurile Clujului din parafină
Un alt plan este să promoveze Clujul şi valorile sale. Să-l facă şi mai cunoscut şi să le ofere turiştilor, români şi străini, un suvenir cu bun gust, handmade: un simbol al Clujului din parafină.
"Trebuie să ai nişte principi şi să ţi le asumi. Trebue să ai valori. Avem un proiect cu I love Cluj pe care vrem să-l punem în practică la anul. Vrem să facem lumânări care să aibă forma celor mai cunoscute obiective turistice din Cluj. Vrem să promovăm Clujul. De ce iubim Clujul? Pentru valorile sale", spune lumânăreasa, mândră că e ardeleancă.
Pentru ea, ideea de comunitate este foarte importantă pentru că de acolo vine energia pozitivă, ideile bune în urma unui brainstorming şi acolo cresc valorile.
"Sunt un om între oameni", încheie Ruxandra Sâna care îşi va petrece sărbătorile de iarnă în familie.