Creveţii ieftini din hipermarketurile europene şi americane, obţinuţi pe spinările sclavilor asiatici

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Căpitanii de pescadoare cumpără sclavi cu preţuri care pornesc de la 300 de euro. FOTO Reuters
Căpitanii de pescadoare cumpără sclavi cu preţuri care pornesc de la 300 de euro. FOTO Reuters

Cotidianul „The Guardian” continuă seria de investigaţii despre sclavagism în era globalizării cu un material care arată cum creveţii vânduţi ieftin în hipermarketuri din Europa şi SUA sunt obţinuţi, de fapt, cu costuri umane uriaşe. Walmart, Carrefour, Costco şi Tesco, liderii mondiali în retail, se numără printre lanţurile care se aprovizionează cu astfel de produse, scot la iveală jurnaliştii britanici.

Oameni care muncesc zi-lumină, ani la rând, fără a primi vreun ban. Bătuţi, abuzaţi, ameninţaţi, prea speriaţi să se poată apăra. Sunt vânduţi şi cumpăraţi în grup, apoi sechestraţi pe vase de pescuit în largul coastelor thailandeze. Totul pentru ca marii crescătorii de creveţi din Asia să-şi permită să vândă cât mai ieftin marilor retaileri din Vest care, la rândul lor, vor produse cât mai accesibile pe rafturi. 

Investigaţia „The Guardian”, parte a unei ample anchete transfrontaliere despre sclavagism în era globalizării, arată că Charoen Pokphand (CP) Foods, cea mai mare crescătorie de creveţi din lume, cumpără faină de peşte de la furnizori care fie deţin vase cu sclavi, fie cumpără la rândul lor peşte de la alţi patroni de sclavi. 

Făina de peşte este obţinută din oase de peşte şi resturile rămase de la peştii procesaţi şi este folosită ca hrană pentru creveţii de crescătorie. 

Oameni care au reuşit să scape de pe vase care, prin aceste legături, aprovizionau companii mari precum CP Foods le-au povestit jurnaliştilor „The Guardian” condiţiile inumane în care erau obligaţi să muncească, de la ture de 20 de ore, bătăi, tortură şi execuţii. Unii au stat ani întregi pe mare. Unora li s-au oferit constant metamfetamine pentru a rezista. Unii au văzut cum alţi sclavi au fost ucişi chiar în faţa lor. 

15 bărbaţi originari din Burma şi Cambodgia au povestit cum au devenit sclavi: ar fi plătit intermediari care le-au promis că le vor găsi de muncă în fabrici din Thailanda. În schimb, au ajuns să fie vânduţi căpitanilor de pescadoare, cu preţuri care porneau de la 300 de euro. 

Am crezut că o să mor. M-au ţinut în lanţuri, nu le păsa de mine, nu-mi dădeau mâncare. Ne-au vândut ca pe animale, dar nu suntem animale, suntem fiinţe umane”, spune Vuthy, un fost călugăr cambodgian vândut de mai multe ori. 

Un alt bărbat care a căzut în mâinile traficanţilor susţine că a văzut cel puţin 20 de sclavi ucişi în faţa sa. „Ne băteau chiar şi dacă munceam din greu. Toţi birmanii de pe vase fuseseră vânduţi. Eram atât de mulţi că mi-e imposibil să spun câţi eram în total”, spune un alt bărbat care a reuşit să scape. 

CP Foods are o cifră anuală de afaceri de 24,8 miliarde de euro, se promovează drept „bucătăria lumii”. Compania vinde propria marcă de creveţi către mari lanţuri de hipermarketuri, furnizând totodată şi propria făină de peşte altor crescătorii. 

Pe lângă Walmart, Carrefour, Costco şi Testco, jurnaliştii „The Guardian” au identificat lanţurile Aldi, Morrisons, Co-operative şi Iceland drept clienţi ai CP Foods. 

„Nu suntem aici pentru a apăra o practică. Ştim că sunt probleme cu privire la materia care ajunge în port, dar nu avem vizibilitatea pentru a determina în ce măsură sunt extinse aceste probleme”, a explicat Bob Miller, directorul operaţiunilor din Marea Britanie ale companiei CP Foods.

[<a href="//storify.com/elenadumitru22/sclavagism" target="_blank">View the story "sclavagism" on Storify</a>]

În lume



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite