Tarom nu poate opera zboruri lungi, din cauza flotei învechite
0Operatorul aerian Tarom nu poate opera zboruri către New York sau China din cauza flotei învechite, fiind absolut necesară înlocuirea ei, dar şi înregistrarea de profit, se arată într-un document obţinut de G4Media.
Pe „termen lung (>5 ani) obiectivele TAROM ar putea fi deschiderea de rute long-haul către vest (e.g. New York) si către est (e.g.India, China) si transformarea OTP (Aeroportul Internaţional Henri Coandă, n.red) într-un hub regional. Aceasta poate fi considerată o opţiune, doar după atingerea profitabilităţii şi stabilizarea companiei, având în vedere faptul că anual costurile ar putea fi între 12 – 18 milioane USD (în funcţie de modelul de operare, de sloturile primite şi de capacitatea de a capta traficul)”, scrie în documentul citat de G4Media.
Însă, potrivit raportului întocmit în vederea justificării acordării TAROM a unui ajutor de salvare şi a unui ajutor de restructurare, în următorii 3 ani compania aeriană de stat ar trebui să se concentreze pe eficientizarea activităţii prin:
– reînnoirea flotei în vederea scăderii cheltuielilor de combustibil şi mentenanţa;
– implementarea unbundling-ului preţurilor aferente serviciilor TAROM, pentru a concura mai eficient cu LCC 3. Repoziţionarea portofoliului de rute pe plan intern, şi, în plan extern, orientarea către destinaţii noi, în contextul concurenţei semnificative pe cursele din Vest.
În ce priveşte reînnoirea flotei, Tarom a încheiat un contract cu Boeing pentru livrarea a 5 avioane 737 Max în 2023, însă producătorul de avioane a anunţat că din ianuarie 2020 va renunţa la producţia acestora.
Tarom a refuzat să răspundă întrebărilor „Adevărul” privi8nd acest aspect.
Pe de altă parte, recent, ministrul Transporturilor, Lucian Bode, afirma că Tarom va închide cu pierderi de 190 de milioane de lei în acest an, dar România va solicita un ajutor de salvare de 47 milioane de euro şi unul de restructurare de aproximativ 110 milioane de euro, pentru a salva compania.
"La Tarom lucrurile arată foarte rău, vom închide cu 190 de milioane de lei pierderi pe acest an şi avem disponibili în jur de 20 de milioane de euro în acest moment în cont. Avem rate la Boeing, avem în evaluare achiziţia de ATR, pentru că avem acel memoradum semnat şi este clar că avem nevoie de uniformizarea flotei.(..) Noi trebuie să restructurăm această companie, dar când spun restructurare nu mă gândesc la restructurarea pe care a făcut-o Cuc de exemplu, la un moment dat, a pornit restructurarea de la 1.700 de angajaţi şi a terminat-o la 1.900. Noi pe o procedură foarte clară, nu aşa cum au declanşat-o ei, că noi dacă continuăm şi reduceam 300 de posturi, 100 efectiv, ne trezeam daţi în judecată de toţi cei pe care îi dădeam afară şi câştigau în instanţă. Vom face un proces de restructurare foarte, foarte bine definit", a subliniat Bode, la B1TV.
El a precizat că va solicita la Bruxelles un ajutor de salvare pentru această companie, pentru că în ultimii 10 ani nu a mai fost solicitat un astfel de ajutor, astfel încât Tarom să poată să supravieţuiască.
Flota este printre cele mai bătrâne din Uniunea Europeană
Flota aeriană comercială a României este una dintre cele mai îmbătrânite din Uniunea Europeană, rezultă dintr-un raport dat publicităţii recent de Eurostat, organismul Comisiei Europene care se ocupă cu statistica, cu ocazia zilei internaţionale a aviaţiei civile (ONU).
Concret, 39 la sută din această flotă a României are peste 20 de ani vechime, în timp ce la nivel UE procentul de avioane atât de vechi este de numai 17 la sută. La acest capitol, mai rău ca noi stau numai cinci ţări. Este vorba de Suedia (55%), Lituania (52%), Croaţia (50%), Bulgaria (44%) şi Cipru (40%).
De asemenea, datele Eurostat arată că din flota totală de 6.711 de avioane din UE aproximativ o cincime (21%) sunt avioane cu o vechime mai mică de cinci ani, aproape o treime (27%) sunt avioane cu o vechime cuprinsă între cinci şi nouă ani, 19% sunt avioane cu o vechime cuprinsă între 10 şi 14 ani, 17% sunt avioane cu o vechime cuprinsă între 15 şi 19 ani şi restul de 17% sunt avioane mai vechi de 20 de ani.
Specialiştii în aviaţie susţin că astfel de avioane pot fi menţinute în serviciu dacă mentenanţa lor se face ca la carte. Dar, mai important, ele sunt ţinute în exploatare în funcţie de numărul orelor de zbor efectuate efectiv. „Vechimea reală a aeronavelor se calculează după numărul de ore zburate, nu după numărul de ani care au trecut de la ieşirea lor pe poarta fabricii. Pot exista, de exemplu, avioane vechi de 25 de ani, dar care nu şi-au consumat nici măcar o jumătate de viaţă pentru că nu au fost zburate intensiv. În principal, avioanele înmatriculate în România care au o vechime de peste 20 de ani sunt cele de tipul Boeing 737-300 şi ATR. Şi tocmai de aceea încercăm să le schimbăm cu unele mai noi”, a declarat expertul în aviaţie Sorin Stoicescu.