Noi blocaje şi scumpiri ale costurilor de transport vor avea loc în prima parte a anului 2022 | Analiză XTB

0
Publicat:
Ultima actualizare:
brexit transport marfuri

Deşi multe persoane din industria de transport maritim şi logistică consideră că 2021 a fost un an fără precedent în ceea ce priveşte întreruperile şi blocajele în lanţul de aprovizionare, există deja semne ale unor potenţiale probleme în viitor.

Alte perturbări vor proveni din răspândirea rapidă a variantei Omicron şi din modul în care statele decid să gestioneze focarele, în timp ce pot apărea şi alte tulburări imprevizibile, explică, în exclusivitate pentru Adevărul, Radu Puiu, Financial Analyst în cadrul XTB România, casă de brokeraj pe bursele internaţionale. 

Încărcăturile destinate regiunii Deltei râului Pearl, din care o mare parte sunt transbordate prin terminalele majore din Hong Kong sau Yantian (în Shenzhen, China) care folosesc servicii de legătură (feeder), vor fi suspendate în perioada cuprinsă între sfârşitul lunii decembrie şi februarie 2022. Deşi decizia legată de închidere pare să vină prea devreme, este determinată de programele lungi de carantină obligatorie.

Aceste transporturi includ materii prime utilizate în procesele de fabricaţie ale fabricilor precum şi containere goale care vor fi umplute cu bunuri de export. 

În ianuarie anul trecut, regiunea a suferit din cauza blocajelor livrărilor, după ce serviciile de legătură nu au mai funcţionat. 

Situaţia s-ar putea repeta în primele două luni ale anului 2022, deşi există speranţe că expeditorii au dezvoltat alternative în urma experienţei haotice de anul trecut. Impactul perturbărilor va fi resimţit în SUA şi Europa cu o întârziere din cauza timpilor lungi de tranzit al navelor, atrage atenţia analistul XTB România. 

Blocajele menţionate anterior i-au determinat pe mulţi importatori să utilizeze transportul aerian. Un volum de piese auto cu o greutate de 78,9 milioane de kilograme au fost transportate peste Pacific în primele 10 luni ale anului 2021, împreună cu aproape 38 de milioane de kilograme de încălţăminte, două categorii care sunt de obicei transportate pe cale navală. 

Din punct de vedere istoric, jumătate din mărfurile aeriene sunt transportate în cala avioanelor de pasageri, iar reducerea numărului de zboruri transpacifice au dus la o capacitate de transport redusă. Astfel au fost marcate tarife record pentru transportul aerian, aproape 16 USD per kilogram. În mai 2020, valoarea era în jur de 3,80 USD pe kilogram, mai arată Radu Puiu de la XTB.

Cererea este aşteptată să fie în continuare solidă, companiile nu au alternativă în ceea ce priveşte serviciile de transport. Astfel, în loc să recurgă la reducerea activităţii, vor continua să utilizeze serviciile mai costisitoare de transport, iar costurile fie vor fi absorbite de firmă, fie vor fi transmise către clienţi.

În Marea Britanie continuă să existe un deficit de ofertă privind şoferii de vehicule grele de marfă, dar ritmul de scădere al angajaţilor din acest sector a încetinit. Logistics UK, care reprezintă companiile de transport de marfă şi transport, estimează că ţara are un deficit de aproximativ 120.000 de şoferi, fapt care a accentuat problemele întâmpinate de lanţurile de aprovizionare şi au dus la rafturi goale în supermarketuri.

Printre semnele iniţiale de îmbunătăţire a situaţiei se numără cereri pentru permise provizorii de trei ori mai mari decât nivelurile prepandemice şi o creştere cu 25,6% a testelor pentru obţinerea permisului de şofer pentru maşini grele în trimestrul al treilea faţă de 2019.

Printre principalele motive care au stat la ajustarea situaţiei s-au numărat creşterile salariale de până la 29% precum şi promisiunile de a investi în îmbunătăţirea facilităţilor pentru şoferi.

În continuare, companiile se pregătesc pentru creşteri şi mai ample ale preţurilor de transport şi logistică în 2022, după ce costurile lanţurilor de aprovizionare au crescut în timpul pandemiei, explică analistul XTB România. 

Furnizorii de transport şi logistică estimează creşteri mari ale preţurilor contractelor pentru anul 2022, semnalând că presiunea inflaţionistă determinată de cererea puternică şi capacitatea redusă de pe pieţele de transport de marfă este probabil să persiste.

Economie

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite