Iniţiatorul Legii dării în plată: Debitorul trebuie scutit de taxa pe transferul imobilului. Ministerul Finanţelor trebuia să lămurească această problemă

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Deputatul Daniel Zamfir, iniţiatorul legii privind darea în plată, consideră că Ministerul Finanţelor trebuia să stabilească de la bun început, prin normele metodologice ale Codului Fiscal, dacă impozitul pe transferul bunului imobil se plăteşte sau nu şi cum se calculează acesta. El susţine că debitorul trebuie scutit de plata impozitului pe transferul proprietăţii.

„Nu putea legea dării în plată să stabilească chestiuni de ordin fiscal. Codul Fiscal vorbeşte de schimb de imobile, de acte de vânzare-cumpărare. Ministerul Finanţelor trebuie să stabilească acest lucru prin normele metodologice ale Codului Fiscal. Este foarte simplu. Din punctul meu de vedere, fiind vorba de o eliberare de datorie, debitorii trebuie scutiţi de acea taxă de 2% şi să plătească doar costurile notariale, cum se specifică în textul legii. Punem o taxă pe libertate?“, a declarat, pentru „Adevărul“, Daniel Zamfir. 

Zamfir mai spune că, în comisiile de specialitate din Parlament, când s-a discutat textul legii, nu s-a ridicat niciodată problema acestei taxe, că Ministrul Finanţelor trebuia să aibă clarificată această problemă până la intrare în vigoare a legii, dar „aceştia au fost preocupaţi de cu totul alte probleme“.

„Cei de la Comisia Juridică din Camera Deputaţilor se întâlnesc astăzi (luni - n.r.) cu Gabriel Biriş pentru a lămuri această problemă. Ei îi vor propune lui Biriş să fie scutit debitorul de această taxă. Nu este exclus ca această taxă să ie pusă în cârca oamenilor“, a mai spus iniţiatorul legii. 

Zamfir recomandă debitorilor care vor să-şi dea casa în plată să meargă să depună notificările la bănci, pentru că aceasta îi scuteşte de plata ratelor, iar până la transferul efectiv de proprietate există un termen de 30 de zile, moment până la care se va lămuri problema impozitului.  

La finele săptămânii trecute, vineri, în prima zi de aplicare a legii privind darea în plată, notarii le-au cerut românilor care vor să dea casa băncii să mai aştepte câteva zile cu notificările, pentru că nu se ştie ce taxe şi comisioane ar trebui să plătească debitorii. 

Mai exact, notarii nu ştiu dacă se plăteşte sau nu impozit la darea în plată şi cum se calculează, astfel că au cerut Ministerului Finanţelor să lămurească acest aspect. 

„Având în vedere impactul social al Legii nr. 77/2016 privind darea în plată a unor bunuri imobile în vederea stingerii obligaţiilor asumate prin credite, precum şi dezbaterile existente în spaţiul public cu privire la neplata impozitului pe venitul din transferul bunurilor din patrimoniul personal în aplicarea acestei legi, Uniunea Naţională a Notarilor Publici din România a solicitat Ministerului Finanţelor Publice un punct de vedere cu privire la obligativitatea plăţii de către transmiţător a acestui impozit la încheierea actelor de dare în plată“, arată notarii într-un comunicat.

Uniunea precizează că punctul de vedere al Finanţelor va fi comunicat tuturor notarilor publici pentru a aplica prevederile actului normativ în mod unitar.

Biriş: „Venitul nu e scutit de impozit“

Gabriel Biriş, secretar de stat în Ministerul Finanţelor, a înaintat două variante posibile pentru calcului acelui impozit. 

„Este o problemă nouă, trebuie să o analizăm şi noi. Oricum, este un venit impozabil, nu e scutit prin legea specială privind darea în plată. Înclin să cred că impozitul se va calcula la valoarea la care se dă în plată imobilul pentru că este un transfer din patrimoniul personal al debitorului. Trebuie să analizăm situaţia la nivelul Ministerului Finanţelor, vom emite o opinie în circa o săptămână“, a declarat vineri Gabriel Biriş, pentru Profit.ro.

A doua variantă ar fi ca impozitul să se calculeze la valoarea de referinţă din grila notarială.

De altfel, expertul fiscal Adrian Benţa a recomandat, într-un articol publicat pe Hotnwes.ro, varianta taxării acestor imobile la nivelul aplicat în acest an pentru clădirile rezidenţiale utilizate în scopuri economice, precizând că valoarea de impozitare ar trebui să fie cea din grilele notarilor publici.

Exemple de calcul

Şi avocatul Gheorghe Piperea, cel care a redactat şi un ghid de aplicare a dării în plată, a explicat că taxele pentru contractul de transfer al proprietăţii de la debitor către bancă trebuie să ţină cont de listele de preţuri ale imobilielor pe care le au notarii. 

„Pentru un apartament care valorează 45.000 de euro, după estimările mele, toate taxele ar trebui să fie de maximum 4.000 de lei, cu tot cu notarul“, a menţionat Piperea.

O altă opinie vine de la avocatul Andrei Şărban. El a calculat că procedurile presupun costuri, pentru debitor, care pot ajunge la 3.500-4.000 de euro. „Debitorul scapă doar de datoriile pe care le are către creditor, dar el trebuie să suporte o mare parte a cheltuielilor“, a afirmat avocatul.

Potrivit acestuia, „la un apartament de 75.000 de euro taxele notariale sunt de circa 1.500 de euro. Urmează, în cazul în care a fost deja declanşată procedura de executare silită, costurile cu executorul judecătoresc, care sunt acoperite tot de debitor şi care se ridică la 6.000-7.000 de lei (1.300-1.500 de euro). Dacă, între timp, executorul a fost plătit de bancă, aceste costuri nu mai există pentru debitor. În cazul în care banca contestă cererea debitorului, urmează apoi cheltuielile cu avocatul, care ar fi de cel puţin 1.500 de lei (300 de euro). „Banca poate susţine că acel apartament a fost dat spre închiriere sau folosit ca sediu de firmă şi nu a fost utilizat ca locuinţă. Dacă obţine de la Fisc sau de la Registrul Comerţului documentele doveditoare, câştigă“, a precizat Şărban.

Prima etapă pentru a da imobilul în plată o constituie notificarea pe care debitorul o transmite băncii prin intermediul unui notar, avocat sau executor. 

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite