Propuneri de modificare a Legii Vănătorii. Proprietarii de culturi distruse de animalele sălbatice ar putea fi despăgubiţi mai uşor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Termenul de depunere al sesizărilor legate de distrugerea culturilor agricole de către animalele sălbatice de către persoanele păgubite ar putea fi de 5 zile lucrătoare, faţă de cele 24 de ore, cât este acum acest termen. Este numai una din propunerile venite din judeţul Maramureş privitoare la simplificarea procedurii de acordare a despăgubirilor pentru proprietarii de culture agricole distruse de animalele sălbatice.

Un proiect de completare/modificare a legislaţiei privitoare la modul de acordare a despăgubirilor pentru pagubele cauzate de către animalele sălbatice a plecat din Maramureş către factorii de decizie de la nivel central.

Asta datorită numeroaselor sesizări, depuse atât la nivelul Instituţiei Prefectului judeţului Maramureş cât şi la primăriile din teritoriu, în ceea ce priveşte procedura complicată de acordare a acestor despăgubiri.

„Procedura este extrem de complicată iar la nivelul judeţului Maramureş nu au fost acordate astfel de despăgubiri pană în prezent. Aşadar, am considerat că se impune promovarea, spre dezbatere si apoi spre aprobare, a unui proiect de modificare ori de completare a legislaţiei în vigoare. Mă refer aici la Legea 407/2006 – Legea vânătorii si a protecţiei fondului cinegetic, la Hotărârea de Guvern 1697/2008 privind modalitatea de acordare a despăgubirilor, la Ordinul Ministrului nr. 353/2008 privind autorizarea, organizarea si desfăşurarea vânătorii, dar si la Ordinul Ministrului privind aprobarea cotelor de recoltă din fiecare sezon” a precizat Anton Rohian, prefectul judeţului Maramureş. 

Concret, prin modificările şi completările propuse a fi aduse legislaţiei, se urmăreşte atât prevenirea unor conflicte între persoanele păgubite si gestionarii fondurilor de vânătoare, cat şi, în situaţia în care sunt constatate pagube, despăgubirea proprietarilor de culturi agricole să se desfăşoare în condiţii mult mai simplificate şi mai puţin birocratice.

Aşadar, Hotărârea de Guvern  nr. 1679/2008 ar putea fi modificată la art. 3 privind componenţa comisiei de evaluare şi constatare a pagubelor în sensul desemnării în această comisie doar a reprezentaţilor specialişti în domeniul agricol din cadrul primăriilor în prezenţa proprietarilor şi a reprezentanţilor gestionarilor fondului de vânătoare, acest fapt ar duce, în opinia noastră, la simplificarea procedurii de constituire a acestei comisii şi la o mai mare responzabilizare a gestionarilor fondului de vânătoare.

Se doreşte apoi modificarea art. 4 prin extinderea termenului de depunere al sesizărilor de către persoanele păgubite, astfel încât acesta să nu fie limitat la 24 de ore, ci la aproximativ 5 zile lucrătoare, modificarea art. 6  în ceea ce priveşte stabilirea cuantumului despăgubirilor, în sensul elaborării unor criterii de evaluare a pagubei şi în condiţiile neprezentării documentelor privind lucrările efectuate de persoana păgubită.

Art. 1 lit. d) din Anexa 3 trebuie modificat şi el, în sensul achiziţionării unor mijloace de îndepărtare fixe  sau mobile, fizice şi chimice permise de lege, dintr-un fond special constituit, din tarifele de gestionare a fondului cinegetic încasate de către autorităţiile locale (tarif reglementat de art. 15 din Legea nr. 407/2006), iar aceste sume să se folosească exclusiv pentru sprijinirea proprietarilor de culturi agricole şi animale domestice, prin achiziţionarea unor astfel de echipamente cu rol preventiv, sau chiar angajarea de către primării pe perioadă determinată, a unei persoane care să asigure paza pe terenurile cu astfel de probleme.

Maramureşenii mai cer introducerea expresă în legislaţia actual a obligativităţii primăriilor de a informa populaţia în ceea ce priveşte legislaţia din domeniul cinegetic, ca o măsură de prevenţie şi responsabilizare a acestora.

Pentru Legea  nr. 407/2006 se urmăreşte modificarea art. 6 alin. (1) lit. g) în sensul permiterii recoltării exemplarelor de mistreţ care produc pagube,  pe tot parcursul anului, coroborat cu posibilitatea folosirii autorizaţiilor de vânătoare colective şi pe timp de noapte, cunoscut fiind faptul că mistreţul este o specie care se hrăneşte preponderant noaptea şi implicit distruge culturiile agricole tot pe timp de noapte, modificarea art. 15 alin. (1) şi (4) astfel încât din totalul tarifului de gestionare, procentul de 81% pe care gestionarul îl achită proprietarilor de terenuri să fie încasate de către ITRSV –uri, care la rândul lor să distribuie din această sumă cota parte primăriilor din raza fondurilor cinegetice, iar din cota parte ce revine proprietarilor neasociaţi de terenuri să se creeze un fond special  din care să se achite eventualele pagube, dar şi modificarea  art. 17 în sensul identificării şi predării imediate către gestionarii fondurilor de vânătoare a terenurilor libere de vegetaţie forestieră, pe bază de protocol  a terenului care se regăsesc în proprietatea statului sau pe bază de acord scris cu actualul proprietar persoană fizică, şi obligarea gestionarilor la înfiinţarea de culturi pe întreaga suprafaţă identificată, care să asigure hrănirea animalelor sălbatice;

Ordinul Ministrului nr. 353/2008 trebuie modificat în sensul introducerii  posibilităţii efectuării acţiunilor de vânătoare la specia mistreţ cu autorizaţii Tip A şi Tip B prin metoda la ,,pândă” şi pe timp de noapte.

Se urmăreşte apoi introducerea obligativităţii crotalierii fiecărui exemplar recoltat în baza oricărui tip de autorizaţiei de vânătoare, precum şi justificarea de către gestionarul fondului de vânătoare a fiecărui crotaliu/exemplar recoltat, prin depunerea unei anumite probe către Direcţia Sanitar Veterinară, astfel se va putea efectua o mai bună monitorizare asupra recoltării integrale a cotei stabilite în sezonul de vânătoare respectiv, pentru specia mistreţ. Totodată, aceste crotalii să fie asigurate prin grija ITRSV-ului, instituţie care are o evidenţă clară asupra cotei de recoltă stabilită pe fiecare fond de vânătoare în parte; 

Ordinul Ministrului privind aprobarea cotelor de recoltă pentru speciile de faună de interes cinegetic, la care vânarea este permisă, pentru sezonul de vânătoare respectiv urmăreşte simplificarea modului de aprobare şi primire de cote în extrasezon la specia mistreţ. În scopul limitării pagubelor provocate de animalele sălbatice, introducerea în legislaţia actuală posibilitatea recoltării în ceea ce priveşte specia mistreţ pe tot parcursul anului, din limita cotei stabilite, pe fiecare fond de vânătoare care a raportat incidente soldate cu pagube produse culturilor agricole, silvice şi animalelor domestice.

Trebuie amintit faptul că aceste propuneri au fost trimise şi Institutiilor Prefectului din majoritatea judeţelor învecinate Maramureşului (Bistriţa Năsăud, Satu Mare, Sălaj şi Suceava), unde fermierii se confruntă cu aceleaşi probleme.

Baia Mare



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite