Autostrada Sibiu – Orăştie poate intra în istorie ca drumul care a stat mai mult închis decât deschis

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Porţiunea cu fisuri a lotului 3 din autostrada Sibiu - Orăştie este închisă de şapte luni FOTO Mediafax
Porţiunea cu fisuri a lotului 3 din autostrada Sibiu - Orăştie este închisă de şapte luni FOTO Mediafax

Lotul 3 de pe autostrada Sibiu – Orăştie are deja şapte luni de când a fost închis după ce au apărut fisuri în asfalt, iar Compania de Autostrăzi a anunţat începerea reparaţiilor de luna viitoare, în condiţiile în care porţiunea cu probleme a fost utilizată doar 11 luni de la inaugurare.

Tronsonul de 21 de kilometri dintre Sălişte şi Cunţa va intra în reparaţie, cel mai probabil, de luna viitoare. Cel puţin aşa anunţă oficialii Companiei Naţionale de Autostrăzi şi  Drumuri Naţionale (CNADNR), care au luat decizia ca reparaţiile porţiunii care s-a surpat să fie făcute cu forţe proprii.

„În aprilie încep efectiv lucrările de reparare a autostrăzii Orăştie-Sibiu. Nu putem discuta de o valoare exactă până nu vom avea un proiect tehnic. Soluţia cu cele mai puţine riscuri şi o durată cât mai mică de execuţie este aceea de a executa lucrările în regie proprie“,  a declarat la începutul acestei săptămâni directorul CNADNR, Cătălin Homor, în cadrul unei dezbateri pe teme de infrastructură.

Atât Homor, cât şi ministrul Transporturilor Dan Marian Costescu au avansat ca buget pentru reparaţia celor 600 de metri de autostradă o sumă de aproximativ cinci milioane de euro. Ca termen de execuţie s-a vorbit de mai multe ori de sfârşitul lunii august, adică la aproape un an după ce tronsonul a fost închis total circulaţiei publice.

Reparaţia costă cât construcţia

Potrivit contractului dintre CNADNR şi constructorul italian Impregilo, execuţia celor 21 de kilometri de autostradă a fost evaluată la 604,79 de milioane de lei. La un curs de 4,5 lei pentru un euro, valoarea contractului ar fi de 134,39 de milioane de euro.

Acest lucru arată că pentru un kilometru de autostradă s-a plătit, în medie, 6,3 milioane de euro. Luând în calcul că porţiune care trebuie reparată de CNADNR are în jur de 600 de metri, cheltuielile pentru reparaţii sunt apropiate de cele care au fost făcute pentru execuţie. Asta în condiţiile în care oficialii CNADNR spun că reparaţia ar putea costa în jur de cinci milioane de euro, pentru porţiunea de 600 de metri.

Ministrul Transporturilor, Dan Marian Costescu, spunea în urmă cu o săptămână că banii vor fi recuperaţi din scrisoarea de garanţie depusă de constructorul italian.

„Sunt două părţi ale banilor garantaţi: 60 de milioane garanţia de bună execuţie şi 30 de milioane aşa-zişii retention money. Trebuie evaluat cu grijă, să ştim din care luăm, pentru că de exemplu penalităţile se iau din prima tranşă, pe când lucrările propriu-zise trebuie luate din a doua tranşă. Nu se poate executa 60 de milioane, trebuie luat exact suma. De aceea am aşteptat să avem această sumă de cinci milioane, care e destul de recentă, să o actualizăm şi debităm exact cu această sumă cea de-a doua tranşă de 30 de milioane“, a precizat în urmă cu o săptămână, Costescu la Digi 24.

Povestea lotului Sălişte – Cunţa

Lotul 3 de Sălişte – Cunţa, de pe tronsonul Sibiu – Orăştie a fost inaugurat la sfârşitul lui noiembrie 2014, în plină campanie electorală pentru alegerile prezidenţiale. Candidat pentru şefia statului, la acea vreme, fostul premier Victor Ponta a fost printre cei care au tăiat panglica lotului de 21 de kilometri care deschidea drumul de mare viteză de la Sibiu la Orăştie.

La numai câteva zile de la inaugurare reprezentanţii CNADNR au constatat că autostrada începe să crape. În câteva săptămâni crăpăturile s-au întins, iar  drumarii au încercat o reparaţie sub trafic.

După mai multe schimburi de corespondenţă între CNADNR şi constructorul italian, în luna septembrie a anului trecut a fost luată decizia de închidere a circulaţiei pe tot lotul de 21 de kilometri. Atunci a fost decopertată o porţiune de 200 de metri, însă, în final crăpăturile s-au întins pe 600 de metri.

Fosta conducere a CNADNR intenţiona ca pentru repararea porţiunii cu probleme să lanseze  o licitaţie pentru desemnarea unui constructor. Aşa intenţiona şi noua conducere, doar că în ultimele zile a fost luată decizia ca reparaţiile să fie făcute în regie proprie, cel mai probabil cu ajutorul regionalei de drumuri de la Cluj.

În aceste condiţii, reprezentanţii CNADNR au spus că vor folosi utilaje proprii, dar vor şi închiria dacă este nevoie de mai multe resurse. În final porţiunea care a crăpat se va reconstrui, practic, iar cheltuielile estimate la 5 milioane de euro pentru cei 600 de metri sunt apropiate de investiţia iniţială care a fost de 6,3 milioane d e euro pentru un kilometru construit de la zero.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite