Doi fraţi din Oradea au spart gheaţa cu o afacere de gheaţă
0
Fraţii Florin şi Gabriel Pleşca din Oradea au deschis în 2001 o afacere nouă pe piaţa românească, născută chiar dintr-o nevoie proprie: gheaţa alimentară. Acum, la fabrica lor se produc zilnic 25 de tone de gheaţă care ajung în toată ţara.
Prima fabrică de gheaţă alimentară din România a prins viaţă la Oradea. Timp de patru ani a fost chiar singura din ţară. Înfiinţată în 2001 de fraţii Pleşca, firma Icelandia a luat naştere chiar dintr-o nevoie proprie: un astfel de produs lipsea cu desăvârşire de pe piaţa românească. Primii ani au fost plini de dificultăţi, însă firma a crescut încet şi sigur şi a ajuns să distribuie gheaţă în toată ţara.
Fără concurenţă
„Investim în fabrica noastră, dar nu ne plângem. La început am investit destul de puţin, aproximativ 2.000 de mărci germane, dar acum am depăşit 100 de miliarde de lei vechi (10 milioane de lei, aproximativ 2,3 milioane de euro – n.r.). Profitul este undeva la aproximativ 20%. Am pornit de la două maşini ruseşti care produceau 30 de kilograme de gheaţă pe zi şi am ajuns la dezvoltarea unei linii care produce 25 de tone de gheaţă pe zi“, povesteşte Florin Pleşca.
Acesta recunoaşte că afacerea şi-a dat drumul cu adevărat abia după câţiva ani. „Am avut creştere în fiecare an. Secretul succesului nostru, în contextul crizei, este puterea mare de absorbţie din piaţă, noi reprezentând un business de nişă“, explică tânărul.
Creşterea a fost stimulată şi de faptul că în primii patru ani de activitate nu au avut concurenţă pe piaţa românească. „În 2004, mă întrebam ce afacere am putut deschide fără să avem concurenţă. În 2005, au apărut primii competitori. Pot spune că orice competiţie este bine-venită şi asta pentru că ne determină să fim mai buni, să ne dorim să fim mai performanţi“, ne-a spus Florin.
Cei doi fraţi au ajuns să producă bani din gheaţă după o experienţă trăită chiar pe propria piele. „Fratele meu şi prietena lui s-au dus într-o zi pe o terasă, la un suc şi o pizza. Pe bar era o frapieră şi fratele meu a cerut cuburi de gheaţă, dar ospătăriţa i-a spus că nu are aşa ceva. Frapiera era doar de design“, îşi aminteşte tânărul antreprenor.
Lecţii de business de la unguri
Deşi nu ştiau mare lucru despre ce presupune producţia de gheaţă, cei doi au pornit afacerea cu mult optimism. Au reuşit să contacteze proprietarii unei fabrici din Ungaria, care le-au dezvăluit „secretele“ acestui business. La momentul respectiv, în Europa erau doar două fabrici de gheaţă alimentară: una în Spania, iar alta, cu tradiţie de zeci de ani, în Ungaria, spune tânărul.
„În 2001, pe 1 mai, eram la Budapesta şi sărbătoream Ziua Muncii într-un parc. Am văzut un camion pe care scria «gheaţă». Am intrat în vorbă cu agentul care distribuia gheaţa şi, încetul cu încetul, am aflat cu ce se mănâncă acest business“, îşi aminteşte Florin.
Cum în România persoanele nu aveau „cultura gheţii“, cei doi fraţi au întâmpinat mai multe momente dificile în afacere, peste care au trecut însă mereu găsind soluţii. „Fără fratele meu nu am fi reuşit. El a fost capul întregii afaceri. Cu hotărârea şi tăria lui de caracter, am reuşit să ducem afacerea mai departe“, recunoaşte Florin Pleşca.
Distribuitori în toate marile benzinării
Fabrica celor doi orădeni are cea mai mare capacitate de producţie din ţară, dar şi cea mai mare arie de distribuţie. Fraţii Pleşca au ajuns să producă zilnic 25 de tone de gheaţă alimentară după ce au cumpărat un utilaj performant din Statele Unite ale Americii. Înţelegând importanţa tehnologiilor moderne în dezvoltarea oricărei afaceri, cei doi fraţi au automatizat întregul proces, de la producţie la comercializare.
În 2008, au reuşit să deschidă o filială importantă la Bucureşti, de unde se distribuie gheaţă pentru zona din jurul Capitalei. Ulterior, au mai deschis o filială la Constanţa. În perioada verii, mai ales în zilele toride, cererea este atât de mare, încât cei 35 de angajaţi reuşesc cu greu să facă faţă.
Gheaţa produsă la Oradea este împachetată în pungi de 2 şi 2,5 kilograme şi ajunge în reţelele de benzinării Petrom, Rompetrol şi Mol, dar şi în cluburile The Office sau Bamboo din Bucureşti şi la hotelurile Crown Plaza, Intercontinental, Marriott, Rin Grand Hotel şi Raddison.
Sculpturi de gheaţă în sezonul rece
Lunile răcoroase nu sunt cele mai prietenoase pentru afacerea orădenilor. Chiar dacă în această perioadă cererea pentru cuburi scade considerabil, asta nu înseamnă că afacerea are de suferit. Cei doi tineri au găsit soluţia: sculpturile de gheaţă. Printre clienţii care au apelat la serviciile celor doi fraţi se numără fostul tenismen Ilie Năstase, dar şi omul de afaceri Irinel Columbeanu.
„În 2007, în luna februarie, am realizat un îngeraş de o dimensiune mai mare pentru ziua fiicei lui Ilie Năstase. A costat 2.000 de euro şi a fost cea mai scumpă sculptură în gheaţă“, ne-a mărturisit Florin Pleşca. Unul dintre cei mai importanţi clienţi ai fabricii de gheaţă de la Oradea a fost National Geographic, pentru care a fost realizat un cub cu latura de un metru, în mijlocul căruia a fost amplasat un lingou de aur.
Afaceri de milioane de lei
Compania Icelandia, deţinută de fraţii Pleşca din Oradea, a obţinut în 2011 o cifră de afaceri de 2,7 milioane de lei şi un profit de aproape 90.000 de lei, potrivit ultimelor date de pe portalul Ministerului Finanţelor. Compania înregistra, la sfârşitul lui 2011, datorii totale de 1,9 milioane de lei.