Alba-neagra cu taxa de autostradă. CNADNR pregăteşte tariful de concesiune, ministrul Şova nu ştie nimic

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Un drum până la Constanţa i-ar putea costa pe şoferii români 40 de lei – taxa de autostradă şi cea de pod FOTO Adevărul
Un drum până la Constanţa i-ar putea costa pe şoferii români 40 de lei – taxa de autostradă şi cea de pod FOTO Adevărul

CNADNR pregăteşte taxa de autostradă, care va fi aplicată tronsoanelor construite sau întreţinute în regim de concesiune. Ministrul Şova susţine că „nu există aşa ceva“.

Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR), condusă de directorul interimar Mircea Pop şi aflată sub autoritatea Departamentului pentru proiecte de infrastructură şi investiţii străine, pregăteşte o nouă taxă de drum. 

Mai exact, taxa de autostradă, numită şi „tarif de concesiune“, care se va aplica doar pe segmente de drum care vor fi construite sau operate/întreţinute în regim de concesiune, susţine Mircea Pop, potrivit automarket.ro. 

În prezent, CNADNR are în derulare procedurile de atribuire a contractelor de concesiune de lucrări publice privind proiectarea, construcţia, finanţarea, întreţinerea şi operarea pentru: Autostrada Comarnic-Braşov, Drumul Expres/Autostrada Craiova-Piteşti, Autostrada de Centură de Sud a Municipiului Bucureşti, Autostrada Bucureşti-Piteşti (operare şi întreţinere), Autostrada Bucureşti-Constanţa (operare şi întreţinere). 

Tariful de concesiune va intra în vigoare abia după ce vor fi construite primele segmente de autostradă pe care va fi aplicat şi după ce vor fi reparate tronsoanele Bucureşti-Piteşti, respectiv Bucureşti-Constanţa în regim de parteneriat public-privat, adică cel mai devreme din 2015. Noul tarif va înlocui rovigneta pe respectivele tronsoane de drum. 

Mircea Pop nu a precizat care va fi cuantumul acestei taxe. Totuşi, documente oficiale ale CNADNR, citate de finantistii.ro, arată că taxa pe care şoferii o vor plăti pentru viitoarele autostrăzi în concesiune va porni de la 3 euro pe suta de kilometri, pentru autoturisme, şi va ajunge la 9 euro, pentru TIR-uri. 

Mai exact, taxa de autostradă va fi calculată în funcţie de tipul vehiculelor, tariful de bază fiind de 2,434 eurocenţi fără TVA, pentru un kilometru, la nivelul anului 2012. Astfel, pentru un autoturism se va achita o taxă de 3,02 euro/100 de kilometri, cu TVA inclus, echivalentul a aproape 13,6 lei, la cursul de 4,5 lei/euro.

Şova: „Nu va fi nicio taxă“

În timp ce CNADNR face grile de taxare a şoferilor care vor traversa autostrăzile, Dan Şova, ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructură de Interes Naţional şi Investiţii Străine, susţine că nu se are în vedere introducerea unei taxe. 

„Nu există niciun document privind taxa de autostradă, nu s-a discutat aşa ceva. Cei care vor concesiona tronsoane de autostradă vor încasa din rovignetă“, a declarat Şova pentru „Adevărul“. 

El a explicat că CESTRIN (Centrul de Studii Tehnice Rutiere şi Informatică din cadrul CNADNR) şi Ministerul Finanţelor vor realiza un sistem de decontare al companiilor care vor concesiona tronsoane. 

Decontarea se va face în funcţie de numărul de maşini care vor traversa autostrăzile respective, pe baza documentelor justificative privind cheltuielile realizate pentru construcţia sau întreţinerea tronsoanelor. 

„În prezent, sumele din rovignete sunt încasate de CNADNR, administratorul unic al reţelei de 17.000 de kilometri de drumuri naţionale şi autostrăzi. CNADNR va potea concesiona tronsoane către alţi administratori, iar aceştia vor încasa proporţional din rovignetă, dar numai pe baza facturilor justificative“, a spus Şova. 

El a adăugat că introducerea unei taxe de autostradă ar presupune şi bariere, pentru control, însă acest lucru ar determina formarea unor cozi imense, astfel că acesta este un motiv în plus pentru care varianta taxei de autostradă nu se susţine. 

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite