Monitorul benzinei: Consiliul Concurenţei va crea o aplicaţie prin care şoferii pot vedea unde găsesc carburanţi mai ieftini

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Consiliul Concurenţei a prezentat un set de recomandări pentru stimularea concurenţei pe piaţa carburanţilor, printre acestea fiind intrarea pe această piaţă a marilor retaileri, eliminarea barierelor pentru construcţia de benzinării, precum şi crearea unei aplicaţii de monitorizare a preţurilor.

„Piaţa comercializării carburanţilor din România este foarte concentrată, ceea ce are un impact determinant asupra concurenţei. De aceea, în urma monitorizărilor pe care le-am efectuat, am elaborat câteva recomandări ce ar trebui să conducă la creşterea concurenţei în acest domeniu, principalii beneficiari fiind consumatorii final“, a declarat Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei.

Citiţi şi Surpriza din rezervor: Benzinăriile, noua „vacă de muls“ pentru Petrom. Staţiile de distribuţie au realizat un profit de peste un miliard de lei

Hipermarketurile să deschidă benzinării

Astfel, Consiliul recomandă creşterea sau diversificarea ofertei de carburanţi prin intrarea pe piaţa carburanţilor a marilor lanţuri de hiper/supermarketuri prezente în România, potrivit unui comunicat al instituţiei.

„Această activitate nu ar fi una complet nouă pentru acestea, cu atât mai mult cu cât ele desfăşoară deja activităţi de comercializare a carburanţilor în alte state europene (ex: Franţa, Germania, Marea Britanie), având o pondere importantă în cadrul pieţelor naţionale respective. În acest sens, autoritatea de concurenţă va iniţia o serie de discuţii cu reprezentanţii acestor companii, în vederea identificării aspectelor care îngreunează/împiedică deschiderea de benzinării şi, în măsura puterilor conferite de cadrul legal specific/propriu, găsirii de soluţii care să faciliteze accesul pe această piaţă“, notează Consiliul Concurenţei.

Citiţi şi Marea mascaradă de la pompă: benzinarii ţin cu dinţii de preţul carburanţilor, deşi cotaţiile ţiţeiului s-au prăbuşit

Scăderea timpilor de autorizare

Altă propunere a Consiliului se referă la eliminarea barierelor la intrarea pe piaţa carburanţilor.

În cazul construcţiei de benzinării, având în vedere natura activităţii desfăşurate în cadrul acestora (manipulare materiale uşor inflamabile, toxice) şi posibilele riscuri ce trebuie prevenite, numărul autorizaţiilor necesare este mai mare decât cel al construcţiilor uzuale. Însă, pe lângă autorizaţiile emise de organele competente într-un domeniu specific, organele administraţiei publice locale pot lua hotărâri cu impact asupra modului de folosinţă a terenurilor aflate în unităţile administrativ-teritoriale respective. Astfel, există riscul excesului de reglementare prin impunerea anumitor restricţii de construire, care să îngreuneze sau chiar să împiedice construcţia de benzinării într-o anumită zonă/localitate.

Citiţi şi Cartel pe piaţa carburanţilor: Trei distribuitori s-au înţeles asupra preţurilor, iar Consiliul Concurenţei i-a amendat cu 16,9 milioane de lei

De asemenea, Consiliul Concurenţei recomandă reducerea perioadei de autorizare a construcţiei de noi staţii de distribuţie de carburanţi, fapt ce ar conduce la o reducere a costurilor necesare accesului noilor operatori pe piaţă şi ar creşte presiunea concurenţială asupra companiilor active la un anumit moment dat.

În acest sens, Consiliul Concurenţei va demara un proces de consultare cu reprezentanţii organelor guvernamentale/prefecturile de judeţ, în vederea depistării/identificării şi a întreprinderii demersurilor legale pentru eliminarea acestora. Prin acest mod, se urmăreşte favorizarea apariţiei unor noi benzinării care să stimuleze concurenţa în acest sector.

Citiţi şi Polonia a ajuns să aibă carburanţi mai ieftini decât România, deşi nu are producţie proprie, iar ţara noastră a redus TVA

Monitorul preţurilor, pentru compararea ofertei

Printre propunerile Consiliului Concurenţei se numără şi crearea unei baze de date şi a unei aplicaţii web/mobile pentru compararea preţurilor la carburanţi.

„Aceasta va avea rolul de a stimula concurenţa prin preţ dintre operatorii economici, pe de o parte, dar şi de a asigura consumatorului posibilitatea de a alege carburanţii cu cel mai bun raport calitate-preţ“, se arată în comunicat.

Citiţi şi Încă o taxă suplimentară pe carburanţi. Germania propune o suprataxă pe benzina şi motorina vândută în ţările din Uniunea Europeană

De asemenea, autoritatea de concurenţă recomandă Ministerului Transporturilor instalarea, la intrarea pe fiecare autostradă, a unor panouri de informare care să conţină date referitoare la numele companiei care deţine benzinăria, poziţia la care se află pe autostradă şi preţurile practicate la carburanţi. Această recomandare are rolul de mări transparenţa pe piaţă, venind în sprijinul consumatorilor prin facilitarea accesului la informaţii privind oferta existentă pe piaţă şi alegerea celei pe care o consideră cea mai potrivită.

Ministerele Economiei şi Energiei să publice rapoartele controalelor

Altă propunere este publicarea de către Ministerul Energiei/Ministerul Economiei, Comerţului şi Relaţiilor cu Mediul de Afaceri a rezultatelor controalelor efectuate cu privire la calitatea carburanţilor. Autoritatea publică centrală pentru economie şi comerţ are obligaţia monitorizării sistemului de calitate a benzinei şi motorinei în vederea respectării de către comercianţi a specificaţiilor prevăzute în reglementările legale.

Citiţi şi Scăderea preţului petrolului a fost de bun augur pentru Petromidia: Rompetrol Rafinare a realizat primul profit după 11 ani de pierderi

Pentru a creşte presiunea concurenţială, pe de o parte, dar şi pentru a asigura o bună informare a consumatorilor, Consiliul Concurenţei recomandă publicarea pe site-ul web al ministerului o situaţie centralizată lunară/semestrială cu privire la rezultatele testelor efectuate. Aceasta ar trebui să conţină denumirea companiilor controlate, localizarea benzinăriilor care au făcut obiectul controlului, precum şi rezultatul testelor efec tuate. De asemenea, dacă au fost aplicate sancţiuni contravenţionale, acestea ar trebui să fie prezentate publicului.

Citiţi şi CEFC China Energy a preluat oficial pachetul de 51% din grupul de companii Dyneff de la KMG International, fostul Rompetrol

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite