România, în secolul vitezei: Trenurile de călători au avut anul trecut o viteză medie de 43 km/h, cele de marfă s-au mişcat de două ori mai încet

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Viteza trenurilor este foarte mică din cauza stării proaste a căilor ferate
Viteza trenurilor este foarte mică din cauza stării proaste a căilor ferate

Viteza medie la transportul călătorilor pe calea ferată a fost anul trecut de 43 de kilometri pe oră, în timp ce la transportul de marfă aceasta s-a situat la 21 de kilometri pe oră, a declarat Otilian Neagoe, preşedintele Consiliului de supraveghere din domeniul feroviar, potrivit Mediafax.

„Transportul feroviar este una dintre mizele viitorului, este un mod de transport pe care tot mai multe ţări mizează. Din păcate, prin deciziile care s-au luat la noi în ultimii ani, nu rezultă acest lucru, iar transportatorii din zona feroviară se plâng de avansul pe care l-a luat transportul rutier. Transportul rutier este avantajat de viteza comercială. La transportul de marfă, pe calea ferată avem o viteză de 21 de kilometri pe oră, iar la cel de călători este de 43 de kilometri pe oră. Lucrurile acestea afectează activitatea comercială a companiilor din domeniu“, a afirmat joi Neagoe la o conferinţă de profil.

El a adăugat că piaţa feroviară din România nu are parte de o viziune coerentă, existând un management defectuos.

„Au fost priorităţi care s-au stabilit pentru un timp scurt şi nu există o privire de ansamblu a transportului feroviar. Lucrul acesta determină o anummită ineficienţă în transportul feroviar românesc. Pentru transportul comercial cu viteze sporite vom vedea că sunt nişte segmente, Bucureşti-Constanţa, Bucureşti-Braşov, Bucureşti-Giurgiu. În Master Plan nu a existat o viziune ca aceste investiţii să traverseze ţara. Nu putem traversa România şi rămânem undeva pe la mijloc. Nu înţeleg care a fost raţiunea, dar probabil că ea există“, a mai spus Neagoe.

Oficialul apreciază că liniile interoperabile care nu sunt rentabile în prezent nu ar trebui desfiinţate, întrucât peste câţiva ani s-ar putea dovedi utile.

Dacă pe segmentul de transport de marfă pe calea ferată activează 22 de jucători, pe cel de călători sunt numai cinci, astfel că prezintă potenţial pentru dezvoltare.

„Pe partea de transport de marfă avem CFR şi alţi 21 de operatori privaţi. Există o stare de concurenţă bună comparativ cu alte state europene. CFR Marfă are o cotă de piaţă de circa 54%, iar restul cotei de piaţă este împărţit între operatorii privaţi, dintre care se detaşează Grupul Feroviar Român cu o cotă de piaţă în jur de 30%. La transportul de călători avem CFR, cu o cotă de piaţă de circa 79% şi restul se împarte între patru operatori. Aici există loc pentru dezvoltare şi evoluţie“, a conchis Neagoe.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite