Nici Kievul şi nici Moscova nu reuşesc să controleze cerul Ucrainei: ce avioane utilizează fiecare în războiul aerian

0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO Shutterstock
FOTO Shutterstock

Încă de la debutul invaziei din Ucraina, care a avut loc la 24 februarie, niciuna dintre părţile implicate nu a atins superioritatea aeriană, surprinzându-i pe analiştii şi oficialii, care considerau că forţele aeriene ale Rusiei vor copleşi forţele ucrainene, relatează Business Insider.

Cinci luni mai târziu, forţele aeriene şi apărarea aeriană a Ucrainei continuă să lupte împotriva puterii aeriene ruse, care a avut un rol surprinzător de limitat în conflictul general. 

Rusia pare să fi restrâns domeniul de aplicare al operaţiunilor sale în ultimele luni, însă de la sfârşitul lunii iulie, observatorii au înregistrat pierderea a 36 de avioane de luptă ruseşti şi 35 ucrainene. 

Pierderile totale sunt probabil mai mari, dar cifrele raportate arată încă intensitatea luptei aeriene. 

Fiindcă ambele ţări au făcut parte din Uniunea Sovietică şi au găzduit o parte semnificativă a bazei industriale de apărare a URSS, Ucraina şi Rusia au avut întotdeauna stocuri de aeronave militare asemănătoare. 

Înainte de invazia declanşată la 24 februarie, Ucraina avea o mulţime de aeronave MiG-29. Avion, care a zburat pentru prima dată în anul 1997 şi a fost introdus în dotarea Forţelor Aeriene Sovietice în anul 1982, conform Business Insider

Dezvoltat ca răspuns la avioanele americane F-15 şi F-16, MiG-29 este proiectat pentru lupta aer-aer. Are o viteză maximă de circa 2.414 km/h şi o lungime de 18 metri. Poate transporta circa 8.000 de kilograme de muniţie şi dispune de un tun automat de 30 mm cu 150 de cartuşe. 

Suhoi Su-29 FOTO Shutterstock


Su-27 rusesc FOTO Shutterstock

Su-27 a fost dezvoltat împreună cu MiG-29 şi a fost adoptat oficial de sovietici în anul 1985. Su-27 este un avion de vânătoare, care are o viteză de peste 2500 km/h şi o lungime de peste 18 metri. În plus faţă de tunul său automat de 30 mm cu 150 de cartuşe, poate transporta peste 9.700 de kilograme de muniţie. 

Ucraina şi Rusia se atacă reciproc cu avioane de atac asemănătoare, în principal Su-24 şi Su-25. 

Intrat în serviciul Forţelor Aeriene Sovietice în anul 1974, Su-24 este un avion de atac cu aripi variabile. Are o viteză maximă de circa 1609 km/h, cu o lungime de circa 11 metri şi poate transporta peste 17.000 de kg de muniţie. Totodată, dispune de un tun rotativ cu şase ţevi de 23 de mm şi 500 de cartuşe. 

Su-25 a fost adoptat în 1993 şi este un avion de atac mai mic destinat loviturilor directe. Are o viteză maximă de circa 965km/h şi o lungime de 16 metri. Pe lângă un tun cu două ţevi de 30 mm şi 250 de cartuşe, Su-25 poate transporta peste 9.000 de kg de muniţie, inclusiv rachete, bombe ghidate şi tunuri suplimentare. Totodată, are plăci de oţel şi titan cu o grosime cuprinsă între 6 mm şi 25 mm în jurul cabinei de pilotaj. 

Pe 24 februarie, stocul Ucrainei de avioane de luptă care puteau fi pilotate s-a ridicat la aproximativ 37 MiG-29, 34 Su-27, 31 Su-25 şi 14 Su-24 M. 

Unele dintre aeronavele Ucrainei au fost active la începutul războiului. Avioanele Su-24 şi MiG-29 au fost utilizate în operaţiunile din jurul aeroportului Hostomel, când paraşutiştii ruşi au încercat să-l captureze. Aeronava Su-27 a fost, de asemenea, observată în jurul Kievului, la fel ca mai multe avioane MiG-29, încercând să intercepteze avioane şi rachete ruseşti. 

Până în prezent, 35 de avioane de luptă ucrainene au fost identificate ca fiind distruse: 11 MiG-29, 11 Su-24, 4 Su-27, 8 Su-25 şi un avion de luptă neidentificat. 

În ciuda pierderilor, Ucraina ar dispune de mai multe avioane operaţionale acum decât a avut la începutul războiului, deoarece piesele de schimb oferite de NATO i-au permis Ucrainei să remonteze corpurile de avioane care se aflau în depozit. 

Luptătorii ucraineni şi avioanele de atac sunt încă active pe linia frontului. Ucraina a susţinut că unul dintre MiG-urile sale a doborât un Su-35 rusesc pe 27 mai, în timp ce Su-24 şi Su-25 au fost observate în apropierea zonelor de luptă. Avioanele Su-27 ucrainene au fost surprinse atacând Insula Şerpilor şi ar fi putut fi implicate în atacuri asupra instalaţiilor petroliere ruseşti din apropierea peninsulei Crimeea. 

Avion Su-27 Ucraina FOTO Shutterstock


Su-27 ucrainean FOTO Shutterstock

Rusia şi-a intensificat operaţiunile aeriene de la începutul războiului. Avioanele sale sunt, de obicei, văzute operând în perechi şi ocazional în echipe de patru. 

Avioanele Su-25 ale Rusiei sunt cele mai frecvent observate, probabil pentru că realizează sprijin aerian. Până în prezent, 16 Su-25 ruseşti au fost doborâte şi mai multe au fost avariate. 

Rusia a luat măsuri pentru a-şi moderniza forţele aeriene în ultimii ani. Cele mai recente avioane de luptă ruseşti observate în Ucraina sunt Su-30, Su-35 şi Su-34, toate fiind dezvoltate din cadrul Su-27. 

Su-30 a intrat in serviciul Forţelor Aeriene Sovietice în 1996 şi Su-35 în 2014. Avionul de luptă multirol, Su-30 poate efectua atât misiuni aer-sol cât şi aer-aer, are o viteză maximă de 2.092 km/h, o lungime de 17 metri şi poate transporta 18,000 de kilograme de muniţie. Su-35 este înarmat în mod asemănător şi poate atinge 2.414 km/h şi are o lungime de 18 metri. 

Totodată, intrat în serviciu în anul 2014, Su-34 este un bombardier de vânătoare care a fost conceput pentru a înlocui avionul Su-24. Are o viteză maximă de circa 1.770 km/h, o lungime de aproximativ 15 metri şi poate transporta 20.000 de kg de muniţie. 

Până în acest moment, 4 Su-30 au fost doborâte, cel puţin încă unul a fost distrus la sol. Un Su-35 înarmat cu rachete anti-radiaţii a fost doborât. 11 Su-34 au fost, de asemenea, doborâte şi alte trei avioane distruse nu au fost identificate. 

Oficialii ruşi şi mass-media de stat au afirmat că avionul de generaţia a cincea dezvoltat de către Rusia, Su-57, a fost folosit în Ucraina, însă analiştii se îndoiesc că ar fi fost utilizat pe scară largă în război. 

Avioane Suhoi su-57


Su-57 rusesc

Totodată, dronele aeriene au avut un rol important în Ucraina. Cercetătorii au identificat 50 de drone ruseşti şi 23 de drone ucrainene ca fiind doborâte până în acest moment. 

Drona rusă Orlan-10 este o aeronavă mică de recunoaştere şi este folosită pentru a repera ţinte, a direcţiona focul de artilerie şi chiar pentru a lansa muniţii mici. Totodată, Rusia operează şi drona Kronshtadt Orion, o dronă de recunoaştere mai mare utilizată pentru a lovi ţinte ucrainene. 

Ucraina a folosit Bayraktar TB2, de fabricaţie turcă pentru a lovi ţinte ruseşti şi pentru a supraveghea operaţiunile ruseşti. Ucrainenii şi susţinătorii lor internaţionali au finanţat prin crowdfunding achiziţionarea de drone suplimentare, deşi eficacitatea acestora ar putea scădea pe măsură ce forţele ruse îşi îmbunătăţesc apărarea.

Europa

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite