• Numai 6 dintre cele mai bune 50 de modele au fost modernizate în 2017 – dar 21 vor fi lansate din nou ca modele mai eficiente din punct de vedere al consumului de combustibil, cu emisii scăzute de CO2, abia în 2019-2020;
     
  • Numărul modelelor de baterii electrice vor creşte de cinci ori (până la 100 în 2021), crescând astfel distanţa de rulare, alegerea şi concurenţa;
     
  • Majoritatea producătorilor de automobile din Europa, cu excepţia Fiat, urmează să îndeplinească obiectivele UE de reducere a emisiilor de CO2 la timp, în 20121 – în parte prin vânzarea mai multor vehicule plug-in;
     
  • Creşterea vânzărilor de SUV-uri şi creşterea puterii conduc la creşterea emisiilor;
     
  • Scăderea impactului emisiilor de CO2 la maşinile diesel este mai mult decât compensată de vehiculele cu emisii reduse de carbon.
     

Producătorii de autovehicule amână strategic vânzările de maşini electrice şi upgrade-urile consumului de combustibil la modelelor lor cele mai bine vândute în Europa, arată noua cercetare. Aproape toţi producătorii vor respecta obiectivele UE de reducere a emisiilor de CO2 până în 2021 printr-o combinaţie de vânzări de modele mai eficiente din punct de vedere al consumului de combustibil şi de plug-in-uri, dar şi prin exploatarea flexibilităţii din reglementările în vigoare. Doar şase dintre cele mai bune 50 de modele în vânzare în Europa au primit o modernizare completă a modelului în 2017 şi au fost puse la dispoziţia publicului foarte puţine maşini plug-in noi – contribuind, fără îndoială, la lipsa de progres în reducerea emisiilor de CO2 anul trecut.

Doar patru dintre cele mai vândute 50 de modele vor fi complet modernizate până la sfârşitul acestui an, urmate de 14 în 2019 şi şapte în 2020. Reţeaua europeană Transport & Environment (T&E) a declarat că şapte actualizări pe an sunt tipice pentru cele mai bune 50 de modele vândute. Această tactică de a continua să vândă modele vechi cât mai mult timp posibil face clar faptul că producătorii de automobile optimizează profiturile şi încearcă să înşele autorităţile de reglementare că se vor strădui să atingă obiectivele privind emisiile de dioxid de carbon în anul 2021. UE deja se gândeşte la obiective noi de reducere a CO2 pentru 2025. Dar preţul este plătit de cumpărătorii de maşini – pentru care nu sunt încă disponibile modele mai eficiente din punct de vedere al consumului de combustibil – şi de... planetă, deoarece emisiile de CO2 generate de autoturisme şi furgonete continuă să crească.


Click pe imagine pentru a o vizualiza la rezoluţie maximă

Greg Archer, directorul departamentului „Vehicule curate“ de la T&E, a declarant că „producătorii de automobile sunt fără ruşine, plângându-se că nu îşi pot atinge obiectivele de CO2 şi dau vina pe scăderea vânzărilor de modele diesel, împingând pe piaţă în acelaşi timp SUV-urile vechi şi ineficiente pentru a-şi maximiza profiturile. Ca urmare, emisiile de CO2 cresc, iar clienţii lor sunt afectaţi de facturile de combustibil mai mari. Dar realitatea este că aproape toţi constructorii de automobile din Europa îşi vor atinge obiectivele şi vor evita amenzi“.

Strategia producătorilor pentru a se conforma obiectivelor din 2021 este creşterea vânzărilor de vehicule electrice hibride şi plug-in hibride, ceea ce ar putea creşte în mod semnificativ cota lor de piaţă în Europa la 5-7% până în 2021, se arată în raport. Dar analiza arată că producătorii de automobile amână, de asemenea, lansarea noilor vehicule plug-in până la ultimul moment posibil. În prezent sunt disponibile doar 20 de baterii cu acumulatoare electrice, dar până în 2021 se aşteaptă ca acestea să ajungă la peste 100, dacă companiile îşi vor respecta angajamentele.

Autovehiculele şi utilitarele reprezintă două treimi din emisiile de carbon din transport, care reprezintă cel mai poluant sector din UE – cu 27% din totalul emisiilor de CO2. Transportul este singurul sector al cărui impact asupra climei a crescut de la anul de bază, 1990. Tot anul trecut, consumul de petrol al UE – un proxy pentru emisiile de CO2 în transporturi – a crescut cu 2%, cea mai mare creştere anuală din 2001. UE dezbate în prezent o propunere a Comisiei Europene privind obiectivele de reducere a emisiilor de CO2 la autovehicule noi de 15% şi 30% în 2025 şi respectiv 2030, însă aceste obiective nu ar fi suficient de severe pentru a permite ţărilor UE să îşi îndeplinească obiectivele obligatorii privind clima în 2030 – conform Acordului de la Paris.

Analiza constată, de asemenea, că creşterea vânzărilor de SUV-uri – a căror cotă de piaţă a crescut de la 4% în 2001 la 26% în 2016 – precum şi motoarele mai puternice au fost în mare măsură responsabile pentru creşterea emisiilor de automobile. De asemenea, se concluzionează că: scăderea vânzărilor de autovehicule diesel este mai mult decât compensată de vânzările în creştere de vehicule cu emisii reduse de carbon, alimentate alternativ.

Raportul în limba engleză poate fi consultat aici.