Piaţa IT&C evoluează impresionant. Telefoanele mobile conduc topul ratelor de creştere

0
Publicat:
Ultima actualizare:
electrocasnice

Piaţa IT&C din România a cunoscut o evoluţie impresionantă în 2017, telefoanele mobile sunt cele care conduc topul ratelor de creştere cu peste 25%, urmate apoi de electrocasnice, arată prospecţia Euler Hermes asupra sectorului de IT.

Ritmul de creştere valoric (nominal) s-a situat în jurul a 14-15%, similar creşterilor anuale înregistrate în 2014-2015 (12,5-14%), comparativ cu anul 2016, care a avut o creştere mai lentă, doar de 9%.

În termeni reali, creşterea din 2017 ar fi sensibil mai redusă, dacă luăm în calcul inflaţia din decembrie pentru mărfurile nealimentare de aproximativ 4% faţă de perioada similară din anul anterior.

În ultimii ani, telefoanele mobile sunt cele care conduc topul ratelor de creştere cu peste 25%, urmate apoi de electrocasnice, în care cele mici au fost schimbate cu cele mari, şi electronice. De asemenea, se observă o tendinţă de creştere a ponderii telefoanelor şi laptop-urilor din categoria mediu şi premium, cu efecte pozitive asupra marjelor.

Piaţa echipamentelor de printare continuă să scadă, iar sectorul IT creşte doar valoric pe segmentul laptop-uri, consumatorii orientându-se mai mult spre vârfurile de gamă.

Gradul de concentrare al pieţei de retail este unul ridicat, conducători fiind Altex şi Flanco, urmaţi apoi de Dante International, deţinând aproximativ 60% din piaţa totală.

Presiunea asupra marjelor de profit rămâne o caracteristică dominantă a întregului sector, parţial explicată de tendinţa consumatorilor de a face cumpărăturile online.

Fiind o piaţă a producătorilor, oportunităţile de creştere a marjelor importatorilor sunt limitate.

O altă caracteristică dominantă a sectorului este sezonalitatea, vânzarile din ultimul trimestru (acoperind momentele de Black Friday şi sărbatorile de final de an) contribuie cu până la 40% în total volume.

Băncile au manifestat şi ele un apetit crescut pentru finanţarea nevoilor de capital circulant în ultimii doi ani, mizând pe tendinţa ascendentă a consumului.

Oportunităţile de dezvoltare sunt în special în cadrul segmentului online, atât prin creşteri organice (vânzările pe internet fiind acum doar câteva procente din totalul consumului), cât şi prin preluări şi achiziţii. Companiile care activează în mediul online au o capacitate redusă de a genera economii de scară, iar vânzările anuale fiind în general cu mult sub pragul de 100 milioane de euro (cu notabila excepţie a liderului).

Sezonalitatea şi preferinţele consumatorilor, care sunt într-o continuă schimbare, conferă un caracter volatil pieţei. 

Analiza SWOT:

Puncte forte

  • Cererea de consum va fi probabil vizată în continuare prin măsuri favorabile din partea executivului.

Puncte slabe

  • Sezonalitatea ridicată menţine performanţa anuală a companiilor într-o clară dependenţă de vânzările din ultimul trimestru.
  • Finanţarea creşterilor de venituri se face în special prin îndatorarea unor jucători deja îndatoraţi.

Oportunităţi

  • Subvenţiile sub formă de ajutor de stat oferit producătorilor internaţionali au transformat anumite zone în centre de producţie pentru exportul de electrocasnice.
  • Dezvoltarea platformelor online aflate înca în faza de început contribuie la largirea potenţialului pieţei.

Ameninţări

  • Vânzările online reduc din marjele de profit ale tuturor jucătorilor din distribuţie şi retail offline.
  • Infrastructura defectuoasă afectează negativ costurile cu transportul ale livrărilor.
  • Şocurile date de insolvenţe ale unor nume mari sunt destul de rare, dar influenţează negativ perspectivele de creditare ale întregului sector.

 

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite