Ryanair, investigată de Bruxelles. Ce probleme are cea mai mare companie aeriană low cost europeană

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Comisia Europeană a deschis o investigaţie aprofundată pentru a evalua dacă măsurile luate în favoarea companiei Ryanair pe aeroportul german Frankfurt-Hahn respectă normele privind ajutoarele de stat. Comisia va investiga, de asemenea, anumite măsuri în favoarea operatorului aeroportuar FFHG.

Comisarul Margrethe Vestager, responsabil de politica în domeniul concurenţei, a declarat: "O concurenţă loială este esenţială pentru consumatori, locuri de muncă şi creştere economică - şi pentru operatorii de transport aerian. Favorizarea Ryanair faţă de concurenţii săi ar putea dăuna altor companii aeriene şi ar avea efecte secundare asupra altor regiuni din Europa".

Aeroportul Frankfurt-Hahn este un aeroport regional situat în statul german Rhineland-Palatinate, la aproximativ 120 km vest de Frankfurt am Main. Acesta gestionează în jur de 2,5 milioane de pasageri pe an, precum şi traficul de marfă semnificativ. Aeroportul este operat de compania Flughafengesellschaft Frankfurt-Hahn GmbH (FFHG), care între 2009 şi 2017 a fost controlată de statul Renania-Palatinat. La 1 martie 2017, Grupul HNA a achiziţionat 82,5% din FFHG.

Comisia a primit o plângere privind anumite măsuri în favoarea Ryanair cu privire la operaţiunile sale de pe aeroportul Frankfurt-Hahn, precum şi alte măsuri în favoarea operatorului aeroportuar FFHG. Reclamantul a susţinut că aceste măsuri au reprezentat un ajutor de stat ilegal în favoarea Ryanair şi, respectiv, FFHG.

În ceea ce priveşte Ryanair, în urma unei evaluări preliminare, Comisia a decis deschiderea unei anchete aprofundate în ceea ce priveşte:

- Anumite acorduri de comercializare între statul Renania-Palatinat şi Ryanair, încheiate înainte de 2009, când statul nu era persoana interesată de controlul FFHG, operatorul aeroportului;

- Câteva alte acorduri care reglementează relaţiile financiare dintre Ryanair şi FFHG, încheiate între 2009 şi 2017, când FFHG era controlată de statul Renania-Palatinat. Aceste acorduri includ acorduri de servicii aeroportuare, ajutor de formare pentru Ryanair, finanţarea unui echipaj şi şcoală pilot, precum şi finanţarea unei hale de întreţinere pentru Ryanair.

În această etapă, Comisia îşi exprimă îngrijorarea că acordurile în cauză pot oferi Ryanair un avantaj economic nejustificat faţă de concurenţii săi, ceea ce ar putea constitui un ajutor incompatibil în favoarea Ryanair.

Comisia va investiga în continuare pentru a afla dacă preocupările sale iniţiale sunt confirmate.

   

În ceea ce priveşte operatorul aeroportului FFHG, Comisia a deschis o anchetă aprofundată cu privire la două măsuri adoptate de statul Renania-Palatinat - o garanţie acordată FFHG cu privire la vânzarea de teren către o companie de întreţinere a aeronavelor şi o măsură legată de vânzarea unui teren prin FFHG - pentru a verifica dacă aceste măsuri sunt conforme cu normele UE privind ajutoarele de stat şi, în special, cu dispoziţiile orientărilor Comisiei privind ajutoarele de stat acordate aeroporturilor şi companiilor aeriene.

„Concluzionează că celelalte măsuri în favoarea FFHG care fac obiectul plângerii fie nu constituie ajutor de stat, fie sunt conforme cu normele UE privind ajutoarele de stat. Deschiderea procedurii oferă părţilor terţe interesate posibilitatea de a prezenta observaţii cu privire la măsurile care fac obiectul evaluării. Aceasta nu aduce atingere rezultatului anchetei”, a informat Comisia Europeană.

În sectorul aviaţiei, liniile directoare ale Comisiei privind ajutoarele de stat acordate aeroporturilor şi companiilor aeriene (a se vedea şiMEMO) permit acordarea de ajutoare pentru investiţii şi operaţiuni aeroporturilor regionale în anumite condiţii, inclusiv prin faptul că ajutorul contribuie la conectivitate, decongestionare a huburilor sau dezvoltare regională. este necesar pentru atingerea acestor obiective.

În plus, liniile directoare reflectă faptul că, sub rezerva anumitor condiţii, subvenţiile publice pot fi utilizate de aeroporturile regionale sau de autorităţile regionale pentru a atrage companiile aeriene sensibile la preţuri. Astfel de subvenţii pot lua în mod obişnuit forma unor taxe de aeroport scăzute, reduceri la taxele de aeroport, taxe de succes sau plăţi de marketing.

Aeroporturile regionale deţinute în mod public pot oferi companiilor aeriene condiţii atractive pentru a le încuraja să opereze acolo şi, prin urmare, să le stimuleze traficul. Cu toate acestea, aceste condiţii nu trebuie, în principiu, să depăşească ceea ce operatorul aeroportului bazat pe profit ar fi dispus să ofere în aceleaşi condiţii (principiul operatorului economiei de piaţă). Dacă acest principiu este respectat, condiţiile nu implică ajutor de stat pentru companiile aeriene şi nu fac obiectul revizuirii de către Comisie. Dimpotrivă, dacă acest principiu nu este respectat, condiţiile implică ajutor de stat, iar Comisia trebuie să examineze dacă aceasta poate fi considerată compatibilă cu normele UE privind ajutoarele de stat.

Economie

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite