TOP Cum au mers anul trecut afacerile producătorilor de componente auto din România
0Cele mai multe companii de componente auto şi accesorii de pe piaţa românească au înregistrat creşteri ale afacerilor în 2013, primele locuri în clasament fiind ocupate de Continental Automotive Systems, Autoliv şi Takata.
Industria auto a devenit în ultimii ani cel mai important sector al economiei româneşti şi unul dintre principalele motoare de creştere a exporturilor. Pe lângă cei doi producători locali de autoturisme, Dacia şi Ford, multe alte companii contribuie semnificativ la creşterea industriei prin producţia de componente auto şi accesorii.
Primii 10 jucători de pe piaţa producătorilor de piese şi accesorii pentru autovehicule şi pentru motoare au avut în 2013 afaceri cumulate de peste 14 miliarde de lei, în creştere cu aproape 10% faţă de anul precedent, în timp ce numărul de angajaţi s-a apropiat de 38.000.
Continental, liderul pieţei
Cea mai mare companie producătoare de componente auto din România, în funcţie de cifra de afaceri obţinută în 2013, este Continental Automotive Systems, potrivit unei analize realizate de portalul RisCo.ro. Compania din Sibiu a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de 2,23 miliarde de lei, în creştere cu 46%, şi o pierdere de 16 milioane de lei, în scădere puternică. Continental Automotive Systems avea la finele anului trecut 2.369 de angajaţi.
Dacă adăugăm şi unităţile din Timişoara, Satu Mare şi Arad, dar şi fabricile de anvelope, grupul Continental poate fi considerat liderul producătorilor de componente auto şi accesorii din România. De altfel, fabrica de la Timişoara, cu 4.088 de angajaţi, se plasează pe locul al patrulea în top, cu o cifră de afaceri de 1,66 miliarde de lei.
Activitatea grupului Continental în România a crescut semnificativ în 2013, numai fabricile din Sibiu şi Timişoara aducând un spor în venituri de 32% faţă de 2012.
Afacerile Delphi, în scădere
Poziţia secundă în clasamentul celor mai mari producători de componente auto din România revine companiei Autoliv, care are în prezent fabrici în Braşov, Prejmer, Lugoj, Sfântu Gheorghe şi Reşiţa. Cu 5.333 de angajaţi faţă de 3.713 în 2012, Autoliv România a avut anul trecut afaceri de 2,12 miliarde de lei, în creştere cu 12%. Profitul companiei s-a înjumătăţit însă, la 66,5 milioane de lei.
Japonezii de la Takata au avut anul trecut 3.782 de angajaşi şi afaceri de 1,68 miliarde de lei la fabrica din Arad, tot în domeniul sistemelor de siguranţă auto, precum cei de la Autoliv. Compania a obţinut în 2013 un profit 67,7 milioane de lei, după pierderea de 7 milioane de lei în 2012.
Americanii de la Delphi ocupă locurile cinci şi şase în clasament cu cele două fabrici - Delphi Packard România din Sânnicolau Mare, judeţul Timiş, şi Delphi Diesel Systems România din Moldova Nouă, judeţul Iaşi. Unitatea din Timiş a avut anul trecut afaceri de 1,57 miliarde de lei, iar cea din Iaşi – de 1,49 miliarde de lei. Pierderea Delphi Packard a însumat 2,11 milioane de lei în 2013, după un profit de 42,5 milioane de lei obţinut în anul precedent.
De altfel, compania şi-a redus numărul de angajaţi de la 9.129 la 8.518, într-un efort de restructurare a activităţii. Unitatea din judeţul Iaşi, cu 1.914 angajaţi, a avut în 2013 un profit de 113 milioane de lei, în uşoară scădere. Astfel, rezultatele financiare ale companiilor Delphi au fost anul trecut mai slabe decât în 2012.
Profitul Leoni a crescut de peste trei ori
Clasamentul întocmit de RisCo.ro este completat de TRW Automotive Safety Systems (judeţul Timiş), cu o cifră de afaceri de un miliard de lei, în creştere cu 13%, de producătorul german Leoni Wiring Systems (Bistriţa Năsăud) - 876 milioane de lei şi de japonezii de la Yazaki (judeţul Prahova) – 830 de milioane de lei.
Japonezii de la Yazaki deţin pe lângă investiţia din Parcul Industrial Ploieşti şi o fabrică în judetul Arad, aflată pe locul 12 în top. Ultima poziţie în clasament este ocupată de Hella România (Timiş), cu o cifră de afaceri de 817 milioane de lei în 2013 şi un profit de 30 de milioane de lei.
Cele mai multe investiţii, în vestul ţării
Marile companii de componente auto au ales să investească şi să deschidă fabrici în vestul României, întrucât de aici le este mult mai facil să exporte în statele europene unde se află producătorii de autovehicule. Cei mai mulţi investitori au ales judeţele Timiş, Arad, Sibiu, dar şi Braşov. „Şi judeţul Argeş a atras companii care produc componente pentru grupul Renault Dacia, iar planurile de dezvoltare ale Ford ar trebui să aducă şi în Dolj şi în judeţele din jur investiţii în această industrie“, susţine Dragoş Cabat, managing partner RisCo.
Mai puteţi citi: