CNA, sancţiuni dure din cauza publicităţii: Kanal D întrerupe emisia 10 minute, Antena 1 - amendă maximă
0CNA a decis, marţi, să aplice Kanal D una dintre cele mai drastice sancţiuni posibile, întreruperea emisiei obişnuite pentru 10 minute, în prime time, şi să sancţioneze Antena 1 cu 200.000 de lei, amenda maximă posibilă, din cauza depăşirii duratei legale de publicitate, în noiembrie şi decembrie, arată Mediafax.
Zece ore în plus de publicitate la Kanal D
Astfel, Kanal D va trebui să îşi întrerupă emisia sa obişnuită pentru 10 minute, joi, între 19:00 şi 19:10. În acest interval orar, televiziunea va trebui să afişeze doar textul deciziei de sancţionare aplicate de Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA). De asemenea, Kanal D trebuie să îşi întrerupă emisia sa obişnuită într-un termen de 24 de ore după ce televiziunea primeşte oficial decizia Consiliului.
Cumulat, în ultimele două luni ale anului 2015, Kanal D a difuzat peste zece ore de publicitate în plus faţă de norma legală (12 minute pe oră). La rândul său, Antena 1 a difuzat peste opt ore în plus faţă de durata de publicitate permisă de legislaţia audiovizualului.
Deciziile de sancţionare au fost luate de Consiliul Naţional al Audiovizualului în şedinţa de marţi. Monica Gubernat a propus sancţiunile, iar decizia a fost aplicată cu şase voturi „pentru“ (Monica Gubernat, Laura Georgescu, Radu Herjeu, Dorina Rusu, Răsvan Popescu şi Lorand Turos). În schimb, Valentin Jucan şi Florin Gabrea au votat „împotrivă“. Jucan a propus întreruperea programului pentru ambele televiziuni generaliste aflate în discuţie, Kanal D şi Antena 1, dar propunerea sa nu a mai apucat sa fie supusă la vot, pentru că propunerea Monicăi Gubernat a întrunit numărul necesar de voturi pentru a putea fi aplicată.
Sancţiunile au fost aplicate în baza articolului 35 din Legea audiovizualului, care prevede că la televiziunile private sunt permise doar 12 minute de publicitate într-o oră de program. Proporţia de spoturi publicitare televizate şi spoturi de teleshopping dintr-un interval de o oră nu poate depăşi 20%, respectiv 12 minute. În cazul televiziunii publice, durata acestora nu poate depăşi 8 minute din timpul oricărei ore date.
În cazul televiziunii Kanal D, Consiliul a aplicat o sancţiune mai drastică, din cauza încălcării repetate de către această televiziune a legislaţiei audiovizualului privind publicitatea.
Justificarea CNA
Lorand Turos a fost de părere că veniturile din publicitate, obţinute în urma acestor depăşiri, sunt mai mari decât o eventuală amendă, chiar şi decât cea maximă posibilă potrivit legislaţiei audiovizualului. Acesta a considerat că televiziunile îşi asumă eventualele amenzi primite de la CNA. „Nu întâmplător doar aceste două posturi depăşesc“, a adăugat Lorand Turos, referindu-se la Kanal D şi la Antena 1, care au audienţă mare şi, astfel, minutul de publicitate la acestea este mai scump.
În cadrul discuţiilor despre propunerile de sancţionare, Dorina Rusu a întrebat care sancţiune este mai gravă, amenda sau întreruperea programului. Monica Gubernat i-a răspuns că întreruperea, argumentând faptul că, treptat (prin aplicarea graduală a sancţiunilor pentru acelaşi tip de încălcare), se poate ajunge la „înjumătăţirea licenţei“ respectivei televiziuni, conform legislaţiei audiovizualului.