BRANDURI CELEBRE: Thierry Mugler, ultimul mohican al modei
0Este unul dintre cei care au participat activ în istoria industriei, chiar şi după ce au părăsit podiumul. Creatorul de modă a ales să plece din domeniu, dar influenţele sale pot fi recunoscute şi astăzi în colecţii.
De când şi-a făcut ieşirea din lumina reflectoarelor, de la sfârşitul anilor ’90, Mugler s-a apucat de culturism. Unul dintre multele contraste care îl caracterizează. Cel care a oferit o nouă viziune feminităţii, a început să-şi construiască o nouă imagine de bărbat masiv, plin de tatuaje şi extrem de intimidant la prima vedere. „Ar fi de-a dreptul înspăimântător dacă nu ar avea simţul umorului şi privirea neastâmpărată şi plină de viaţă“, scria Sheryl Garratt pentru „The Telegraph“, în 2009, în primul interviu pe care Thierry Mugler l-a oferit după plecarea sa.
Cu toate că Mugler a făcut ultima plecăciune în faţa publicului în iulie 2000, la finalul show-ului haute couture, iar linia sa vestimentară a fost închisă pentru trei ani, influenţa sa stilistică nu a fost niciodată mai puternică decât la sfârşitul anilor 2000. De la colanţii cyber-şic metalici şi rochiile conice exagerate până la croiala tip-clepsidră, creaţiile sale sunt prezente peste tot.
Supereroul modei
În apogeul carierei sale, Mugler ajunsese echivalentul unui star pop în Japonia, unde a prezentat un show în faţa unui stadion întreg, audienţă fără echivalent în lumea modei. În 1984, la aniversarea de 10 ani a casei de modă, Thierry Mugler a deschis porţile publicului parizian pentru spectacolul său, unde a vândut 6.000 de bilete. În 1995, a sărbătorit 20 de ani de existenţă ai brandului cu un show live, televizat, pe muzica lui James Brown, alături de celebrităţi precum Jerry Hall, David Bowie, Diana Ross şi Ivana Trump, dar şi supermodele care nu au nevoie decât de un nume: Linda, Naomi, Cindy şi Claudia.
(Claudia Schiffer, în show-ul casei de modă Thierry Mugler FOTO Reuters)
Thierry Mugler s-a născut în 1948, la Strasbourg, într-o familie de clasă mijlocie cu un trai confortabil: tatăl său era medic, iar mama lui − un soi de croitor avut şi stilat. Cu toate acestea, Mugler îşi descrie copilăria drept profund nefericită. Nu s-a putut integra cu adevărat în sânul propriei familii, precum nici în atmosfera oraşului său natal.
La vârsta de 9 ani, un profesor i-a sugerat baletul şi toată familia a acceptat fără rezerve, din disperarea de a-i găsi o ocupaţie micuţului nefericit. La 14 ani, s-a alăturat corpului de balet de la Opera Naţională Rhine, părăsind casa părinţilor. „Am supravieţuit cu sendvişuri, am fost pe scenă în fiecare seară, timp de şase ani. Munceam 16 ore pe zi la cursuri, repetiţii, spectacole“, povesteşte Mugler.
„Am fost David Bowie înaintea lui David Bowie“
În puţinul timp liber pe care îl avea, îşi făcea ţinutele de scenă sau rearanja haine uzate, găsite pe la târguri. „Mă jucam cu toate fanteziile mele. Am avut perioada medievală, perioada Flash Gordon, perioada supereroilor, cea renascentistă, dar întotdeauna într-o manieră futuristă. Am fost David Bowie înaintea lui David Bowie“, adaugă creatorul de modă în stilul caracteristic.
Şi-a lăsat părul să crească şi l-a vopsit. Motiv pentru care a fost bătut de multe ori. Asta se întâmpla la începutul anilor ’60, înainte de emanciparea homosexualilor, înainte chiar şi ca Beatles să şocheze lumea cu perciunii şi versurile pline de adevăruri deranjante. Dar, spune Mugler, se simţea obligat să fie altfel. „Era singurătate. Dar am avut mereu o voce care mi-a spus să rezist. Mă uitam la steaua mea şi ştiam că totul va fi bine.“
Tânărul Mugler voia să locuiască altundeva, un loc plin de energia de care avea nevoie, aşa cum era Parisul, Londra sau New York-ul. Aşa că s-a mutat la Paris pentru a găsi de lucru ca dansator, dar s-a trezit că atrăgea atenţia cu hainele sale. „Eram obişnuit cu reacţii dubioase şi remarci ciudate, dar acolo toată lumea mă oprea pe stradă să mă întrebe de hainele mele“, îşi aminteşte creatorul de modă.
A desenat nişte schiţe pe care le-a vândut buticurilor la modă din Paris şi, „peste noapte“, a devenit designer. A urmat un deceniu în care a călătorit, a creat haine şi a îmbrăţişat curentul hippie. În 1970, după ce Charles Manson şi efectele nocive ale LSD-ului au întrerupt euforia hippie, a început să creeze, ca freelancer, pentru diverse branduri din Europa. De la haine din piele până la tricotaje pentru copii, Thierry Mugler a învăţat câte puţin din toate, dar mai ales, a studiat mersul unei companii. Aşa a putut să-şi lanseze propriul brand, în 1974.
Din start, a propulsat un trend. Când toată lumea purta imprimeuri florale, haine vaporoase şi lejere, Mugler a marşat pe influenţa filmelor noir şi a propus taioare, trenciuri şi LBD (little black dress – rochie mică neagră) – cu o eleganţă pariziană.
„Am început să inventez tot felul de croieli, precum the body-conscious cut, unde haina ia forma corpului“, explică Mugler. L-a interesat mereu să modifice forma umană: exagerarea umerilor, micşorarea taliei, tăierea exagerată a formelor feminine. Hainele sale nu au fost niciodată uşor de purtat, iar Mugler ştie asta. „Este o constrângere pe care o faci dacă vrei să arăţi bine“, explică el.
A început cu puţin, dar a crescut rapid. În 1980 conducea una dintre cele mai mari case de modă franceze. Hainele sale controversate şi colorate erau inspirate de insecte, îngeri, supereroi şi motive sci-fi. Show-urile sale erau producţii exagerate şi niciodată repetate.
„Nu am vrut să devin un monstru“
Totul s-a schimbat la începutul anilor ’90, când hainele sale strălucitoare erau prea mult pentru minimalismul introdus de Helmut Lang şi Miuccia Prada. Când mărcile din modă au început să se transforme în branduri internaţionale, iar în industrie contau numai banii şi marketingul, s-a dus toată distracţia pentru Mugler.
Şi-a lansat primul parfum în 1992, Angel, moment în care Clarins a cumpărat o parte din imperiul său. Parfumul a spart toate barierele. A vrut să creeze o aromă cu care oamenii pot relaţiona, voia ceva care să inspire „tandreţe, dar şi copilărie“.
„De aici a pornit ideea ciocolatei – dorinţa de a mânca persoana pe care o iubeşti. Am folosit o esenţă specială din cafea şi ciocolată care nu a mai fost folosită niciodată. Am riscat multe. Numele, sticla, culoarea, totul a fost o luptă“, povesteşte Mugler. Angel, un parfum albastru cu note distincte de ciocolată şi vanilie, ambalat într-o sticlă sub forma unei stele, este astăzi unul dintre cel mai bine vândute parfumuri din lume, depăşind clasicul Chanel No.5.
Până în 1997, Clarins a ajuns să deţină compania designerului. „Am realizat că trăiam în propriul meu univers, înconjurat de asistenţi, fără telefon mobil, nu ştiam cum să folosesc un calculator. Toţi făceau treaba pentru mine“, îşi aminteşte Mugler. Aşa că a plecat la New York. N-a stat departe de lumea teatrului sau a spectacolului, începând de la proiecte arhitecturale în Dubai până la show-uri Cirque du Soleil în care s-a implicat.
Astăzi se ocupă de anumite detalii ale companiei care îi poartă numele. „Am plecat atunci pentru că nu voiam să devin un monstru“, a spus Thierry Mugler, explicând de ce a întors spatele modei.
(Beyonce, într-una dintre ţinutele create de Thierry Mugler pentru turneul său din 2010 FOTO Reuters)