Asigurarea telefonului, moft sau necesitate?
0Dacă eşti neîndemânatic şi ţi se întâmplă adesea să-ţi strici telefonul scăpându-l pe jos sau dacă eşti expus furturilor, atunci îţi poţi asigura smartphone-ul în schimbul unei sume pe care o vei plăti lunar. Atenţie, însă, la acoperirea daunelor vei participa şi tu, iar procedurile nu-s facile.
De când smartphone-urile au ajuns şi la preţuri de 4.000 de lei, operatorii de telefonie mobilă din România oferă în gama de servicii şi asigurări pentru telefoane. Acestea pot fi astfel protejate pentru furt sau distrugere, în funcţie de tipul poliţei alese, asigurările fiind valabile şi în străinătate pentru o perioadă limitată.
Telefoanele mobile, tabletele şi modemurile au garanţie de doi ani în România potrivit legislaţiei în vigoare, însă aceasta nu acoperă decât defectele de fabricaţie. În caz că telefonul îţi cade din mână sau îţi este furat, garanţia oferită nu acoperă nimic. Aici intră în scenă asigurările. Operatorii români de telefonie oferă clienţilor posibilitatea de a încheia o asigurare gadgeturile cumpărate din magazinele lor, poliţele fiind oferite de asigurator prin intermediul unui broker agreat.
Există două opţiuni de asigurare. Prima acoperă riscul de distrugere. Cea de-a doua acoperă riscul de distrugere, dar şi pe cel de furt şi costă, implicit, mai mult.
Prima de asigurare, în funcţie de gadget
Valoarea primei de asigurare, care trebuie achitată lună de lună, variază şi în funcţie de valoarea dispozitivului. Spre exemplu, pentru asigurarea unui smartphone care costă mai puţin de 180 de euro la Vodafone, un client trebuie să achite lunar un euro dacă vrea să fie acoperit în caz de eventuale distrugeri, prin poliţa de asigurare Standard. Dacă vrea să fie protejat împotriva ambelor riscuri (distrugere şi furt), pentru acelaşi telefon, trebuie achitată o primă de asigurare de doi euro, prin poliţa Premium.
Cu cât valoarea smartphone-ului creşte, cu atât creşte şi prima care trebuie plătită lună de lună. Şi Orange are acelaşi gen de poliţă. Spre exemplu, poliţa Basic necesită plata unei prime de asigurare de doi euro pe lună dacă telefonul costă sub 150 de euro, iar aceasta asigură dispozitivul doar în caz de accident. Opţiunea Premium, care acoperă atât accidentele, cât şi furtul, necesită plata a trei euro la acelaşi nivel de preţ. Pentru gadgeturile de top, cu preţuri pornind de la 591 de euro şi până la 1.000 de euro, prima lunară pentru asigurarea la distrugere este de nouă euro, iar la cea Premium este de zece euro.
Asiguratul plăteşte franşiza
Numai că asigurarea smartphone-ului presupune o franşiză, adică partea de daună pe care asiguratul trebuie să o acopere în cazul în care are loc distrugerea sau furtul. De exemplu, dacă ai fost la mare şi ţi-a fost furat smartphone-ul de pe şezlong, pentru a putea primi despăgubiri sau un telefon similar trebuie să achiţi această franşiză. Ca şi prima de asigurare, nivelul franşizei este proporţional cu preţul telefonului. Astfel, la un telefon de ultimă generaţie, această franşiză ajunge la 90 de euro la Orange. Aceasta este mare deoarece are rolul de a descuraja fraudele şi de a responsabiliza clienţii, a afirmat un broker de asigurări.
Cei care au apelat la o astfel de asigurare s-au plâns în mediul online de procedura greoaie ce trebuie parcursă în cazul în care telefonul îşi este furat sau distrus şi vrei să beneficiezi înlocuirea produsului. Experţii precizează că, la fel ca la o poliţă CASCO, trebuie deschis un dosar de daună şi există o serie de proceduri care trebuie îndeplinite. Spre exemplu, în caz de furt, trebuie anunţată poliţia în maximum 48 de ore de la incident.
Experţii recomandă citirea cu atenţie a clauzelor din contracte şi, în special, a excluderilor. „Excluderile sunt mai importante decât riscurile asigurate pentru că îţi spun exact caz cu caz ce se poate face şi ce nu. Oamenii trebuie să fie pregătiţi pentru astfel de proceduri. Nu faci procedurile, nu primeşti banii. Nu este niciun fel de răutate a companiei, aşa sunt procedurile legale“, a mai afirmat brokerul de asigurări.
Produs scump, riscuri mari
„Asigurarea telefonului este un produs scump, deoarece trebuie să plăteşti aproximativ 100 de euro, plus o franşiză care ajunge tot în jur de 100 de euro, dacă vrei să protejezi un bun de 600 de euro. Totuşi, este scumpă pentru că şi riscurile sunt mari. Oricând se poate întâmpla ceva“, punctează acesta.