Clasa pregătitoare 2015. Despre goana după cele mai bune şcoli şi înscrierea la clasa zero, la Adevărul Live

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Luni, la Adevărul LIVE, am discutat cu Cornelia Popa, învăţătoare la Şcoala Gimnazială 194, din Capitală, despre înscrierile la clasa pregătitoare. Prima etapă de înscrieri la clasa pregătitoare s-a încheiat săptămâna trecută, urmând ca vineri şi sâmbătă, listele cu elevii admişi să fie afişate la avizierele şcolilor.

Înscrierea la clasa pregătitoare a ajuns la final şi peste 160.000 de copii din toată ţara au fost înscrişi deja în învăţământul primar. Şcolile cu cea mai bună reputaţie sunt şi cele mai căutate de părinţi. De exemplu, în Sectorul 1 din Capitală doar 61% dintre părinţi şi-au înscris până joi copiii la şcoala de circumscripţie, potrivit datelor Ministerului Educaţiei.

Despre goana după cele mai bune şcoli şi ce urmează după încheierea primei etape de înscrieri la clasa pregătitoare vom discuta astăzi, la Adevărul live de la 13:00, cu învăţătoarea Cornelia Popa de la Şcoala Gimnazială Nr. 194, vicepreşedinte al Federaţiei Sindicatelor Libere din Învăţământ (FSLI).

Prima etapă de înscriere în clasa pregătitoare

6 martie 2015 - Procesarea, de către comisia naţională de înscriere a copiilor în învăţământul primar (Comisia naţională), a cererilor-tip deînscriere, cu ajutorul aplicaţiei informatice şi repartizarea la şcoala de circumscripţie a copiilor ai căror părinţi au solicitat acest lucru în cererea-tip deînscriere.1

7-19 martie 2015 - Procesarea, la nivelul unităţilor de învăţământ, pe baza informaţiilor din cererile-tip de înscriere şi din documentele depuse de părinţi, a cererilor părinţilor care solicită înscrierea la o altă unitate de învăţământ decât şcoala de circumscripţie, pe locurile rămase libere. Admiterea sau respingerea cererilor acestora, la nivelul comisiei de înscriere din unităţile de învăţământ, prin aplicarea criteriilor generale şi specifice de departajare şi validarea de către consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ a listei candidaţilor admişi în această fază. Marcarea, în aplicaţia informatică, a cererilor–tip de înscriere pentru candidaţii admişi în această fază.

20 martie 2015 - Procesarea de către Comisia naţională a cererilor-tip de înscriere, cu ajutorul aplicaţiei informatice şi repartizarea la şcoala de circumscripţie a copiilor ai căror părinţi au solicitat înscrierea la o altă unitate de învăţământ decât şcoala de circumscripţie, dar nu au fost admişi din lipsă de locuri şi care au exprimat în această fază opţiunea pentru înscrierea în şcoala de circumscripţie.

20–21 martie 2015 Afişareaîn unităţile deînvăţământ şi pe site-ul inspectoratului şcolar şi al unităţilor de învăţământ a candidaţilor înmatriculaţi, a numărului de locuri rămase libere şi a listei copiilor neînscrişi după prima etapă.

A doua etapă de înscriere în clasa pregătitoare

23 martie 2015 - Comunicarea, prin afişare la unităţile de învăţământ şi pe site-ul inspectoratului, a procedurii specifice de repartizare a copiilor pe locurile disponibile, elaborată de inspectoratul şcolar. Informarea Ministerului Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice de către comisia judeţeană/a municipiuluiBucureşti, cu privire la procedura specifică de repartizare a copiilor pe locurile disponibile, în etapa a doua.

24 martie – 03 aprilie 2015 - Depunerea cererii-tip de înscriere la secretariatul unităţii de învăţământ aflate pe prima poziţie dintre cele trei opţiuni exprimate pentru etapa a doua, de către părinţii copiilor care nu au fost cuprinşi în nicio unitate deînvăţământ în etapa anterioară sau care nu au participat la prima etapă.Validarea cererilor-tip de înscriere la unitatea deînvăţământ aflată pe prima poziţieîn opţiunile privind înscrierea copiilor.

7-10 aprilie 2015 - Procesarea, la nivelul unităţilor de învăţământ, a cererilor-tip de înscriere depuse de părinţi, aplicând procedura specifică elaborată de inspectoratul şcolar, pe baza criteriilor generale şi a celor specifice de departajare, în limita locurilor disponibile. Completarea, în aplicaţia informatică, a datelor din cererile–tip de înscriere pentru candidaţii admişi în această etapă.

10 aprilie 2015 - Afişarea la fiecare unitate de învăţământ a listelor finale ale copiilor înscrişi în clasa pregătitoare.

14 – 17 aprilie 2015 - Centralizarea şi soluţionarea de către inspectoratul şcolar a cererilor părinţilor copiilor care nu au fost încă înscrişi la vreo unitate de învăţământ. Soluţionarea de către inspectoratul şcolar a oricărei alte situaţii referitoare la înscrierea în învăţământul primar, având în vedere, cu prioritate, interesul educaţional al copilului.

Cele mai importante declaraţii LIVE:

Cornelia Popa: Este o isterie cu înscrierile la clasa pregătitoare. Acum, nici părinţii nu sunt de vină că fiecare doreşte ce e mai bine pentru copilul lui. Părintele care şi-a înscris copilul nu se interesează însă că la Pia Brătianu numărul de elevi într-o clasă a ajuns la 33. Am văzut şi 35 de copii într-o clasă, nu putem vorbi de învăţământ de calitate cu atâţia copii într-o clasă. N-ar trebui să fie mai mulţi de 25.

Nu avem resurse umane calificate, aceasta este problema. Învăţătătorul trebuie să urmeze Facultatea de Ştiinţele Educaţiei timp de trei ani, apoi masterat, eventual. Doar că foarte puţini urmează această facultate deoarece un debutant are un salariu de 1000 de lei, nu este un domeniu atractiv.

Adevărul: Ce înseamnă educaţie bună pentru un copil de 6-7 ani?

Cornelia Popa: Este educaţia care nu suprasolicită elevul, care se face în ritmul lui propriu, dar care respectă particularităţile vârstei. Partea de învăţare trebuie combinată cu jocul, pentru a fi plăcută pentru copil.

Cu 20-22 de copii în clasă s-ar putea face performanţă în ţara asta. Sunt foarte buni, foarte deschişi şi este păcat de ei.

Avem o problemă cu înscrierea copiilor mai mici de 6 ani. Chiar dacă pare preocupat de studiu, copilul are nevoie de dezvoltare afectiv-emoţională. Interacţionează mai puţin, empatizează mai puţin la această vârstă şi nu este bine să fie responsabilizaţi înainte de vreme. Nu este suficient că poate să înveţe, la vârsta aceea nu este cel mai important să acumuleze cunoştinţe.

Toţi părinţii speră că la şcolile acestea căutate se strânge crema şi că va exista concurenţă pentru copii. Ei au însă alte preocupări la vârsta aceasta, nu de câte ori răspund la oră, ci joaca şi cum arată penarul colegului.

Adevărul: Cum s-ar putea organiza mai bine şcolile?

Cornelia Popa: Dacă se constată că la nivelul unei şcoli sunt 30-35, iar la altă şcoală 20-25, legea spune că se poate face transferul de copii şi cadre, dar în Bucureşti nu se întâmplă. Media este de 27,2 copii într-o clasă la nivelul Capitalei.

În plus, o soluţie ar fi fost dacă părintele ar fi înţeles că nu este o soluţie să aduci copilul prea devreme. Din cele 6000 de evaluări psiho-somatice, toate s-au dus către clasa pregătitoare. Când dai drumul la înscrierea copiilor mai mici de 6 ani, nu poţi să aproximezi câte înscrieri vei avea la clasa pregătitoare, dar aşa ai mereu surprize.

Au fost solicitate 589 de clase în Bucureşti, iar acum sunt deja 648. Până la finalizarea înscrierilor, probabil că vom avea peste 700. La pregătitoare nu mai este metodă de învăţare clasică şi contează foarte mult numărul de elevi. 

Educație



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite