Ultima recomandare: fără roşu pe lucrare

0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO Shutterstock
FOTO Shutterstock

Studii efectuate în ultimii ani arată că elevii care văd pe temele şi testele lor corecturi scrise cu pixul roşu le asociază cu ţipatul, ceea ce-i face să le ignore. Părerile psihologilor sunt însă împărţite

Controversa corecturilor făcute de profesori cu pixul roşu pe lucrările elevilor revine în atenţie în fiecare an, mai ales că există exemplul unor ţări, precum Anglia, S.U.A. sau Australia, unde multe cadre didactice au înlocuit culoarea clasică cu care semnalau greşelile cu nuanţe considerate „prietenoase“ de psihologi, ca verde sau albastru. 

Studiile realizate în ultimii ani, dintre care cel mai recent aparţine Universităţii din Colorado, în S.U.A., arată că studenţii asociază comentariile scrise cu pixul roşu cu ţipatul sau cu scrierea cu majuscule, ceea ce face ca observaţiile constructive făcute de profesori să fie ignorate tocmai din cauza impactului emoţional pe care îl poate avea asupra celor vizaţi. Cercetările avansează inclusiv provocarea unor stări de anxietate şi inhibarea creativităţii. Pornind de la această concluzie, psihologii au recomandat ca notiţele să fie făcute cu o altă culoare.

Este „dracul “ atât de roşu?

De asemenea, concluziile unei alte cercetări, publicate în „Jurnalul European de Psihologie Socială“, arată că profesorii care aleg să folosească culoarea roşie pentru a corecta lucrările elevilor sunt mai predispuşi la „vânarea“ greşelilor decât cei care folosesc, de exemplu, un pix de culoare albastră.

Pe de altă parte, psihologul american William Campos a propus, la începutul acestui an, o nouă ipoteză, explicând că dincolo de impactul pe care culoarea roşie o poate avea asupra elevilor, profesorii ar trebui să se concentreze la modul cum formulează observaţiile. „Adevărat, culoarea roşie poate provoca o reacţie de rejecţie, aşa cum este demonstrat că reacţionăm la un stimul la 30 de secunde după ce venim contact cu el, ceea ce înseamnă că nuanţa folosită de profesori ar putea juca un rol. Dar cred că este mult important modul cum un profesor exprimă ceea ce are de spus“, a precizat Campos.   

Discuţii şi în România

Inclusiv la nivelul instituţiillor de învăţământ din România există discuţii referitoare la schimbarea tradiţionalei culori de corectare, dar deocamdată nu s-a propus niciun proiect în acest sens. Corneliu Riegler, profesor de istorie la Colegiul Naţional „George Coşbuc“ din Capitală, a declarat pentru „Adevărul“ că profesorii români cunosc teoriile avansate de psihopedagogi referitoare la posibilele efectele negative ale corecturilor făcute cu roşu. „Cred că în şcolile româneşti sunt probleme mai grave decât culoarea cu care se fac observaţiile pe o foaie, iar psihopedagogii ar trebui să se ocupe mai întâi de rezolvarea acestora“, este de părere cadrul didactic.

La rândul său, psihologul Ionuţ Ghiugan subliniază că, într-adevăr, culoarea roşie este asociată cu agresivitate, pericol şi reacţii instinctuale, dar explică faptul că modul în care această culoare ne afectează emoţional trebuie pus în context. „Problema cu aceste studii este că rezultatele nu sunt întotdeauna urmărite în timp pentru a confirma anumite concluzii. Şi chiar dacă s-a observat că relaţia dintre elev şi profesor poate avea de suferit de pe urma folosirii pixului roşu, acest lucru nu poate fi certificat. Până la urmă, contează contextul şi raportarea la autoritatea reprezentată de cadrul didactic. Pentru că atunci când o lucrare este notată cu zece nu cred să existe vreo problemă din partea elevilor“ , a concluzionat specialistul.

Viață de cuplu



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite