UPDATE Centrul Capitalei, blocat de protestul şoferilor, care au claxonat Guvernul. Protestul s-a încheiat fără niciun rezultat. Ce revendică şoferii

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Centrul Bucureştiului este blocat joi din cauza unui protest de amploare desfăşurat între orele 9.30 - 15.00 de transportatorii rutieri. La acţiunea de protest urmează să fie mobilizate aproximativ 7.000 de autobuze, autocare şi taxiuri care aparţin patronatelor cu activitate în domeniul transportului public de persoane, dar şi autocamioane din domeniul transporturilor de marfă.

UPDATE Deputaţii din Comisia de transporturi fac apel la ASF să găsească soluţii pentru transportatori

Comisia de transporturi din Camera Deputaţilor face apel la ASF să intervină de urgenţă pentru a găsi soluţii în cazul transportatorilor, escaladarea preţurilor la asigurările RCA putând duce la falimentul firmelor mici de transport şi la migrarea în alte state.

Preşedintele Comisiei de transporturi, deputatul PNL Mihai Lupu, precizează, joi, că membrii comisiei au luat la cunoştinţă despre situaţia escaladării preţurilor asigurărilor RCA.

"Facem un apel la Autoritatea de Supraveghere Financiară pentru a identifica soluţii şi a interveni de urgenţă pentru ca transportatorii şi posesorii de autovehicule să plătească sume rezonabile pentru asigurarea RCA-Cartea Verde, având în vedere faptul că aceste asigurări sunt obligatorii pentru toate autovehiculele care circulă pe drumurile publice din România sau în orice altă ţară semnatară a sistemului Carte-Verde", a declarat Lupu, potrivit unui comunicat de presă.

Deputatul mai spune că escaladarea preţurilor acestui tip de asigurări poate determina falimentul firmelor mici de transport rutier şi migrarea în alte ţări a firmelor medii şi mari de transport rutier din România.

Potrivit sursei citate, membrii Comisiei pentru transporturi şi infrastructură îşi propun ca la începutul sesiunii din februarie să convoace la discuţii factorii decizionali implicaţi în reglementarea pieţei asigurărilor, precum şi reprezentanţii asociaţiilor transportatorilor pentru identifica cele mai bune soluţii legislative în vederea stabilirii clare şi transparente a modului de calcul a primelor RCA de către asigurători.

De asemenea, se va lua în calcul posibilitatea modificării Regulamentului privind veniturile Autorităţii de Supraveghere Financiară, în sensul reducerii unor taxe şi tarife percepute societăţilor care activează pe piaţa asigurărilor.

Delegaţia transportatorilor invitată la negocieri la Guvern a ieşit după mai bine de două ore, liderii protestatarilor arătându-se dezamăgiţi pentru că supraacciza va rămâne în vigoare anul viitor şi anunţând că vor continua discuţiile privind RCA, iar protestele ar putea fi reluate de anul viitor.


UPDATE Protestul s-a încheiat fără niciun rezultat

Protestul transportatorilor s-a încheiat, dar cei ieşiţi de la negocierile cu Guvernul spun că nu au ajuns la niciun rezultat.

Niciuna dintre revendicările transportatorilor nu a fost soluţionaltă. Doar pentru rezolvarea situaţiei generate de scumpirea RCA, ar mai fi două săptămâni de aşteptare.

În legătură cu eliminarea supraaccizei la carburanţi, vicepremierul Vasile Dâncu le-a spus delegaţilor că nu-şi poate asuma o astfel de decizie, însă o va discuta cu premierul.

Foarte important: protestatarii, care acum încep să se retragă din centrul Capitalei, ameninţă că vor reveni peste două săptămâni, dacă revendicările lor nu vor fi soluţionate, dar atunci nu vor mai colabora cu autorităţile, ci vor bloca pur şi simplu Bucureştiul


UPDATE: Liderii asigurătorilor transmit că „îi înţeleg“ pe transportatori

Reprezentanţii Uniunii Naţionale a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România (UNSAR) susţin că înţeleg îngrijorările manifestate de industria transportatorilor rutieri şi îşi doresc un dialog cât mai transparent şi constructiv cu reprezentanţii acestora, pentru a identifica posibile soluţii de parteneriat, potrivit unui comunicat remis joi Agerpres.

„Obiectivul nostru îl reprezintă stabilitatea industriei asigurărilor pe segmentul RCA şi susţinem necesitatea implementării unui cadru legislativ predictibil, clar şi echitabil pentru toate părţile implicate“, se menţionează în comunicatul UNSAR.

În piaţă sunt prezentate „doar exemple punctuale“

Pe de altă parte, reprezentanţii UNSAR au menţionat că transportatorii prezintă în spaţiul public exemple punctuale de majorări radicale ale tarifelor RCA, care nu pot fi generalizate la nivelul tuturor asigurătorilor, iar daunalitatea transportatorilor a crescut dramatic în ultima perioadă, în special pe transportul extern.

„Nivelul daunalităţii asiguraţilor este o parte importantă în calculul preţului RCA. Este de notorietate faptul ca daunalitatea transportatorilor a crescut dramatic în ultima perioadă, în special pe transportul extern, unde nivelul despăgubirilor este mult mai mare şi în unele ţări chiar nelimitat.

De altfel, o parte a discuţiilor cu transportatorii a vizat măsuri de educare a şoferilor în privinţa siguranţei rutiere.

Situaţia din România nu este cu mult mai bună, comportamentul în trafic al şoferilor ridicând riscuri substanţiale“, se mai spune în comunicat.

Reprezentanţii UNSAR au subliniat că nivelul despăgubirilor pe vătămări corporale şi daune morale în România este impredictibil, practica instanţelor fiind neunitară, iar despăgubirile acordate pe acelaşi tip de accident fiind foarte diferite ca valoare. Acest fapt poate constitui, de asemenea, un element de creştere a preţului asigurării RCA. De aceea, UNSAR a colaborat în ultimul an cu Societatea de Medicină Legală din România pentru realizarea unor bareme de evaluare a prejudiciilor nepatrimoniale, ca urmare a vătămărilor corporale, propunând un sistem tabelar drept referinţă, după modelele practicate în alte state europene.

Totodată, reprezentanţii UNSAR au participat la o întâlnire de lucru în legătură cu asigurările obligatorii RCA cu reprezentanţi ai Ministerului Finanţelor Publice, Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF) şi Consiliului Concurenţei, în data de 16 decembrie 2015.

La discuţii au fost prezenţi, de asemenea, membri ai conducerii companiilor de asigurări cu portofoliu RCA pe piaţa din România. Anterior acestei întâlniri, UNSAR a purtat mai multe runde de discuţii constructive cu reprezentanţii transportatorilor, ASF şi membri ai Parlamentului României, unde s-au discutat propuneri care sunt în curs de analiză atât la nivelul societăţilor de asigurări, cât şi la nivelul UNSAR.

„UNSAR şi companiile membre active în industria RCA vor continua să participe activ la dialogul cu autoritatea reglementatoare, instituţiile abilitate şi reprezentanţi ai asiguraţilor, luând act de toate propunerile formulate pentru a contribui la procesul de reconsolidare şi echilibrare a pieţei asigurărilor obligatorii RCA.

În jurul orei 12.00, o delegaţie a transportatorilor a intrat la discuţii, la Palatul Victoria, cu vicepremierul Vasile Dâncu, cu ministrul pentru Consultare Publică şi Dialog Civic, Victoria-Violeta Alexandru, vicepreşedintele Autorităţii de Supraveghere Financiară, Cornel Coca Constantinescu şi reprezentanţi ai asociaţiilor de asigurători.


UPDATE 12.00: Delegaţii protestratarilor au intrat la negocieri

Cu puţin timp înainte de ora 12.00, o delegaţie formată din reprezentanţii transportatorilor a intrat în Palatul Victoria pentru a purta negocieri cu autorităţile.

„Blocăm tot Bucureştiul!“, a zis un şofer, care a precizat că a venit din Galaţi.

Potrivit acestuia, în Capitală au sosit protestatari din judeţele Timiş, Arad, Mureş, Argeş, Vâlcea.

De altfel, aproape toate judeţele ţării sunt reprezentate la această acţiune de protest.


UPDATE 11.30 Ce scandează protestatarii

Protestatarii, care au început să se adune în Piaţa Victoriei de la primele ore ale dimineţii, au pancarte pe care scrie "ASF, unde eşti?", "Protest scumpire", "Service-uri în faliment", "ASF incompetent", "Astra şi Carpatica / Sida şi Ebola", "Demisia ASF", "Prima RCA / Plata Mafia".

Din cauza numărului mare de autovehicule, Poliţia va bloca Bulevardul Kiseleff şi pe porţiunea cuprinsă între Arcul de Triumf şi Piaţa Presei Libere.

Circa 4.000 de autovehicule se aflau în piaţa Victoriei şi în împrejurimi în jurul orei 11,15, alte 4.000-5.000 fiind blocate pe Centură, potrivit preşedintelui Federaţiei Operatorilor Români de Transport (FORT), Doru Marian Crac.

"În jur de 4.000-5.000 de maşini sunt blocate pe Centură, dar nu li se dă voie să vină. În momentul de faţă aici avem în jur de 4.000 de maşini", a declarat Doru Marian Crac.

Reprezentanţii Jandarmeriei le-au transmis protestatarilor că, dacă vor, pot merge la discuţii cu ministrul pentru Consultare Publică şi Dialog Civic, însă propunerea a fost refuzată de transportatori, care solicită să vorbească cu conducerea Guvernului sau cu ministrul Transporturilor, Dan Marian Costescu.

Protestul a început, oficial, la ora 9.30 şi urmează să se încheie la 15.00. La acţiunea de protest sunt aşteptate aproximativ 7.000 de autobuze, autocare şi taxiuri care aparţin patronatelor cu activitate în domeniul transportului public de persoane dar şi autocamioane din domeniul transporturilor de marfă.


UPDATE 11.00: Numărul protestatarilor creşte spre 7.000

Potivit ultimelor estimări, numărul transportatorilor care protestează în Piaţa Victoriei a urcat spre 7.000, dar circulaţia rutieră nu este blocată.

Reprezentanţii Poliţiei Rutiere au declarat, la posturile de televiziune, că bucureştenii au respectat recomandările autorităţilor şi au evitat zona centrală a oraşului, astfel încât nu s-au înregistrat blocaje.

Poliţiştii recomandă în continuare evitarea zonei, chiar dacă circulaţia este fluentă.

Alături de transportatori, la protest participă şi rerezentanţi ai service-urilor auto, care semnalează că daunele rezultate în urma accidentelor se plătesc cu mari întârzieri de către companiile de asigurări.


UPDATE 10.30: Peste 3.000 de transportatori claxonează Guvernul

Circa 3.000 de transportatori sunt prezenţi în Piaţa Victoriei şi pe bulevardul Kiseleff din Capitală, pentru a protesta împotriva scumpirii RCA, conform estimărilor Jandarmeriei, citate de Agerpres.

Protestul a început, oficial, la ora 9.30, iar transportatorii, veniţi cu autoturisme, autocare şi microbuze, au început să claxoneze.

Transportatorii rutieri vor protesta până la ora 15.00, la acţiunea de protest urmând să fie mobilizate aproximativ 7.000 de autobuze, autocare şi taxiuri care aparţin patronatelor cu activitate în domeniul transportului public de persoane, dar şi autocamioane din domeniul transporturilor de marfă.


UPDATE UNTRR a sesizat Preşedintele României, Guvernul României, MFP, ASF, Consiliul Concurenţei şi a informat Ministerul Transporturilor cu privire la colapsul iminent al pieţei asigurărilor RCA şi solicită instituirea controlului preţurilor

Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) a sesizat preşedintele României, Guvernul României, Ministerul Finanţelor Publice, Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), Consiliul Concurenţei şi a informat Ministerul Transporturilor cu privire la evoluţiile recente ale costurilor la asigurările RCA.

Potrivit UNTRR, aceste costuri „afectează grav mediul concurenţial din România“, astfel că patronatul solicită „limitarea valorilor asigurărilor RCA/carte verde, în baza Legii nr. 21/1996, republicată“.

În ultimul an, primele RCA au crescut cu peste 300% în industria transporturilor rutiere.

„Această creştere şi perspectiva de continuare a creşterii în acelaşi ritm nu este justificată de nivelul de daunalitate RCA de 27% peste primele încasate“, precizează UNTRR, într-un comunicat.

Cum au crescut tarifele RCA

Dacă, în anul 2012, costul mediu cu o asigurare RCA era pentru un autovehicul de transport mărfuri pe 12 luni, care efectua transporturi rutiere internaţionale, de 1.200 lei, în 2014 a ajuns la 4.000 de lei, în 2015 la 15.000 de lei, „anul viitor ne aşteptăm să atingă nivelul minim de 60.000 de lei, iar în maximum 5 ani să depăşească valoarea celor mai scumpe autovehicule noi - peste 96.000 euro!“, arată reprezentanţii transportatorilor.

Potrivit Legii Concurenţei nr. 21/1996, republicată, preţurile produselor şi tarifele serviciilor şi lucrărilor se determină în mod liber prin concurenţă, pe baza cererii şi ofertei.

Totodată, sunt interzise orice înţelegeri exprese sau tacite între agenţii economici ori asociaţiile de agenţi economici care au ca obiect sau au ca efect restrângerea, împiedicarea ori denaturarea concurenţei pe piaţa românească sau pe o parte a acesteia.

Dar asigurarea RCA-carte verde este o asigurare obligatorie pentru toate autovehiculele care circulă pe drumurile publice, din România sau din orice altă ţară semnatară a Sistemului Carte verde.

„O asigurare obligatorie prin lege nu trebuie să te oblige la faliment sau la imposibilitatea de a plăti valori RCA egale cu valoarea autovehiculului asigurat“.

Peste 33.000 de firme operează în transporturi

În industria transporturilor rutiere din România sunt implicate peste 33.000 firme de transport mărfuri şi persoane, care operează aproape 200.000 de autovehicule licenţiate de transport marfă de peste 3,5t şi de transport persoane de peste 1+8 locuri, angajând peste 400.000 de oameni.

UNTRR consideră sectorul RCA din România unul în care concurenţa este substanţial restrânsă prin faptul că doar 9 companii de asigurări sunt autorizate de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) să activeze pe piaţa RCA, iar acestea au mărit preţurile cu 300% anual, deşi daunalitatea anuală este de 27%.

„Considerăm că aceste evoluţii recente ale costurilor la asigurările RCA afectează grav mediul concurenţial din România şi ne exprimăm îngrijorarea privind direcţia către care se îndreaptă costurile asigurărilor RCA“, a declarat Radu Dinescu, secretarul general al UNTRR.

Având în vedere că piaţa liberă RCA este „în pragul colapsului“ în România, „solicităm ca potrivit art. 4, pct. 2 din Legea nr. 21/1996, republicată, Guvernul cu avizul Consiliului Concurenţei şi prin ASF să instituie controlul preţurilor, întrucât preţurile nu se mai stabilesc în mod liber, pe baza cererii şi ofertei“, arată liderul patronal.

La 1 ianuarie 2016 aplicarea directivei Solvency II şi situaţia din piaţa românească RCA după falimentul ASTRA, creştere de la 1% la 5% a contribuţiei către Fondul de Garantare, vor conduce la o nouă majorare a preţurilor RCA, care „nu mai poate fi acceptată“, arată UNTRR.

„Guvernul nu trebuie să aştepte producerea unei catastrofe“

Uniunea Transportatorilor mai precizează că „Guvernul nu trebuie să aştepte producerea unei catastrofe, ci trebuie să intervină pentru limitarea valorilor asigurărilor RCA/carte verde“.
Aceste plafoane atr trebui stabilite la:
- maximum 5.000 de lei pe 12 luni pentru autovehiculele comerciale de mărfuri şi persoane care fac transporturi rutiere internaţionale,
- maximum 2.000 de lei pe 12 luni pentru autovehiculele de transport public local
- maximum 300 de lei pe 12 luni pentru autoturisme.

„Consiliul Concurenţei nu poate avea opinii decât legate de o piaţă liberă, ar fi bine să se preocupe să fie şi funcţională. Când piaţa liberă nu mai funcţionează, solicităm măsuri proactive, şi nu reactive. Solicităm corecţii înainte să fie prea târziu!“, mai arată transportatorii.

UNTRR este o organizaţie profesională şi patronală, neguvernamentală, independentă, apolitică, fondată în 1990, înregistrând de la înfiinţare până în prezent peste 14.000 membri - operatori care efectuează transporturi interne şi internaţionale de marfă şi de persoane.


Aproape 1.000 de reprezentanţi ai transportatorilor (şoferi de taxiuri, autocare, microbuze şi autobuze) s-au adunat în Piaţa Victoriei până la ora 9.30.   

Primăria Capitalei a aprobat acest protest cu condiţia ca numărul autovehiculelor să fie redus de la 10.000 cât intenţionau să mobilizeze transportatorii, la doar 6.000 -7.000, iar traficul să nu fie blocat.

Protestul este organizat de Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR), împreună cu Federaţia Operatorilor Români de Transport (FORT), Asociaţia Patronală a Transportatorilor Europa 2002 (APTE 2002), Asociaţia Română pentru Transporturi Rutiere Internaţionale (ARTRI), Asociaţia Naţională a Transportatorilor şi Taximetriştilor Independenţi (ANTTI) şi Asociaţia Operatorilor de Transport (APULUM).

Printre revendicările lor se numără limitarea scumpirii RCA, eliminarea de la 1 ianuarie 2016 a supraaccizei la carburanţi, dar şi renegocierea unei surprinzătoare taxe pe muzica difuzată în maşini.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite