Topul companiilor producătoare de băuturi din România. Cum se descurcă producătorii români în lupta cu multinaţionalele
0European Drinks, companie controlată de fraţii Micula, a revenit în topul celor mai mari zece companii producătoare de băuturi din România, în vreme ce Rio Bucovina a ieşit din clasament, potrivit rezultatelor financiare din 2014 depuse de companii şi analizate de către RiscCo.ro. Romaqua, producătorul apei minerale Borsec rămâne cea mai mare companie cu capital românesc.
Că şi în anul precedent, Coca Cola HBC ocupă primul loc în top. Cifra de afaceri a liderului mondial în băuturi carbogazoase a crescut cu 20,37 milioane lei faţă de 2013, până la 1, 83 miliarde lei. Şi profitul a urcat, fiind anul trecut de 102,35 milioane lei, în creştere cu 18,73 milioane lei faţă de cel din 2013.
A două poziţie a clasamentului este ocupată, că şi în 2013, de Ursus Breweries. Producătorul de bere a avut evoluţii negative atât din punct de vedere al cifrei de afaceri, cât şi al profitului. Astfel, cifra de afaceri a fost anul trecut în scădere cu 13,1 milioane de lei, atingând 1,41 miliarde de lei. Mai important, Ursus a înregistrat o pierdere de 0,89 milioane lei în 2014, faţă de un profit de 1,1 milioane în anul anterior. Numărul total al angajaţilor a rămas relativ constant la 1.490.
Un alt producător de bere care îşi menţine poziţia în top, este Heineken România, care ocupă poziţia a treia. Cu o cifra de afaceri de 1,08 miliarde lei, în scădere cu 34,8 milioane lei faţă de 2014, profitul net a fost afectat, scăzând la 138,7 milioane lei în 2014, faţă de 159,9 milioane lei în anul anterior. Numărul angajaţilor firmei a fost în 2014 de 1.147.
Quadrant - Amroq Beverages, îmbuteliatorul produselor Pepsi, a urcat o poziţie faţă de anul anterior şi a ajuns pe locul al patrulea. Cifra de afaceri a fost de de 611,18 milioane lei, cu 3% mai mare faţă de 2013. O performanţă a fost trecerea companiei de la o pierdere de 26,73 milioane lei în 2013, la un profit de 3,41 milioane în 2014. Că şi în cazul Coca Cola, costurile salariale au fost reduse prin scăderea numărului de angajaţi cu 160 faţă de 2013, la 761.
Romaqua Grup rămâne în continuare prima firmă din top având capital românesc. Producătorul apei minerale Borsec ocupă locul al cincilea în acest an, o poziţie mai jos decât în 2013, pe seama reducerii cifrei sale de afaceri cu 26,8 milioane lei faţă de 2013, până la 561 milioane. În schimb, profitul din 2014 al companiei a fost mai mare, de 11,49 milioane lei, cu 10,12 milioane lei mai mare faţă de cel din 2013. O scădere se înregistrează, însă, în rândul numărului angajaţilor, de la 1.967 în 2013 la 1.895 în 2014.
Locul al şaselea este ocupat, ca şi în 2013, de Bergenbier. Producătorul de bere a a avut anul trecut vânzări de 465,5 milioane lei, cu 25,07 milioane lei mai mult faţă de 2013, şi a înregistrat o pierdere de 104,3 milioane lei, comparabilă cu cea din anul anterior. Numărul angajaţilor a rămas aproape constant la 665.
Producătorul de sucuri Tymbark Maspex din Vălenii de Munte, aflat pe locul al şaptelea în top, şi-a crescut numărul de angajaţi cu aproape 200. Cu toate acestea, creşterea nu s-a reflectat în anul 2014 şi în cifra de afaceri, aceasta rămânând la 300,8 milioane lei, în creştere slabă faţă de anul anterior. În schimb, compania şi-a crescut puternic profitabilitatea, realizând un profit net de 19,18 milioane lei, cu 11,76 milioane lei mai mare faţă de cel din 2013,
Deşi în anul 2013 nu făcea parte din acest clasament, European Drinks a intrat pe locul al optulea în topul anului 2014, după ce în ultimul deceniu a luptat continuu pentru cota de piaţă cu marii producători internaţionali Coca Cola şi Pepsi, dar şi pe piaţa berii şi altor băuturi alcoolice. Compania a înregistrat la sfârşitul anului 2014 o cifră de afaceri de 292,8 milioane lei şi o pierdere de 22,3 milioane lei, iar numărul total al angajaţilor a fost de 726.
Companiilor United Romanian Breweries Bereprod şi Soufflet Malt România le revin ultimele două poziţii ale acestui clasament.
La sfârşitul anului 2014 United Romanian Breweries Bereprod avea o cifră de afaceri de 251,18 milioane lei, iar Soufflet Malt România întregistra afaceri de 185,51 milioane lei.
Analiştii RisCo se aşteaptă la o continuare a luptei pentru supremaţia pe piaţa sucurilor naturale şi apei minerale între producătorii internaţionali şi cei români, în timp ce piaţa berii aparţine în totalitate marilor firme internaţionale.
RisCo estimează că profitabilitatea pe piaţa sucurilor naturale şi a apei minerale se poate îmbunătăţi în principal prin optimizarea costurilor, în timp ce piaţa berii depinde de consumul populaţiei şi scăderea TVA.
Creşterile cele mai spectaculoase sunt aşteptate pe piaţa producătorilor locali de vinuri, acolo unde şi investiţiile în ultimii ani au fost importante, iar pieţele de export oferă oportunităţi de afaceri pentru companiile autohtone.