Puterea exploziei meteoritului din Ural a depăşit de 30 de ori bomba nucleară de la Hiroshima, potrivit specialiştilor NASA

Suflul exploziei meteoritului a produs pagube materiale la peste 100.000 de locuinte în regiunea Celeabinsk

Puterea exploziei meteoritului care s-a produs în atmosferă, vineri, deasupra regiunii ruse Celeabinsk depăşeşte de 30 de ori puterea bombei nucleare de la Hiroshima, potrivit estimărilor specialiştilor NASA. Căderea meteoritului putea să se transforme într-o adevărată tragedie pentru regiunea Celeabinsk, dacă explozia s-ar fi produs mai aproape de suprafaţa solului.

Potrivit astrofizicienilor nord-americani, citaţi de Itar-Tass, meteoritul care a căzut în regiunea rusă Celeabinsk a cântărit cel puţin 10.000 tone şi a avut un diametru de aproximativ 17 metri.

Deplasarea acestui asterorid a fost înregistrată în diverse colţuri ale lumii, inclusiv în Alaska. În baza acestor informaţii, cercetătorii NASA au ajuns la concluzia că explozia s-a produs deasupra oraşului Celeabinsk, la o înălţime de cel puţin 60 de kilometri, având o capacitate de aproximativ o jumătate de megatonă, ceea ce este echivalentul energiei unei bombe nucleare de mare putere.

Tot  experţii NASA susţin că incidentul din Ural, Rusia, nu are legătură cu asteroidul 2012 DA14, care s-a apropiat la distanţă minimă de Pământ.

Suflul exploziei a spart geamurile a peste 100.000 de locuinţe şi a distrus pereţii clădirilor în cel puţin zece raioane din regiunea Celeabinsk. Numărul celor care au avut de suferit de pe urma acestui tragic incident a ajuns la 1.200 de persoane, a comunicat Ministerul rus al Afacerilor Interne.

Zeci de persoane au fost spitalizate. Autorităţile locale au estimat că pagubele materiale provocate de căderea meteoritului se ridică la peste un miliard de ruble. Pentru a doua zi consecutiv, în regiune continuă o operaţiune amplă de curăţenie în regiunea munţilor Ural. În timpul nopţii, temperatura din regiune scade, în această perioadă, sub minus 20 de grade Celsius.

Prin urmare, prioritatea echipelor de urgenţă este înlocuirea miilor de ferestre sparte, de la locuinţe. Administraţia oraşului Celiabinsk a anunţat că duminică se va deschide Centrul de asistenţă psihologică pentru locuitorii afectaţi de căderea meteoritului.

Cel mai impresionant fenomen din ultimii 100 de ani

Fenomenul petrecut vineri în regiunea Celiabinsk din Rusia, soldat cu explozia unui corp ceresc de dimensiuni uriaşe şi o ploaie de meteoriţi, este cel mai impresionant din ultimii 100 de ani, susţine şi directorul Centrului pentru Fizica Meteoriţilor din cadrul Departamentului de fizică şi astronomie al Universităţii de Vest din Ontario, Canada, Peter Braun. Potrivit cercetătorului canadian, înainte de dezmembrare şi de pătrundere în atmosferă, corpul ceresc avea un diametru de aproximativ 15 metri, cântărea 7.000 de tone şi se deplasa cu o viteză de 64.800 de kilometri pe oră.

„Potrivit unor date, puterea exploziei meteoritului a fost de 300 kilotone, echivalentul a în TNT“, a precizat Braun. Este cea mai puternică explozie dintre toate cele înregistrate până în prezent, de la fenomenul Tunguska (Fenomenul Tunguska sau Explozia de la Tunguska a fost o explozie puternică, care a avut loc în apropiere de râul Podkamennaia Tunguska, în ţinutul Krasnoiarsk din Rusia,  în data de 30 iunie 1908 . Meteoritul care a căzut în Tunguska s-a defragmentat în atmosferă în anul 1908 deasupta pădurii boreale, taigaua, în zona fluviului Podkamennaia Tunguska.

Puterea exploziei de atunci era apreciată la 40-50 megatone. Potriviit precizărilor făcute de Braun, puterea exploziei meteoritului căzut în zona Sihotă-Alinsk, care s-a defragmentat în atmosferă deasupra pădurii boreale, taigaua Ussuriisk, în luna februarie 1947, a fost de aproape 10 kilotone, iar explozia meteoritului care a căzut deasupra Indoneziei în luna octombrie 2009 a fost de aproximativ 50 kilotone.

Potrivit afirmaţiilor cercetătorului canadian, înregistrarea unui număr atât de mare de persoane care au avut de suferit de pe urma incidentului, peste o mie, se explică prin aceea că valul exploziei a fost îndreptat către oraşul Celiabinsk.

Distrugerea în atmosferă a unui asemenea meteorit, aproape imposibilă

Expertul militar Igor Korotcenko spune că acest un fenomen nu poate fi controlat în nici un fel. Chiar şi sistemul de apărare antirachetă nu este de folos. Principiul lui de funcţionare se bazează pe calcularea traiectoriei de zbor a rachetei balistice încă în momentul accelerării şi distrugerea ei în unul din segmentele zborului ei. În cazul meteoritului acest sistem nu este eficient.

„În primul rând nu există metode fiabile de descoperire şi monitorizare, cu excepţia metodelor astronomice clasice şi asta numai în ce priveşte obiectele foarte mari, cu diametrul de 100 de metri şi mai mult. Nu există metode de interceptare pentru distrugerea ulterioară a acestor asteroizi, nu există nici rachete, nici metode, nici mijloace de descoperire şi mai ales mijloace de orientare”, susţine Korotcenko, citat de Vocea Rusiei.

Expertul rus consideră că în prezent omenirea nu este apărată împotriva ameninţărilor spaţiale. Totodată, el este convins că în viitor cooperarea internaţională va ajuta la soluţionarea acestei probleme.

Korotcenko a subliniat că dacă meteoritul căzut ar fi fost mai mare ca dimensiune, atunci prejudiciile puteau fi comparate cu un bombardament termonuclear.

Rusia