Ministerul Finanţelor demarează reorganizarea ANAF. Ce se schimbă

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Agenţia Naţională de Administrare Fiscală va trece printr-o amplă reorganizare, ce vizează reducerea numărului de vicepreşedinţi, desfiinţarea unor posturi legate de antifraudă şi eliminarea statutului special pentru inspectorii antifraudă.

„Această măsură este una extraordinară şi extrem de urgentă, deoarece cu fiecare zi care trece fără a corecta abaterile identificate privind organizarea şi funcţionarea ANAF înseamnă mai puţini bani colectaţi raportat la resursele necesare susţinerii serviciilor sociale, a salariilor şi pensiilor, a investiţiilor publice, respectiv posibilitatea Guvernului de a-şi duce la îndeplinire Programul de guvernare şi asigurarea funcţionării Statului român”, arată nota de fundamentare a proiectului. Actul normativ va fi adoptat marţi de Guvern.

Ministerul Finanţelor afirmă că măsurile propuse urmăresc evitarea riscului unor posibile presiuni asupra veniturilor şi cheltuielilor bugetului general consolidat, astfel încât rolul ANAF să fie subsumat în totalitate obiectivelor şi politicilor macroeconomice asumate de Guvern.

„Întârzierea punerii în aplicare a propunerilor de reorganizare prezentate în acest proiect de act normativ nu ar permite o utilizare eficientă a resurselor umane şi materiale alocate, cu efecte negative directe asupra colectării veniturilor bugetare aflate în competenţa de administrare a ANAF”, arată Ministerul.

Potrivit notei de fundamentare, având în vedere ponderea însemnată a veniturilor încasate de ANAF în totalul veniturilor bugetului general consolidat, se poate observa că nerealizarea nivelului programat al veniturilor rezultat din legile bugetare anuale va influenţa negativ încadrarea în ţintele de deficit bugetar.

Totodată, prin consolidarea şi eficientizarea activităţii Agenţiei se urmăreşte maximizarea eficienţei de operare a aparatului fiscal, creşterea accentuată a nivelului colectării fiscale, respectiv creşterea ponderii veniturilor fiscale către un nivel de 30-32% din PIB, pe termen mediu şi lung.

De la înfiinţareşi până în prezent, ANAF a colectat venituri bugetare a căror pondere în PIB a variat în general între 25% şi 27%. Nivelul veniturilor fiscale în PIB înregistrat de România este cu aproximativ 15% mai redus decât media UE (faţă de 44,9% în UE, respectiv 46,2% în zona euro).

Ce presupune reorganizarea

Ministerul Finanţelor susţine că trebuie realizată o reaşezare a posturilor la nivelul agenţiei acolo unde este nevoie, precum şi o revizuire a modelului organizaţional de o manieră care să permită o asumată performanţă a agenţiei şi o eficientizare a activităţii instituţiei cu rolul cel mai pregnant în asigurarea veniturilor statului român.

La nivelul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală se reduce numărul de vicepreşedinţi de la 4 la 3, în vederea „eficientizării procesului decizional aferent, prin scurtarea circuitului informaţional decizional care va asigura o mai mare coerenţă decizională, dar şi pentru o diminuare a efortului depus pentru atingerea obiectivelor (a costurilor operaţionale) raportat la rezultatele obţinute”.

Mai precis, va exista un singur vicepreşedinte pentru structurile cu atribuţii de control fiscal din cadrul ANAF (antifraudă fiscală şi inspecţie fiscală).

Actul normativ stabileşte încadrarea personalului DGAF în cadrul general aplicabil funcţionarilor publici, dând posibilitatea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală să atragă funcţionari publici potriviţi activităţii de antifraudă fiscală şi care au dovedit de-a lungul carierei, prin rezultatele obţinute şi respectarea principiilor de integritate, că pot ajuta la o mai bună colectare a veniturilor la bugetul general consolidat. Se propune aşadar transformarea de urgenţă a funcţiilor publice specifice din cadrul DGAF în funcţii publice generale care să asigure redistribuirea personalului specializat în mod fluent şi fără barierele impuse inerent de „funcţia specifică”.

Astfel, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală va avea posibilitatea să ocupe funcţiile publice din cadrul Direcţiei generale antifraudă fiscală şi prin alte modalităţi prevăzute de lege, decât recrutarea (de exemplu, prin transfer, mutare definitivă).

Prin proiectul de ordonanţă de urgenţă propus se urmăreşte crearea posibilităţii redistribuirii personalului atât între structurile ANAF, cât şi între funcţiile administraţiei (migrarea personalului dinspre procesele masive cu valoare adăugată redusă către funcţiile mai complexe, precum antifrauda fiscală unde a fost identificat un deficit real de personal).

„În contextul în care este nevoie de eficientizarea instituţiilor publice şi de reducerea cheltuielilor de funcţionare a acestora, respectiv reducerea costului colectării, se impune o politică de resurse umane proactivă, orientată spre menţinerea în sistem a personalului bine calificat şi echilibrarea din punct de vedere cantitativ, în funcţie de necesităţile de moment, prin aplicarea prevederilor Codului administrativ referitoare la mobilitatea personalului, în funcţie de evoluţia proceselor de activitate este ceea ce Agenţia Naţională de Administrare Fiscală va urmări în mod prioritar”, afirmă Ministerul.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite