Ce drepturi aveţi când acceptaţi, prin telefon, email sau online, o ofertă de la furnizori

0
Publicat:
Ultima actualizare:
telefon

Atunci când utilizatorii achiziţionează servicii de telefonie, internet sau televiziune prin intermediul telefonului, e-mailului sau al unei aplicaţii online, furnizorul trebuie să le pună la dispoziţie o serie de informaţii minime, relevante pentru ca aceştia să poată lua o decizie adaptată nevoilor de consum.

Contractul la distanţă (inclusiv cel telefonic) se consideră încheiat doar după ce utilizatorii şi-au exprimat consimţământul în scris (pe un suport durabil). Utilizatorii au dreptul de a se retrage dintr-un contract la distanţă în termen de 14 zile de la încheierea acestuia, fără a invoca un motiv.

Ce este contractul la distanţă?

Contractul la distanţă este acel contract încheiat între un furnizor şi un utilizator în cadrul unui sistem de vânzări sau de prestare de servicii organizat fără prezenţa fizică simultană a celor două părţi, cu utilizarea exclusivă a unuia sau a mai multor mijloace de comunicare la distanţă (de exemplu, telefon, scrisoare, e-mail, aplicaţii online etc.).

În contextul unei pieţe competitive şi al diversităţii tot mai mari de oferte comerciale din domeniul comunicaţiilor electronice, posibilitatea de a încheia contracte prin mijloace de comunicare la distanţă oferă consumatorilor oportunitatea de a beneficia de oferte avantajoase, personalizate propriilor nevoi de consum, fără a se deplasa la centrele comerciale ale furnizorilor.

Drepturile utilizatorilor

Indiferent de mijlocul de comunicare la distanţă utilizat pentru încheierea contractelor la distanţă, utilizatorii trebuie să primească, într-un mod adecvat mijlocului de comunicare la distanţă utilizat, o serie de informaţii cu privire la serviciile pe care urmează să le contracteze, înainte ca aceste contracte să producă efecte obligatorii pentru ei.

Un astfel de contract intră în vigoare numai după ce utilizatorii şi-au exprimat consimţământul în scris, pe un suport durabil (e-mail, scrisoare, fax) în cazul în care serviciile au fost contractate prin telefon, fax ori e-mail sau după ce furnizorul a confirmat comanda, în cazul în care serviciile au fost contractate online (prin intermediul unui site sau printr-o aplicaţie).

Utilizatorii au dreptul să se retragă din contract, fără nicio justificare, în termen de maxim 14 zile de la încheierea contractului.

Informaţiile specifice despre încheierea contractelor la distanţă pentru fiecare tip de serviciu – telefonie, internet, televiziune – sunt disponibile în InfoCentrul ANCOM.

Obligaţiile furnizorilor cu privire la informarea utilizatorilor

Operatorii telecom sunt obligaţi să pună la dispoziţia utilizatorilor, înainte de încheierea contractului, informaţii precum toate costurile asociate serviciului care urmează să fie furnizat (preţul, respectiv tariful şi modalitatea de calcul al acestuia, beneficiile, opţiunile şi extraopţiunile incluse), perioada contractuală minimă, costurile de transport pentru primirea echipamentul achiziţionat, dacă este cazul, termenul de la care utilizatorul va beneficia de serviciile achiziţionate, modul de soluţionare a reclamaţiilor, informaţii despre dreptul de retragere din contract şi condiţiile în care utilizatorul îşi poate exercita acest drept.

Ghidul realizat de ANCOM şi ANPC

Atât ANCOM, cât şi Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) au atribuţii privind verificarea şi sancţionarea modului în care este implementată legislaţia privind încheierea contractelor la distanţă de către furnizorii de servicii de comunicaţii electronice, în relaţia lor cu consumatorii.

De aceea, pentru a veni în sprijinul furnizorilor de servicii de comunicaţii electronice, dar şi al utilizatorilor acestor servicii, ANCOM şi ANPC au elaborat un ghid care prin care este prezentată modalitatea de interpretare a legislaţiei naţionale referitoare la încheierea contractelor la distanţă, respectiv în afara spaţiilor comerciale. 

Ce, cum şi unde reclami

Dacă eşti consumator, ai încheiat un contract la distanţă şi furnizorul nu ţi-a respectat drepturile, poţi sesiza ANCOM sau Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor.

Dacă eşti utilizator final persoană juridică, ai încheiat un contract la distanţă şi furnizorul nu ţi-a respectat drepturile, poţi sesiza ANCOM.

 

Economie



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite