Epoca mall-urilor apune: de ce ne pierdem interesul pentru centrele comerciale-gigant

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Multe mall-uri şi-au pierdut clienţii şi au fost abandonate de proprietari FOTO: Buzzfeed.com
Multe mall-uri şi-au pierdut clienţii şi au fost abandonate de proprietari FOTO: Buzzfeed.com

Simbolul societăţii de consum, mall-urile, este în declin. Tot mai multe astfel de centre comericale au ajuns ruine în SUA, după ce numărul clienţilor s-a redus drastic. Fenomenul mall-urilor abandonate se face simţit şi în România.

Tot mai multe mall-uri de la periferiile oraşelor americane au ajuns în pragul demolării după ce numărul clienţilor a scăzut de la an la an. Centrele comerciale abandonate au devenit un punct de atracţie pentru fotografii care ilustrează cu ajutorul lor eşecul economic al ţării. Acest fenomen nu este doar un efect al crizei financiare.

La jumătatea anilor '90, în SUA se construiau în jur de 140 de mall-uri pe an, potrivit bbc.co.uk. 2007 a fost primul an, după o jumătate de secol, în care niciun mall nu s-a mai construit în Statele Unite, semn că recesiunea şi-a pus amprenta asupra economiei americane.

În anii ce au urmat, multe centre comericale au început să se închidă. Pe parcursul următorilor zece ani, jumătate din mall-urile americane ar putea ajunge ruine, potrivit estimărilor.

mall abandonat

FOTO: BusinessInsider.com

Poziţionarea, un dezavantaj

La începuturi, aceste centre comerciale au fost gândite de Victor Gruen, arhitectul considerat „părintele mall-urilor“, ca elemente centrale în jurul cărora să existe apartamente, clinici, şcoli şi alte asemenea facilităţi de care are nevoie o comunitate urbană. Însă, cele mai multe mall-uri au fost construite în ultimele decenii la marginea oraşelor, departe de comunităţi.

mall abandonat

FOTO: BusinessInsider.com

Iniţial, centrele comerciale au fost gândite pentru familii, dar şi acest concept s-a pierdut în timp. În 2007, când Cloverleaf Mall, din Chesterfield, Virginia, s-a închis, editorii publicaţiei Chesterfield Observer notau că, deşi mall-ul era un loc preferat de familii în anii 1970 şi 1980, lucrurile s-au schimbat după 1990. „Femeile, cei mai buni clienţi ai Cloverleaf Mall, au început să evite centrul comercial, de teama tinerilor care începeau să se întâlnească aici. Oamenii au fost intimidaţi de tinerii cu pantaloni lăsaţi şi lanţuri atârnate de curele, crezând că sunt membri au unor bande“.

În plus, deşi proprietarii de centre comerciale investesc tot mai mult în facilităţile de divertisment, se pare că un număr tot mai mic de oameni este dispus să îşi petreacă timpul liber în spaţii închise, luminate artificial.

Popularitate în scădere şi la noi

Trendul este vizibil şi în România, după cum reiese din mai multe analize financiare. Anul acesta vor fi inaugurate doar două mall-uri, nivelul fiind cel mai scăzut după anul 2005, potrivit unui raport al JLL România.

Mai multe mall-uri din Capitală au înregistrat pierderi în ultimii ani, iar cele care  au avut performanţe, nu au înregistrat un profit important. Potrivit unei analize Mediafax, mall-urile Sun Plaza, Plaza Mall şi Cocor din Capitală au înregistrat în 2012 pierderi totale de 27,5 milioane de euro, cifră care depăşeşte profitul cumulat al altor cinci centre comerciale: Băneasa Shopping City, Cotroceni Park, Unirea Shopping Center, Bucureşti Mall şi Grand Arena (21,96 milioane de euro în total).

Câteva centre comerciale de acest fel nu au „supravieţuit“ crizei economice, unele fiind transformate în clădiri de birouri, iar altele - abandonate. În ultimii ani, 9 mall-uri au intrat în insolvenţă sau au falimentat. Printre acestea s-au numărat Tiago Mall Oradea şi City Mall din Bucureşti.

Mulţi retaileri au renunţat la magazinele din mall-uri, preferând centrele comerciale mai mici, situate în mijlocul comunităţilor. În prezent, în România există peste 60 de spaţii comerciale de tipul „shopping mall“, iar 20 dintre acestea se află în Bucureşti.

Stil de viață



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite