Privatizarea CFR Marfă, un meci cu prelungiri. Comisia de privatizare a CFR Marfă i-ar putea da lui Gruia Stoica un nou termen de plată: 10 decembrie
0Gruia Stoica, proprietarul GFR, nu accepta să plătească diferenţa de 170 de milioane de euro pentru preluarea CFR Marfă până nu primeşte avizul Concurenţei, iar Ministerul Transporturilor ia în calcul prelungirea termenului-final stabilit pentru 15 octombrie până la 10 decembrie.
După ce joi a virat 20,2 milioane de euro în contul escrow deschis la Banca Transilvania în vederea preluării a 51% din acţiunile CFR Marfă, Gruia Soica, proprietarul Grup Feroviar Român (GFR), compania câştigătoare a licitaţiei de privatizare, mai are de respectat un singur termen, 15 octombrie. Potrivit contractului de privatizare a CFR Marfă, cumpărătorul trebuie să vireze până la jumătatea acestei luni diferenţa de bani până la suma promisă de 202 milioane de euro, adică 170 de milioane de euro. Numai că reprezentanţii GFR au precizat în repetate rânduri că nu vor face plata până nu vor primi avizul Consiliului Concurenţei.
„Ulterior avizării tranzacţiei de către Consiliul Concurenţei şi îndeplinirii condiţiilor din contract, cumpărătorul va achita diferenţa, finalizându‐se astfel privatizarea. Avizarea de către Consiliul Concurenţei este o procedură standard pentru orice tranzacţie de acest fel, în spaţiul european“, se arată într-un comunicat transmis de GFR.
Consiliul Concurenţei nu poate da însă un răspuns într-un timp atât de scurt, adică până la 15 octombrie, preşedintele instituţiei, Bogdan Chiriţoiu, afirmând că o decizie ar putea fi luată chiar şi peste cinci luni.
În cazul în care Gruia Stoica nu virează suma până la 15 octombrie, potrivit prevederilor din Hotărârea de Guvern privind privatizarea CFR Marfă, tranzacţia ar putea fi anulată. Dar oficialii Ministerului Transporturilor au anunţat ieri că, în urma unor discuţii purtate cu reprezentanţii Consiliului Concurenţei, ar putea prelungi termenul până la 10 decembrie.
Mănescu: prelungirea se poate da printr-o Hotărâre de Guvern
O soluţie ar putea veni însă din partea ministrului Transporturilor, Ramona Mănescu, care a declarat recent că va discuta în Guvern o eventuală prelungire privind teremenul de finalizare a privatizării CFR Marfă.
„Termenele prevăzute în Hotărârea de Guvern şi în contract sunt foarte clare. Noi ne dorim ca domnul Gruia Stoica şi GFR să-şi poată onora obligaţiile în aceste termene. Dacă va exista o nouă hotărâre de Guvern de prelungire a termenelor, asta rămâne să discutăm în Guvern, să cerem punctul de vedere al Consiliului Concurenţei, al consultanţilor, şi să vedem dacă într-adevăr în contractul pe care îl avem, în hotărârea de guvern care a fost dată (...) putem într-adevăr să prelungim termenul“, a declarat Mănescu, potrivit Mediafax.
Deocamdată, există discuţii în acest sens, însă nu s-a luat o decizie, iar modificarea termenului ar putea fi operată numai printr-o nouă hotărâre de Guvern.
Gruia Stoica a virat 20 de milioane de euro
Gruia Stoica a parcurs săptămâna trecută două dintre termenele prevăzute în contractual de privatizare. Până la 2 octombrie, în termen de 30 de zile de la semnarea contractului de privatizare, GFR trebuia să deschidă un cont escrow pe care să-l alimenteze până cel târziu vineri, 4 octombrie, cu 20,2 milioane de euro.
Contul a fost deschis miercuri, 2 octombrie, la Banca Transilvania, iar acesta a fost alimentat cu suma prevăzută joi, 3 octombrie, cu o zi înainte de termenul-final stabilit. „Finanţarea contului escrow a fost asigurată din surse proprii ale Grup Feroviar Român, precum şi de către un consorţiu de bănci format din Raiffeisen Bank, Banca Transilvania şi OTP Bank“, au precizat reprezentanţii companiei într-un comunicat de presă.
Contul escrow este un depozit colateral constituit de către GFR, ca titular de cont, având ca destinaţie păstrarea unor sume până la încheierea tranzacţiei, ca garanţie a utilizării sumelor strict pentru destinaţia stabilită, respectiv cumpărarea CFR Marfă.
GFR a fost declarat câştigător în procesul de privatizare a CFR Marfă, oferind un preţ de 202 milioane euro pentru 51% din acţiuni. De asemenea, s-a obligat la investiţii de 900 de milioane de lei. Din totalul sumei promise, 10 milioane de euro au fost viraţi drept garanţie bancară de participare la licitaţie, iar alte 20,2 milioane de euro au fost virate ieri în contul escrow deschis la Banca Transilvania. Rămân astfel de achitat 170 de milioane de euro.
Ce analizează Consiliul Concurenţei
Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei, a explicat că, în cazul preluării GFR Marfă de către GFR, se va verifica dacă s-au realizat operaţiunile descrise specific în strategia de privatizare a companiei de stat, cum ar fi transferul unor unităţi de încărcare de la CFR Marfă la CFR Infrastructură sau situaţia unităţii de transportat tancuri. Potrivit oficialului, nu este exclusă nicio variantă de răspuns din partea Concurenţei.
„Cotele de piaţă sunt mari, şi ne uităm la asta. Putem spune «da», «nu» sau «da, condiţionat». Condiţiile pot fi de ordin structural, cum ar fi renunţarea la anumite părţi din aceste companii. Ne putem uita şi la partea de contracte. Este mai puţin probabil să punem condiţii pe partea de preţ, dar ne vom uita şi la asta. Nimic nu este exclus“, a explicat Chiriţoiu săptămâna trecută. De asemenea, este posibil ca analiza să fie extinsă şi la transportul auto, pentru a verifica dacă pe anumite tronsoane sau trasee există monopol sau există concurenţă.
Întrebat ce se va întâmpla dacă răspunsul Concurenţei va fi negativ, Chiriţoiu a răspuns că, în acel caz, toată tranzacţia va fi blocată. „Am discutat şi cu Comisia Europeană despre acest caz şi îi vom anunţa viitoare că am primit notificarea. Chiar dacă documentele nu sunt complete, le vom spune celor de la Comisie ce avem“, a mai completat preşedintele instituţiei.