Cum alegem fără greş uleiul potrivit pentru maşină. Diferenţe esenţiale între lubrifianţii minerali şi cei sintetici

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Este o întrebare pe care mecanicii o aud des şi, în funcţie de maşina pe care o au în faţă, dau răspunsuri. Cele două opţiuni dintre care şoferii au de ales sunt uleiurile minerale pentru maşină şi cele sintetice.

Înainte să vedem ce alegere e bine să o facă şoferii haideţi să stabilim ce substanţe conţin uleiurile de motor şi care este standardul de clasificare al uleiurilor în Europa.

În primul rând, se ştie că uleiul de motor are mai multe atribuţii: unge/lubrifiază motorul, răceşte, curăţă, protejează împotriva coroziunii, îmbunătăţeşte etanşeitatea. El cuprinde în proporţie de 75-85% ulei de bază şi în proporţie de 25-15% aditivi, ai căror rol e să îmbunătăţească unele caracteristici ale uleiului. 

„Uleiurile de bază îndeplinesc funcţia principală a sistemului de ungere al maşinii - lubrifierea. Aceste uleiuri se clasifică în 3 categorii: uleiuri de bază minerale, uleiuri de bază sintetice, uleiuri de bază semi-sintetice, adică un amestec de ulei mineral cu ulei sintetic”, spun mecanicii blogului autoeconom.ro, consultaţi de redactorul „Adevărul”.

Cel mai cunoscut sau popular mod de clasificare al uleiurilor este după vâscozitatea la anumită temperatură.

Această clasificare este realizată de standardul SAE J 300. Astfel sunt clasificate uleiuri monograde şi multigrade. Uleiurile sunt încadrate în 11 clase, începând de la temperaturi scăzute (-35 ºC) şi până la temperatura maximă de funcţionare a motorului termic (+100 ºC). Uleiurile monograde sunt: de iarnă - 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W – şi de vara - 20, 30, 40, 50, 60”, explică Tudor Cioltea, de la blogul citat.

De regulă, specialiştii recomandă ca în acele regiuni cu variaţii mari de temperatura iarnă-vara să se folosească uleiurile multigrad.

Ca explicaţiile să fie şi mai clare, cei de la autoeconom.ro au făcut o infografie pentru „Adevărul”:

infografie autoeconom ceruta de adevarul

Sintetic versus mineral

Uleiurile sintetice sunt rezultatul unor procedee chimice controlate. Acestea, combinate cu aditivi speciali, oferă ungere şi protecţie optimă motorului. Ce au în plus cele sintetice? „Uleiurile sintetice oferă în plus faţă de uleiurile minerale: o vâscozitate mai mică la temperaturi scăzute – adică motorul porneşte mai uşor la temperaturi scăzute -, o rezistenţă mai bună în ceea ce priveşte formarea depunerilor solide şi o stabilitate mai bună la oxidare”, adaugă mecanicii.

Potrivit acestora, în Europa, standardul de clasificare al uleiurilor este dat de Asociaţia Constructorilor de Automobile. Aceasta împarte maşinile în trei categorii: Ax/Bx – pentru motoare diesel sau benzină, Cx – pentru motoare diesel sau benzină dotate cu sisteme de post-tratare a gazelor de evacuare (spre exemplu: filtru particule), Ex – vehicule comerciale.

Concluzii

„Având în vedere multitudinea de caracteristici, se recomandă consultarea manualului de întreţinere tehnică al maşinii pentru alegerea uleiului potrivit”, subliniază Tudor Cioltea. 

La aceeaşi concluzie au ajuns şi cei de la mecanicultau.ro - „Manualul maşinii voastre vă va spune ce tip de ulei trebuie să folosiţi şi de câte ori trebuie să-l schimbaţi”, dar şi cei de la 4tuning.ro: „nu contează ce alegi, sintetic sau ulei obişnuit, important e să îl schimbi la timp şi în funcţie de cum utilizezi maşina”.

Mai puteţi citi:

Site-ul care ştie toate „secretele“ maşinii pe care vrei să o cumperi. „Dacă maşina este praf va fi întotdeauna arătoasă“

Cum să nu te laşi păcălit de samsarii de maşini. Ponturi care-i dau de gol pe ţepari şi te ajută să afli dacă maşina are kilometrajul măsluit

Ghid de verificare a unui autoturism second-hand. Cum să mergi cu lecţia învăţată când cumperi o maşină

Cluj-Napoca



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite