Cum se vede lumea prin lentilele Ray-Ban
0A fost nevoie de un pilot nemulţumit de condiţiile de zbor ca să apară perechea de ochelari care să schimbe viziunea asupra unui accesoriu devenit aproape vital astăzi.
Povestea brandului Ray- Ban nu este despre viziunea unui om sau despre dorinţa lui de a schimba lumea. Este una despre cum o companie a ştiut cum să răspundă unei necesităţi umane, iar restul este istorie.
Faima ochelarilor de soare prezenţi în toate colţurile lumii se datorează locotenentului John MacCready din armata americană care a vrut o soluţie împotriva razelor puternice de soare. În 1937, a contactat compania Bausch&Lomb şi a cerut o pereche de ochelari de soare care să-i protejeze vederea, dar care să fie şi eleganţi în acelaşi timp.
Stil de general
Aşa că pe 7 mai 1937 brandul Ray-Ban a fost patentat cu ocazia lansării primului prototip de ochelari de soare. Modelul se numea Anti-Glare şi avea ramele din metal placat cu aur, iar lentilele erau verzi din sticlă minerală, pentru a filtra razele infraroşii şi ultravioletele. Membrii corpului de aviaţie au adoptat imediat noul echipament şi de aici a apărut şi denumirea „Aviator Glasses", termen care astăzi defineşte toţi ochelarii cu acest tip de design.
Recunoaşterea internaţională a venit în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, când generalul Douglas MacArthur a ajuns pe plaja din Filipine purtând ochelarii Ray-Ban. Imaginea cu generalul american a făcut înconjurul planetei, având în prim-plan „silueta" ochelarilor de soare care deveniseră deja cel mai stilat accesoriu în acea perioadă.
Istoricul brandului a cunoscut momentele sale de glorie, precum şi cele de cădere liberă de unde a ştiut, până în prezent, cum să se ridice la loc.
Faima Ray-Ban a crescut în anii '50, când brandul s-a extins şi în lumea modei cu un nou model. Ochelarii de soare cu rame din plastic negru primesc numele Wayfarer şi devin un succes peste noapte, în special în rândul femeilor, în ciuda faptului că marca era dedicată mai degrabă bărbaţilor. După ce Audrey Hepburn poartă o pereche de Wayfarer în filmul „Mic dejun la Tiffany", lansat în 1961, Ray-Ban devine în mod oficial accesoriul cel mai stilat şi dorit al planetei.
Lista celebrităţilor care sunt văzute purtând ochelarii de soare este populată de nume precum John F. Kennedy, Bob Dylan, Andy Warhol, James Dean şi Marilyn Monroe, în speţă iconurile generaţiilor de atunci. Şi cu toate că Ray-Ban a venit cu o nouă viziune stilistică asupra ochelarilor de soare, anii '70 au reprezentat căderea în umbră a brandului.
Ray-Ban în cinematografie
Era disco a pălit succesul modelului Wayfarer în faţa propunerilor mult mai extravagante şi complicate ale unor case de modă precum Dior şi Yves Saint Laurent. Tentativele brandului american de a combate concurenţa cu noi modele au eşuat.
Chiar dacă John Belushi şi Dan Aykroyd poartă Wayfarer în filmul „The Blues Brothers", în 1980, vânzările nu reuşesc să depăşească 18.000 de perechi pe an. Conducerea companiei aplică o strategie care devine câştigătoare în scurt timp.
La începutul anilor '80, brandul devine subiectul unui contract pe cinci ani, în valoare de peste 50.000 de dolari pe an, în urma căruia ochelarii de soare apar în peste 60 de filme şi emisiuni de televiziune. Prima victorie a fost marcată după ce Tom Cruise apare purtând Wayfarer în pelicula „Risky Business". Vânzările ajung la apogeu după ce Ray-Ban îşi face apariţia şi într-unul dintre cele mai populare seriale de atunci, „Miami Vice".
Renumele brandului a crescut odată cu celebritatea purtătorilor săi. Michael Jackson a purtat ochelarii de soare Wayfarer în toată „era Thriller", între 1982 şi 1985. De altfel, regele pop a fost un client fidel al mărcii, purtând ochelari de soare Ray Ban în majoritatea apariţiilor sale, până spre finalul vieţii. Ochelarii de soare Aviator au devenit semnătura lui, alături de pălărie, mănuşa albă şi jacheta army.
Succesul nebun al anilor '80 nu a prevăzut conul de umbră prelung în care brandul urma să intre. Dar moda este mereu în mişcare, este lecţia pe care brandul a învăţat-o de-a lungul vremii. Anii '90 au reprezentat momentul de glorie al ramelor sport şi al mărcii Oakley, iar publicul şi-a pierdut interesul pentru Ray-Ban.
Revenirea liderului
Cu toate încercările, brandul american nu a reuşit să revină la poziţia de lider până în 2007. Conducerea companiei a realizat că deţine formula succesului şi că răspunsul se află în trecutul companiei, motiv pentru care modelul Wayfarer a fost relansat cu uşoare modificări, rame în mai multe culori şi imprimeuri. După o absenţă de aproape 10 ani, brandul Ray-Ban s-a reîntors mai puternic ca niciodată.
640 de milioane de dolari a cheltuit Luxottica Group pentru cumpărarea brandului Ray-Ban de la Bausch&Lomb, în 1999.
Nu te ascunde în spatele ochelarilor!
Relansarea în forţă din 2007 a avut loc şi prin prisma unei campanii publicitare de succes. Sub sloganul „Never hide (Să nu te ascunzi niciodată)", brandul s-a repoziţionat în mijlocul unui public mult mai mare, dar mai ales, mult mai tânăr. Campania realizată printr-o serie de filmuleţe postate pe YouTube încuraja oamenii să-şi trăiască viaţa în mod autentic şi fără frica judecăţii celorlalţi. „Never pretend. Never be afraid. Never give up. Never hide. (Să nu te prefaci niciodată. Să nu-ţi fie frică niciodată. Să nu renunţi niciodată. Să nu te ascunzi niciodată)" este mesajul companiei Ray-Ban.
Înainte de campania relansării, brandul a devenit partenerul oficial al echipei de formula 1 BAR Honda F1 Team, în 2004, iar cu un an înainte a fost numit partener oficial al Festivalului de Film Sundance. În fiecare an, premiul Ray-Ban Visionary este înmânat pentru imaginaţie şi originalitate în cinematografie. Printre câştigători se numără Quentin Tarantino, Matt Dilon şi Kevin Bacon.